Överkalix till Hällingen, Liden, Sundsvall

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om vädret ser ut bra, hund och kattvakt löser sig och arbetet tillåter så funderar jag på att åka från Överkalix ner mot Sundsvall nästa helg, tanken är att ta en dag ner fredag, en dag upp måndag och sen vara där helgen.

E4:an är det enda som går bort för då kan jag lika gärna köra bil, kör nog Thruxton så jag gärna ha asfaltvägar, hade gärna försökt kört grus hela vägen med det känns ut som att det får bli nån annan gång då man har mer tid.

Funderar på att köra till Morjärv, Boden, Älvsbyn, Storsund, Långträsk, Glommersträsk, Lycksele, Åsele, Junsele, Sollefteå, Bispgården, Liden sen genar jag nog mot Österström efter grusvägarna för att slippa runda ner till Kovland.

Vad säger ni om detta, jag vet att det säkert inte är roligaste vägarna. Nån som har nån bättre sträckning att komma med? Eller som vet sträckor man ska undvika?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så här kör vi nästan... Vi ska förbi Arvidsjaur så vi svänger av norrut på Rv95 och sedan skitvägen mot Älvsbyn istället.



Hittar en plupp som säger vägarbete på Rv90.

Väg 90 från Ed till Näsåker båda riktningarna i Västernorrlands län (Y)


Beläggningsarbete. Trafiken leds med lots och trafikljus..
Tillfälliga begränsningar

  • Ett körfält avstängt.
  • Hastighet: 50km/h
Starttid:2021-06-29 17:00Sluttid:2021-08-31 16:00

Så då kan man ta vägen över Edsele istället för att slippa 3 mil asfalteringsarbete. Länge sedan jag körde där men en järnvägsövergång som var doserad kommer jag ihåg. Det blev en flygtur när jag kom gasandes norrifrån. :rodnar Nu är den planskild kan man se på Gurgel...

Inte de roligaste vägarna men lite trafik och allt är inte rakt som på E4...

Sedan kör vi över vid Aavasaksa om det går annars Pello som är öppet för att sedan ta oss till Nordnorge.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ni köra E4:an upp och sen ta mot Arvidsjaur? Google Maps visar så då jag klickar på kartan?

Menar du att man kör från Näsåker mot Edsele och sen mot Gagnet, Mo och Helgum och missar Solefteå?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågan är hur vägen från Bispgården mot Kälarne, Sörbygden, Sandnäset är?

Är den belagd och hyfsad så kan den vara ett alternativ för att slippa köra grus från Liden till Österström.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ska ni köra E4:an upp och sen ta mot Arvidsjaur? Google Maps visar så då jag klickar på kartan?

Menar du att man kör från Näsåker mot Edsele och sen mot Gagnet, Mo och Helgum och missar Solefteå?

Nix, detta är vad jag ser...

1626984381250.png

Ja, undviker Sollefteå och kör parallellt några mil västerut...
Om fiket i Hälla finns kvar så stannar vi där.
1626984565393.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då ser vi inte samma, då är jag med då var det vägen jag trodde.

När ska ni köra, möts vi om min resa blir av?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om vi inte skulle förbi Arvidsjaur hade vi i Norsjö kört mot Jörn och sedan norrut mot Älvsbyn.
Lite trafik men ingen turistväg så ger en ödslighet som glesbygd långt från stora vägar ger. Inte krokigt direkt men heller inte spikrakt.
Söder om Jörn kan man tydligen fortfarande fika vid B-loket i Kusfors. Ligger på vägen vi kör mellan Norsjö och Jörn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om vi inte skulle förbi Arvidsjaur hade vi i Norsjö kört mot Jörn och sedan norrut mot Älvsbyn.
Lite trafik men ingen turistväg så ger en ödslighet som glesbygd långt från stora vägar ger. Inte krokigt direkt men heller inte spikrakt.
Söder om Jörn kan man tydligen fortfarande fika vid B-loket i Kusfors. Ligger på vägen vi kör mellan Norsjö och Jörn.

Även om man skall till Arvidsjaur så kan man ju passera Långträsk-Abborrträsk? Ingen större omväg och kanske värt att slippa den ganska trista med snabba vägen över Glommersträsk.

Nu är det vägarbeten mellan Botsmark och Umeå vilket gör att man tyvärr får undvika just den sträckningen - men om man svänger mot Vindeln i Botsmark så slipper man.

Bosse:
Annars är det en finfin idé att köra 356 till Älvsbyn och sedan följa stambanan söderut till Vännäs, vik ut via Bjurholm till Trehörningsjö, Myckelgensjö och Sollefteå. Ytterligt fina MC-vägar.
Bispgården, Liden, Indal och slutligen Sundsvall.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Även om man skall till Arvidsjaur så kan man ju passera Långträsk-Abborrträsk? Ingen större omväg och kanske värt att slippa den ganska trista med snabba vägen över Glommersträsk.

Nu är det vägarbeten mellan Botsmark och Umeå vilket gör att man tyvärr får undvika just den sträckningen - men om man svänger mot Vindeln i Botsmark så slipper man.

