Övergångsställs hat!

Kan bara hålla med trådskaparen.

Tycker själv det är sjuktirriterande och det handlar defintivt inte om rätt eller eftersom det lär bli fotgängaren och inte lastbilen/bussen/bilen som får ont.

Har till och med sett folk som nästan börjar springa för att hinna ut i övergångsstället och hävda "sin rätt".

Sedan visst, just pga att att fotgängaren är oskyddad så ligger större ansvar och skyldighet på förarna av motorfordonen, tänk bara om alla förare av tyngre (läs bil och uppåt) tänkte samma sak om oss MC förare.

Har själv blivit påkörd som fotgängare (sprang ut bakom en buss på 70 väg, jaja, pucko jag vet) och jag kan intyga att bilen inte får ondast...

lorkan skrev:
2499113 Så länge det inte är bilar som kör jävligt fort, så går jag bara. Bilen ska stanna, skulle han inte göra det och kör på mig i 4km/h, är det hans fel, och jag får en jävla massa pengar.

:banana

Så är det när man är fattig.

När du växer upp och börjar köra bil så inser du att man kanske inte alltid ser den där fjunisen som kommer joggandes över övergångstället. Hur svårt är det att först kolla så att föraren har sett dig? Är det värt att förstöra någons liv (om han/hon skulle köra på dig och du skulle dö, du vet... det kan hända i 4km/h också) för att du har "rätt"?

:va

lorkan skrev:
2499925 Blir du påkörd i 3km/h lär du inte ligga på sjukhuset resten av ditt liv direkt. Och jag har en massa grejer jag behöver pengar till.

När du blir lite äldre och börjar använda huvudet till annat än att sätta Trucker-kepsen på så förstår du dels att alla kan göra fel, dvs du kan bli påkörd av någon som var ouppmärksam, dels kommer du förstå att om du blir påkörd i 4 km/h så kan du mycket väl ramla i marken och slå i huvudet. Jag vet inte vad du tycker, men pengar är för mig sekundärt när man i samma ögonblick kan få allvarliga hjärnskador eller dö. det är klart, när du sitter som en grönsak i rullstolen så är du nog jävligt nöjd över att du fick 2000:- på hemförsäkringen för sveda och värk. När du väl får körkort själv så komemr du nog inse att man inte alltid är 100% och det är lätt att göra ett misstag, en sekunds ouppmärksamhet räcker. Skulle man vara pundare i en nystulen bil elelr påverkad av alkohol så tar det ganska många sekunder att reagera på att du har gått rakt ut i gatan bara för att du hade företräde.

Jag har liksom trådskaparen OFTA irriterat mig på folk som bara dräller ut i gatan utan att kolla sig runt alls. Oftast är det då jag cyklar. Man blir trött på att alltid var på high alert för alla idioter som inte kan ta vara på sig själva.

Om det gäller ett övergångsställe så är det givet att man stannar och släpper folk (öven om de BORDE kolla om det kommer en bil, cykel, hoj etc) DOCK är det nästan aldrig på övergångsställen detta händer för mig..utan folk får knäppimpulser och bara kastar sig ut från trottoaren. Händer VARJE gång jag är ute (och är oftast kvinnor som gör det :rolleyes: ).

Ang att vinka så tycker jag att folk är skitdåliga på att tacka i Sverige då man stannar. Jag vet att det är en skydlighet men det gör så mycket att se lite vänlig ut. Jag vinkar/tackar alltid och ler om någon stannar för mig.

Nursey skrev:
2500086 Jag har liksom trådskaparen OFTA irriterat mig på folk som bara dräller ut i gatan utan att kolla sig runt alls. Oftast är det då jag cyklar. Man blir trött på att alltid var på high alert för alla idioter som inte kan ta vara på sig själva.

Om det gäller ett övergångsställe så är det givet att man stannar och släpper folk (öven om de BORDE kolla om det kommer en bil, cykel, hoj etc) DOCK är det nästan aldrig på övergångsställen detta händer för mig..utan folk får knäppimpulser och bara kastar sig ut från trottoaren. Händer VARJE gång jag är ute (och är oftast kvinnor som gör det :rolleyes: ).

Ang att vinka så tycker jag att folk är skitdåliga på att tacka i Sverige då man stannar. Jag vet att det är en skydlighet men det gör så mycket att se lite vänlig ut. Jag vinkar/tackar alltid och ler om någon stannar för mig.

Uppsala, full av självmordskandidater, stålmän och vimsiga kvinnor utan koll...

Eller det yttersta exemplett häromdagen, jag går, å blir påcyklad av en 18 årig blond tjej utan hjälm men med mp3 lur i ena örat, mobilen i andra å solglasögon, fast det är mulet ute....fan va hon såg moderiktig å ball ut.......inte, :näsblod , när hon rasat i gruset...." vaddå ,se dig för , gubbe "
attityd , det har snorungarna....

OLJEKYLD GSXR skrev:
2500032 När du blir lite äldre och börjar använda huvudet till annat än att sätta Trucker-kepsen på så förstår du dels att alla kan göra fel, dvs du kan bli påkörd av någon som var ouppmärksam, dels kommer du förstå att om du blir påkörd i 4 km/h så kan du mycket väl ramla i marken och slå i huvudet. Jag vet inte vad du tycker, men pengar är för mig sekundärt när man i samma ögonblick kan få allvarliga hjärnskador eller dö. det är klart, när du sitter som en grönsak i rullstolen så är du nog jävligt nöjd över att du fick 2000:- på hemförsäkringen för sveda och värk. När du väl får körkort själv så komemr du nog inse att man inte alltid är 100% och det är lätt att göra ett misstag, en sekunds ouppmärksamhet räcker. Skulle man vara pundare i en nystulen bil elelr påverkad av alkohol så tar det ganska många sekunder att reagera på att du har gått rakt ut i gatan bara för att du hade företräde.

Ja, jag vet att du har rätt, men det är inte lika kul att vara politiskt korrekt hela tiden.

Det enda jag ogillar mer än övergångställen, stoppljus och cancer är
yrkeschaffisar av alla slag. Buss, bil, taxi eller det västa lastbilar.
Utan dom så vore världen en bättre plats att leva på.

vad är enklast:

en gående stannar i 15 sekunder? (själva instannandet tar runt 1/4 sekund)

en bil kommer i 50k km/h och ska tvärnita?

case closed.

Dummaste jävla regel dom kommit på. Fast det är klart. Det är ju därför dom tar bort en massa övergånsställen

Som motorcyklist stannar jag nästan aldrig för gult ljus eller vid övergånsställen. Jag kör naturligtvis inte förbi folk som en galning men är det tight bakom mig så försöker jag att inte stanna.

Jag kan garantera att bilen du har liggande i arslet inte vet att din mc stannar på 12 meter när du kör i 50 i stan.
Hellre en sur övergångsgubbe än en bil smackad i häcken.

Fast när jag tänker efter stannar jag rätt ofta för övergångställen. Särskilt om det är nån tant eller gubbe som ska över. Man vinner inget på att vara otrevlig i trafiken.
Den lilla tid det tar att stanna gör varken till eller från.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg