Övergångsställs hat!

Hibboi

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
bobbycar
Hur fan tänker folk? Folk går över som om dom äger hela stan, inte en glutt varesig åt vänster, höger, upp eller ner, bara går. hur tänker folk? Har jag fel när jag säger att det är dom som bli platta när jag kommer med min 3 tons budbil och inte hinner stanna? :confused:

Av alla medlemmar här måste det finnas en hel drös som bara springer över, förklara för mig, hur tänker ni? det är inte jag som gör illa mig det är ni.

Och när man stannar för någon för och släppa över nån, vad gör man när dom ger en liten vink som tack, vinkar tillbaka? behåller racing blicken och sitter bara helt kall sen plattan i mattan så fort som möjligt? finger o moona i framrutan? eller ska man va så jävla töntig så man vinkar tillbaka?

Somebody help maj plis!

:fyllisar

Jag brukar stanna men ligger sedan på varvstoppet på Berlingon för att få dom att skynda sig lite..

HAHA! roligt läsande.
Tjej <--- :slicka
Kille<----:cool:
Äldre Gubbe <---:5sure
Äldre Dam<--- :slicka
är mina förslag.

så länge de inte helt plötsligt ploppar ut ur tomma intet framför övergångsstället så ska du som förare vara beredd på att stanna. De vet om det, och (iallafall nu) vet du om det :tummenupp

För övrigt skulle jag vilja ställa en motfråga till dig:
- Hur kommer det sig att yrkesförare tror att de "äger" trafiken? :va

Hibboi skrev:
2497942 Hur fan tänker folk? Folk går över som om dom äger hela stan, inte en glutt varesig åt vänster, höger, upp eller ner, bara går. hur tänker folk? Har jag fel när jag säger att det är dom som bli platta när jag kommer med min 3 tons budbil och inte hinner stanna? :confused:

Av alla medlemmar här måste det finnas en hel drös som bara springer över, förklara för mig, hur tänker ni? det är inte jag som gör illa mig det är ni.

Och när man stannar för någon för och släppa över nån, vad gör man när dom ger en liten vink som tack, vinkar tillbaka? behåller racing blicken och sitter bara helt kall sen plattan i mattan så fort som möjligt? finger o moona i framrutan? eller ska man va så jävla töntig så man vinkar tillbaka?

Somebody help maj plis!

Enkelt, du kör budbilen så du hinner stanna om någon oskyddad trafikant går över gatan....

Stannar du å folk tackar så ler du och vinkar tillbaks, prova, du tjänar inte många minuter på en hel dag i stockholmstrafiken, däremot så får din budfirma en uppskattad reklam som trafikmedveten och hänsynsfull...

Samt att du slipper utsätta dina medtrafikanter för fara hela tiden...stress är det värsta som finns i trafiken......

mini-knutten skrev:
2497976 så länge de inte helt plötsligt ploppar ut ur tomma intet framför övergångsstället så ska du som förare vara beredd på att stanna. De vet om det, och (iallafall nu) vet du om det :tummenupp

För övrigt skulle jag vilja ställa en motfråga till dig:
- Hur kommer det sig att yrkesförare tror att de "äger" trafiken? :va

Jodu jag vet att jag är skyldig att stanna men när det kommer nån jävla tomte som svänger 90 grader på tre millesekunder o får för sig att gå över så hinner man inte riktigt med. :tummenupp

Yrkesförare is dah shit! du har uppfattat allt rätt, vi äger!:D

Hibboi skrev:
2497993 Jodu jag vet att jag är skyldig att stanna men när det kommer nån jävla tomte som svänger 90 grader på tre millesekunder o får för sig att gå över så hinner man inte riktigt med. :tummenupp

Yrkesförare is dah shit! du har uppfattat allt rätt, vi äger!:D

har själv stött på idioter som hoppat fram från ingenting och förväntat sig väjningsplikt :mad: Lösningen på ditt (och mitt) problem tror jag är en sån här på taket:

18505-Buffalo-soldier_w.jpg

I trafiken har man inga rättigheter bara skyldigheter. Fotgängarna har skyldighet att söka ögonkontakt och/eller förvissa sig om att fordonet kommer att stanna innan han/hon får gå över övergångsstället. Den som kör fordonet är skyldig att lämna företräde till fotgängare vid ett övergångsställe.

Alltså om någon fotgängare blir påkörd på ett övergångsställe har med stor sannolikhet följande hänt:
-Fotgängaren har inte orkat försäkra sig om att det är ofarligt att gå över vägen.
-Föraren har antingen inte sett fotgängaren eller inte hunnit stanna.
Minst en, ofta båda, har alltså brutit mot trafikreglerna.

Sammanfattningsvis påstår jag att fotgängaren har en mycket enklare uppgift än föraren. Den enda fotgängaren behöver göra är att kolla om det kommer en bil som inte stannar, gör man inte det så kan man bli påkörd. Föraren däremot måste ha koll en massa andra saker och det är därmed mänskligt att missa en fotgängare som plötsligt gör en 90-gradare ut i vägen. Även om man som förare inte tycker det är roligt att köra på folk så borde ändå fotgängarna känna en större motivation att kolla ordentligt eftersom det är deras liv som riskeras.

Kan tillägga att jag aldrig har kört på någon.

Mmmm, övergångsställen, alltid lika spännande. Speciellt dom som normalt är "bevakade" med trafiklyse men där trafikljuset dagen till ära slocknat helt på t.ex. ringvägen...

1: Någon vill över, jag stannar, allt går bra
2: Någon vill över, jag stannar, bakomvarande mobilpratande kärring kör in i mig
3: Någon vill över, jag stannar, taxi kurir miffot kör om i andra filen och prickar nästan fotgängaren
4: Någon ville över, vilket jag upptäcker i backspegeln efter att ha missat det totalt

5: ...fyll på...

Så länge det inte är bilar som kör jävligt fort, så går jag bara. Bilen ska stanna, skulle han inte göra det och kör på mig i 4km/h, är det hans fel, och jag får en jävla massa pengar.

:banana

Så är det när man är fattig.

Hibboi skrev:
2498118 Allt utan blöja går att töja?

..och slöja går att töja ska det väl vara?

Last edited:
lorkan skrev:
2499113 Så länge det inte är bilar som kör jävligt fort, så går jag bara. Bilen ska stanna, skulle han inte göra det och kör på mig i 4km/h, är det hans fel, och jag får en jävla massa pengar.

:banana

Så är det när man är fattig.

..och slöja går att töja ska det väl vara?

va ska man me pengar till när man ligger på sjukan o muppar?

fast jag tänkte oxå lite sådär när ja va lika liten o dum som dig.. :D

Om någon går över på ett övergångsställe utan att se sig för dagstid denna tid på året har jag inte så mycket emot.

Däremot om man är ute och kör kvällstid och det rumlar ut någon från en buske mitt i en hårt trafikerad väg. Eller de fotgängare som bara slänger sig rakt ut i gatan vintertid. Eller cyklister som blåser rakt över ett övergångsställe utan att se sig för. Eller...

Tycker inte om dessa miffon som inte tackar för att jag låtit dom gå över gatan. Dom ska bara vara nöjda över att jag inte körde över dom. Ingen tacksamhet där inte.:näsblod

Hibboi skrev:
2497942 Hur fan tänker folk? Folk går över som om dom äger hela stan, inte en glutt varesig åt vänster, höger, upp eller ner, bara går. hur tänker folk? Har jag fel när jag säger att det är dom som bli platta när jag kommer med min 3 tons budbil och inte hinner stanna? :confused:

Somebody help maj plis!

Jag skulle uppskatta lite mooning på väg till jobbet på morgonen :arsele

syltburk skrev:
2498696 I trafiken har man inga rättigheter bara skyldigheter. Fotgängarna har skyldighet att söka ögonkontakt och/eller förvissa sig om att fordonet kommer att stanna innan han/hon får gå över övergångsstället. Den som kör fordonet är skyldig att lämna företräde till fotgängare vid ett övergångsställe.

Alltså om någon fotgängare blir påkörd på ett övergångsställe har med stor sannolikhet följande hänt:
-Fotgängaren har inte orkat försäkra sig om att det är ofarligt att gå över vägen.
-Föraren har antingen inte sett fotgängaren eller inte hunnit stanna.
Minst en, ofta båda, har alltså brutit mot trafikreglerna.

Sammanfattningsvis påstår jag att fotgängaren har en mycket enklare uppgift än föraren. Den enda fotgängaren behöver göra är att kolla om det kommer en bil som inte stannar, gör man inte det så kan man bli påkörd. Föraren däremot måste ha koll en massa andra saker och det är därmed mänskligt att missa en fotgängare som plötsligt gör en 90-gradare ut i vägen. Även om man som förare inte tycker det är roligt att köra på folk så borde ändå fotgängarna känna en större motivation att kolla ordentligt eftersom det är deras liv som riskeras.

Kan tillägga att jag aldrig har kört på någon.

Får nog lägga till en anledning till att bli påkörd. Tvåfiliga vägar där inre filen stannar men ytterfilen gasar på för fullt. Kan även gälla mötande trafik. Det är oftast taxichaffisar eller dom som är 65+ som gör sånt. Måste säga att yngre förare är dom som faktiskt är bäst på att lämna företräde för gående. Sämst är 65+, men det är nog mer så att dom inte ser att det händer saker vid sidan av vägen tyvärr.
Cyklister är dock det absolut största hotet för fotgängare, för dom följer inga trafikregler alls och bromsar inte för nåt:mad:
Har aldrig haft några besvär med mc-förare, om man bortser från att ett gäng choppers kan göra vem som helst stendöv.
Tänkvärt är också att jag aldrig har mött en polisbil/mc som lämnat företräde vid övergångsställe.
Bussar i innerstan är nästan alltid en livsfara, liksom taxibilar.

AndreasNo skrev:
2499119 va ska man me pengar till när man ligger på sjukan o muppar?

fast jag tänkte oxå lite sådär när ja va lika liten o dum som dig.. :D

Blir du påkörd i 3km/h lär du inte ligga på sjukhuset resten av ditt liv direkt. Och jag har en massa grejer jag behöver pengar till.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg