Övergående körkort?

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Det är såhär..

För två och ett halvt år sedan tog jag B-kort och prövotiden för det gick ut den 10 juli 04.

och för ett och ett halvt år sedan tog jag mitt A-kort. fick då mellankort men kommer detta övergå till tung när jag fyller 21 eller måste jag göra ny uppkörning på det då??

sen undrar jag om A-kortets prövotid gick ut samtidigt som B-kortet eller om det har sina egna 2 års prövotid..

Någon som vet.. blev lite komplicerat detta.. men hoppas att någon förstår..

är tacksam för svar..

mvh robban

robb skrev:
sen undrar jag om A-kortets prövotid gick ut samtidigt som B-kortet eller om det har sina egna 2 års prövotid..

är tacksam för svar..

mvh robban

Det är ingen ny prövotid!

robb skrev:
Det är såhär..

För två och ett halvt år sedan tog jag B-kort och prövotiden för det gick ut den 10 juli 04.

och för ett och ett halvt år sedan tog jag mitt A-kort. fick då mellankort men kommer detta övergå till tung när jag fyller 21 eller måste jag göra ny uppkörning på det då??

är tacksam för svar..

mvh robban

Ditt mellankort kommer automatiskt övergå till tungt efter två år. Hinner du fylla 21 innan dess tror jag du kan välja att köra upp och på så vis få tungt direkt.

Redman skrev:
Ditt mellankort kommer automatiskt övergå till tungt efter två år. Hinner du fylla 21 innan dess tror jag du kan välja att köra upp och på så vis få tungt direkt.

okej.. har hört så många olika teorier om detta.. men ingen verkar vet och alla vet att dom har rätt.. men jag har för mig att det är som du säger...

skulle vilja se en bild på din hojj, låter spännande! har sett marauders, men aldrig ombyggda till race

Jag lånar tråden för jag har en fråga.

Jag är 20 idag och fyller 21 den sextoende maj.
Frågan är följande, kan jag göra så att jag gör teorin nu i vinter och sen gör uppkörningen efter det att jag fyllt 21. Eller måste jag göra teorin när jag fyllt 21 också? Tidigare har jag bara B-körkort.

Redman har rätt iaf! Rätt knäppt faktist om man tänker efter , tar man kortet en dag innan man fyller år så får man vänta 2år innan man får köra tung medans kompisen knase inte har nån vana alls å får börja på tung direkt ...tycker de e helt sjukt! ...Nå ja! ..så e d iaf! :kocko

mvh Mar

kjuze skrev:

Frågan är följande, kan jag göra så att jag gör teorin nu i vinter och sen gör uppkörningen efter det att jag fyllt 21. Eller måste jag göra teorin när jag fyllt 21 också? Tidigare har jag bara B-körkort.

du kan göra teorin nu. den spelar inte nån roll. giltig i ett år tror jag dock...

Det e ju när man har kört upp dom börjar räkna , så du skall kunna boka teori nu å vara klar te våren , helt säkert! Du får ju inte körkortet när du har gjort teorin om du förstår mig ... .... over and out!

kjuze skrev:

Har haft samma dilemma typ...
Prövotiden gäller från första körkortet alltså ingen ny prövotid vid nytt körkort.
Sen blir det ingen ny uppkörning efter två år från mellan till tung.

robb skrev:
okej.. har hört så många olika teorier om detta.. men ingen verkar vet och alla vet att dom har rätt.. men jag har för mig att det är som du säger...
Det är som han säger. 2 år med begränsad betyder automatisk övergång till tung! Prövotiden har man bara en. Man får däremot inte tung bara för att man blir 21, utan tar du HELA kortet (dvs får kortet i handen) när du e 20½ så får du vänta tills du e 22½ innan du får tung, om du inte kör upp för tung såväl.

En feeet jävla parantes på den här tråden är: Jag tog mitt A-kort aug -03. Eftersom jag inte är så snabb av mig eller har koll på mina papper p.g.a många anledningar så fick vägverket efter en hel massa om och men och påminnelser från deras sida mina uppgifter som de behövde för att fixa körkortet. Efter en massa tid till så fick jag brev igen där det stod att uppgifterna var felaktiga. Röv tänkte jag och skulle skicka in de rätta uppgifterna. Glömde bort det och tänkte inte mer på det. Sedan när jag kom på att jag inte hade gjort det hade "lapptiden" gått ut. Alltså jag fick inte längre köra på den lilla lappen man får från vägverket. "Jaja...jag får väl vänta ett tag tills jag får körkortet då", tänkte jag.

Gissa om det var surt då när jag får brev från vägverket där det står att jag inte längre innehar A-behörighet utan MÅSTE TA OM DET.

Jaja...har man inte problem så skaffar man sig.

Det finns många lustiga sätt att bli av med körkortet på!

Stämmer bra att det måste gå 2år efter man har tagit mellan,tills att det blir tung automatiskt.
Kollar just baksidan på mitt körkort,datum för mellan=1999-08-31
Datum för tung behörighet=2001-09-01.
Tragiskt att jag var tvungen att kolla,men så är det.
hmm......har faktiskt för mig att jag körde tung redan sommaren 2001,alltså innan september....Jag fyllde 21 i april,jo jag körde efter det!
Hade tur då alltså :Bugar
Jag har inte tänkt på detta förrän nu :kocko

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...