Annars är det en finfin idé att köra 356 till Älvsbyn och sedan följa stambanan söderut till Vännäs, vik ut via Bjurholm till Trehörningsjö, Myckelgensjö och Sollefteå. Ytterligt fina MC-vägar.
Bispgården, Liden, Indal och slutligen Sundsvall.
75 eller 80 mils dagsetapp är visserligen inte någon större skillnad och om omvägen var som Korpisvägen så...
Men nu njuter vi upp till Matfors innan Sundsvall sedan är det att undvika E4 och E45 som gäller för oss denna gång...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Väg 356…den eviga förbannelsen för oss sport-bajkers från Östra Norrbotten…

Asfalterad och bitvis kurvig väg längs hela sträckan Älvsbyn-Boden-Morjärv och även från Lappträsk fram till landsvägen som följer Torneälven och rikets gräns. Men av någon outgrundlig anledning grusväg längs ”mittenavsnittet” Morjärv-Vitvattnet-Lappträsk…

Vilka trevliga rundor det skulle gå att sy ihop om detta avsnitt varit asfalterat…
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även om man skall till Arvidsjaur så kan man ju passera Långträsk-Abborrträsk? Ingen större omväg och kanske värt att slippa den ganska trista med snabba vägen över Glommersträsk.

Nu är det vägarbeten mellan Botsmark och Umeå vilket gör att man tyvärr får undvika just den sträckningen - men om man svänger mot Vindeln i Botsmark så slipper man.

Bosse:
Annars är det en finfin idé att köra 356 till Älvsbyn och sedan följa stambanan söderut till Vännäs, vik ut via Bjurholm till Trehörningsjö, Myckelgensjö och Sollefteå. Ytterligt fina MC-vägar.
Bispgården, Liden, Indal och slutligen Sundsvall.

Ska kolla upp den kan ju vara trevligt att åka olika vägar upp och ner, då jag är i Liden så blir det att gena till Österström och Hällingen med det är grus om man inte vill runda ner till Kovland, annars funderar jag på att åka från Bispgården till Kälarne och sen mot Sörbygden, Sandnäset och sen ner mot Anundgård och Hällingen dit jag ska. Jag ska inte ner till du Sundsvall utan till Hällingen där svärföräldrarna håller till.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nåt sånt här i sånt fall? Brooklyn förslag söder ut som är 788 km och andra vägen hem som är några mil kortare 723 km. Några tips på bra matställen och annat som som kan vara intressant?

Screenshot_20210724-055312_Maps.jpgScreenshot_20210724-055117_Maps.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förvånansvärt bra käk i Hällnäs på lunchrestaurangen där.

Budhas café mitt i Lycksele, värt en omväg om man gillar kaffe.

Wästerlunds konditori vid Sandöbrons södra fäste om du nu har vägarna förbi… särskilt om det regnar är det mysigt där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Westerlunds brukar jag försöka stanna vid, är ju som mysigt och jag gillar ju det gamla stuket.

Får se hur jag gör det beror lite på hur vädret blir, som det ser ut nu nu verkar det bli okej på lördag. En fundering angående soppa, det verkar dåligt med att tanka mellan Älvsbyn och Vindeln, verkar ju inte finnas annat än diesel i Jörn. 236 km utan att tanka känns ut långt som att det blir att åka på ångorna om man har otur och hade helst sluppit dra med mig en reservdunk.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Westerlunds brukar jag försöka stanna vid, är ju som mysigt och jag gillar ju det gamla stuket.

Får se hur jag gör det beror lite på hur vädret blir, som det ser ut nu nu verkar det bli okej på lördag. En fundering angående soppa, det verkar dåligt med att tanka mellan Älvsbyn och Vindeln, verkar ju inte finnas annat än diesel i Jörn. 236 km utan att tanka känns ut långt som att det blir att åka på ångorna om man har otur och hade helst sluppit dra med mig en reservdunk.

Boliden (eller Burträsk) finns ju om du kan tänka dig en liten avstickare. Från Burträsk åker du sedan Botsmark och svänger mot Vindeln, rätt fin väg det med. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Just nu så ser det ut enligt väderprognosen att jag startar fredag direkt efter jobbet och kör så långt jag kommer efter första kartan jag postat, målet är att ta sig Lycksele. Tar nog andra vägen hemåt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, vi åker också till Lycksele fredag em/kväll. Fyra pers på tre hojar (hela familjen). Ansia ligger väl bra till om vi inte tar oss ända till Vilhelmina.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag siktar på att starta direkt efter jobbet och ta mig till Lycksele, funderade på att köra till Åsele eller Junsele. Ringde och kollade efter boende på Ansia men det var fullbokat, funderade på om jag skulle chansa att vänta till imorgon att boka rum på Hotell Lappland till jag vet om jag skulle ta mig längre men bokade nu för att vara säker.

Är väl ganska vettigt att stanna till och kolla på raggarbilar och ta det lugnt inför den kommande dagen och mitt som det är är säkert nån som jag känner som är i Lycksele.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på denna sträcka i år om det är vägarbeten eller annat man ska se upp för? Funderar på att köra mot Sundsvall på onsdag eftermiddag eller torsdag då det inte blev nåt Moto GP i Kymi.

Funderar på de tidigare sträckorna, den jag körde förra året via Lycksele, Åsele, Ramsele, Sollefteå och Bispgården men även sträckan mot Jörn, Vännes, Själevad och sen till Sollefteå.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Nån som har koll på denna sträcka i år om det är vägarbeten eller annat man ska se upp för? Funderar på att köra mot Sundsvall på onsdag eftermiddag eller torsdag då det inte blev nåt Moto GP i Kymi.

Funderar på de tidigare sträckorna, den jag körde förra året via Lycksele, Åsele, Ramsele, Sollefteå och Bispgården men även sträckan mot Jörn, Vännes, Själevad och sen till Sollefteå.
Lägg upp turen i Google maps, då kommer det upp om det är större vägarbeten och den rekommenderar en annan rutt. Beror på användarna hur uppdaterad den är.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top