Överhettad vid krypkörning?

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Halloj!

Gav mig ut i eftermiddagssolen och övade krypkörning i konbanan på en avlägsen parkering inför den kommande uppkörningen.

Jag kör en Ducati Monster 750 från 1998. Helt plötsligt när jag kör så dör den. Startar igen och den går igång, men så fort jag ger gas så dör den.
Klev av, kollade på klockan. Såg att jag varit där i nästa 3 timmar och nött. Slog mig att den måste ha blivit överhettad genom att plågas i 3 timmar non stop på 1:an.

Så satte mig ner och väntade en 15 mins, så gick den igång precis som vanligt. Blubrade väl till lite på låga varv. Men smög hem och ställde den i garaget.

Så innan jag nojjar ihjäl mig att hojen är trasig. Låter det logiskt att den vart överhettad och la av? Eller låter detta som symptom på något annat?

Tack på förhand
 
Inte för att jag vet vad som hände men en sak är säker den lägger inte av av överhettning för att sen hoppa igång igen!!! Går den för varmt för länge så skär den, då hjälper det inte med att vänta 15 min!!!
 
Inte för att jag vet vad som hände men en sak är säker den lägger inte av av överhettning för att sen hoppa igång igen!!! Går den för varmt för länge så skär den, då hjälper det inte med att vänta 15 min!!!

Luftkyld hoj...
 
Så det är mao normalt?

Låter som den värmenypt, på gamla HD kunde man köra vidare efter en stund när det svalnat... På nyare hoj med mindre toleranser vetefan, jag hade nog rivit och kollar av läget på kolvar etc faktiskt...

Om det låter konstigt alltså.
 
Låter som den värmenypt, på gamla HD kunde man köra vidare efter en stund när det svalnat... På nyare hoj med mindre toleranser vetefan, jag hade nog rivit och kollar av läget på kolvar etc faktiskt...

Om det låter konstigt alltså.

"Låter konstigt" då menar du på motorgången?

Var ute precis och kollade och nu gick och lät allt helt normalt igen.
Utgår ifrån att det var ett litet värmenyp. Ska ut och åka imorn igen. Återkommer om det skiter sig så att säga :)
 
"Låter konstigt" då menar du på motorgången?

Var ute precis och kollade och nu gick och lät allt helt normalt igen.
Utgår ifrån att det var ett litet värmenyp. Ska ut och åka imorn igen. Återkommer om det skiter sig så att säga :)

Tickande eller rassel eller andra ljud som inte fanns där förut. Värmenypningar kan repa cylinder och sånt med och göra det lättare att nypa igen om jag inte minns helt fel. (Längesedan jag grävde runt i motorer och mitt minne är notoriskt värdelöst.)
 
Tickande eller rassel eller andra ljud som inte fanns där förut. Värmenypningar kan repa cylinder och sånt med och göra det lättare att nypa igen om jag inte minns helt fel. (Längesedan jag grävde runt i motorer och mitt minne är notoriskt värdelöst.)

Vart ute och lyssnat igen. Verkat klarat sig från det. Den ska in på stor service om ett par veckor, ska be att dom lyssnar och tittar efter med lite mer erfarna ögon och öron!
Men lesson learned. Det där gör jag inte om :)
 
Det kan mycket väl ha varit soppan som kokade i förgasarna(den har väl inte insprutning?). det hände med övningshojar ibland på stenåldern ;) då jag började som mc-lärare. Det gav inga bestående problem.
 
Hahah stenåldern.. man tackar!
Du verkar ha rätt, googlade en del och kom in på ducatimonster forum och verkar vara ett rätt vanligt med förgasaren. Även rätt vanligt att det kan vara skit i tanken vilket gör att den dör, vilket jag tror att jag kan ha med tanke på att hojen varit stående nästan 2 år. Blir till att göra rent den imorgon, har ändå haft det på to-do listan.

Men då släpper jag ångesten nu iaf och tutar och kör som vanligt imorn.

Tack för all info
 
Det kan mycket väl ha varit soppan som kokade i förgasarna(den har väl inte insprutning?). det hände med övningshojar ibland på stenåldern ;) då jag började som mc-lärare. Det gav inga bestående problem.

Trådstöld!

Kan det vara det som händer med min Honda CBR 600F från -95 också? Den går som en klocka och drar som ett skållat troll, men om jag har varit ute och kört ett tag och sedan hamnar vid en stoppskylt eller ett rödljus så kan den bluddra till och dö. Om jag är snabb kan jag parera och varva upp den. Om jag inte hinner och den dör så är det bara att starta upp den igen så går den fint till nästa rödljus. Det händer aldrig i början av en tur, utan bara när jag varit ute ett tag. Temp-mätaren är aldrig över mitten. :va
 
Att den blir så het vid vanlig körning tror jag inte iom att den är vattenkyld och att du kan "rädda" den genom att ge gas. Jag skulle kolla om det är skit i tank, soppakran osv
 
Luftkylda hojar kan i vissa fall stanna pga kraftig överhettning och klara sig undan maskinella skador vilket sällan är fallet med vattenkylda mc i de fallen de börjar koka.För övrigt så var det trevligare på stenåldern med förgasare på mc pga det mysigt råmande insugningsljudet under vissa varvtal som försvann helt med den förfinade insprutningen.Det är därför det mänskliga örat fortfarande får trevliga rysningar av en öppen weberförgasare till skillnad mot Bosch Injection System. :crash

Att man sedan ligger och krypkör i konbana i TRE TIMMAR i gassande sol säger väl mer om felet bakom styret. :va
 
Last edited:
Snatter.. Snatter.. Snatter...

Att man sedan ligger och krypkör i konbana i TRE TIMMAR i gassande sol säger väl mer om felet bakom styret. :va

Ähh. Låt grabben va. Han är väl bara lite sugen på att ha ett sånt där körkort - ett scenario som kanske även vissa skånska fjäderfän kan känna igen sig i en smula...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top