Överhettad GSXR från 2000

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
God dag, kunskapsbanken!

Har en GSXR 750 från 2000 som har en tendens att överhettas. Eller, nja. Den spottar konstant ut kylarvätskan genom avsedd slang. Lite mindre vid låg temperatur, rinner ut vid högre temperatur (80-95 grader). På displayen kan det stå "CHEC" istället för temperaturen. Det kommer och går. Glapp i någon termostat?

Efter att ha läst lite på diverse forum har folk kommit fram till att vattenpumpen och termostaten har bråkat.
Jag har provat att känna på alla kylarslangar, och de blir svinvarma. I min värld cirkulerar kylarvätskan då.

Kylaren har jag visuellt inspekterat, och där inte hittat några skador.
Fläkten har inte gått igång någon gång. Den snurrar fritt när jag snurrar på den för hand. Dock har den högsta temperaturen varit under 100 grader, så den borde väl inte ens starta?

Åtgärder:
* kollat termostaten, och den öppnar sig som den ska.
* bytt olja och oljefilter.
* bytt ut kylvätskan.
* luftat kylarsystemet, efter bästa förmåga bör tilläggas.

Några idéer eller tankar? Alla spekulationer uppskattas! :)

Spottar den tills det är för lite vätska i kylaren eller fortsätter den tills den är tomt?

Spottar den tills det är för lite vätska i kylaren eller fortsätter den tills den är tomt?

Det känns som den börjar med expansionskärlet och sen går på kylaren. Hur som, när expansionskärlet är tomt saknas det i kylaren också.

Den här slangen, den slutar väl i expansionskärlet under vätskenivån, nära botten?
Så när motorn blir varm så trycks kylarvätska och luft ut.
Och när motorn svalnar efter körning så sugs ren kylarvätska (ingen luft) in i motor och kylare.

Last edited:
Den här slangen, den slutar väl i expansionskärlet under vätskenivån, nära botten?
Så när motorn blir varm så trycks kylarvätska och luft ut.
Och när motorn svalnar efter körning så sugs ren kylarvätska (ingen luft) in i motor och kylare.

Infon jag fått om min gixxer är att kylarvätskan inte förs tillbaka till kylaren när den tryckts ut till expansionskärlet.

De ggr min har tryckt ut kylarvätskan (enbart vid aktiv körning) har jag fått fylla på i kylaren och inte i expansionskärlet.

Har du kontrollerat att du inte fått in luft i kylarsystemet?

Hade liknande problem på en ZX9 -94, det visade sig vara topplockspackningen som hade ett litet litet hål i tätskiktet. Vid kompression i en av cylindrarna trycktes luft ut i kylsystemet och kylvätska trycktes ut ur expansionskärlet. Märktes knappt när det var kyligt väder, märktes väldigt tydligt när det var varmt... ;-)

Om den trycker ur sig hela tiden redan från när den är kall så beror det nästan garanterat på kass topp eller topplockspackning.

Josef skriver
Om den trycker ur sig hela tiden redan från när den är kall så beror det nästan garanterat på kass topp eller topplockspackning.
Ja då är det sagt, kass tex sprucken topp, eller topplockspackning.
Men vill man slippa fylla på kylarvätska då och då är det enklaste att slangen till expansionskärlet slutar i kylarvätskan strax ovanför botten på expansionskärlet.
Självklart fyller man på kylaren tills den är full (efter tex kylarvätskebyte) men den luft som är löst i kylarvätskan och som bildar bubbor när kylarvätskan värms den går ut genom slangen till expansionskärlet, lätt tillsamman med lite vätska. Och efter körning när motorn svalnar så sugs det in ren vätska till motorn från expansionskärlet. Om slangen slutar under vätskeytan.
Slutar slangen till expansionskärlet ovanför vätskeytan kommer det vid varje start komma ut vätska och luft och när motorn svalnar kommer det sugas in luft.
Resultat: Man får fylla på vätska i kylaren oavbrutet och stor risk att den luft/vätskekylda toppen spricker eller blåser topplockspackningen.

Last edited:
Väldigt mycket bra idéer här - kul!
Jag tänkte kolla de enklare sakerna först, typ vattenpumpen. Nästa steg lutar dock åt topplockpackningen. Måste man ut med motorn då, eller kan man behålla den i, någon som har koll på modellen? Kanske lika bra att göra en ventilkoll/ställning samtidigt. Hm, låter som ett bra projekt inför vintern! :)

Det jag tycker talar mot topplockspackningen är att oljan var lika fin som den varit i alla andra hojar jag har haft. Inga konstigheter med den. Borde då inte lita kylarvätska läcka in till oljan? Det känns för övrigt väldigt ohälsosamt.
Det som talar lite för att det är packningen är att det faktiskt bubblade lite i kylaren när jag gasade med hojen, trodde det var luftfickor som kom ut, hm!

Om någon tycker det är kul att pilla toppar så kan vi diskutera fram en belöning. :D

Det jag tycker talar mot topplockspackningen är att oljan var lika fin som den varit i alla andra hojar jag har haft. Inga konstigheter med den. Borde då inte lita kylarvätska läcka in till oljan? Det känns för övrigt väldigt ohälsosamt.
Det som talar lite för att det är packningen är att det faktiskt bubblade lite i kylaren när jag gasade med hojen, trodde det var luftfickor som kom ut, hm!

Det kan mycket väl vara så att det läcker mellan förbränningsrummet och en kylkanal utan att påverka någon oljekanal. Vill du veta utan att riva så be en välutrustad verkstad mäta om det finns avgaser i kylsystemet. Det behöver inte vara en MC-verkstad och tar bara ett par minuter så det borde inte behöva bli speciellt dyrt.

Det kan mycket väl vara så att det läcker mellan förbränningsrummet och en kylkanal utan att påverka någon oljekanal. Vill du veta utan att riva så be en välutrustad verkstad mäta om det finns avgaser i kylsystemet. Det behöver inte vara en MC-verkstad och tar bara ett par minuter så det borde inte behöva bli speciellt dyrt.

Låter som ett bra tips, tack!

Fick ett trevligt tips om denna tråd som jag tänkte följa upp.

Återkommer med resultat! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...