Överhettad xbox 360

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Antar att det finns fler än jag här som har en xbox 360 hemma.

Hur många av er är det som har haft problem med defekta 360-konsoler?
Min började bete sig igår när jag tänkte glo på film, hängde sig om och om igen. Verkar vara ett klassiskt överhettningsproblem. Låter man den kyla ner sig fungerar den någon minut igen. Jag tog isär fanskapet igårkväll, men har inte hunnit komma längre än att rengjort ytorna mellan CPU/GPU och kylflänsarna. Tänkte kräma på lite ny kylpasta eftersom en gamla såg ut som skit och jag är tveksam till att den hade någon som helst värmeledningsförmåga kvar. Bra Microsoft, ett halvår gammal konsol som man pumpat ut över 4000 på.

Turligt nog för mig har jag ju hunnit varit i den och flashat om DVD-rommen i den så att min garanti inte gäller längre. ;D

Någon som haft/har samma problem? Och vad gjorde ni isf för att fixa det?

Köp en extern fläkt och montera, det finns väl som tillbehör?

Dee_cati skrev:
2315925 Köp en extern fläkt och montera, det finns väl som tillbehör?

Lär lär inte hjälpa tyvärr, märks sen när jag har bytt ut kylpastan ifall det bara var dålig termisk kontakt mellan flänsarna och CPU/GPU-kärnorna. Temperaturen runt/i boxen är inte hög, och flänsarna var inte ens så varma så inte de gick att röra. Kunde höra på frekvensljudet på fläktarna att de stegade upp i hastighet tills den hängde sig. Sen varvade de ner igen.
Moderkortet försöker väl kompensera temperaturen i någon av kärnorna med att höja hastigheten, men eftersom värmen inte kommer vidare så spelar det ingen större roll. Den gamla pastan hade förvandlats till en ganska solid gummikonsistens, kunde mer eller mindre dra av det helt och hållet som en kaka.

sweborn skrev:
2315969 Finns det någon plats för alternativa kylflänsar? Hur stora är de som sitter där?

Ja, det går att sätta dit annat skräp, sitter inte ens en tachostyrning på dem. Så det är bara vanliga 12VDC fläktar med två kablar vardera.
Formfaktorn på dem är dock skapligt ovanlig, de sitter ihop i ett gemensamt fläkthus. Går nog sätta dit två stycken 60x60mm fläktar där istället med lite trix. gäller dock att få till det rätt så fläktarna suger luften genom luftslussen som sitter i boxen för att få bra luftflöde över flänsarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg