Överföringar mellan olika banker, hur lång tid tar det?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Hur lång tid tar det?
polaren har Swedbank och jag har Handelsbanken, han skickade pengarna i fredags runt 14:00, kommer jag ha dom på måndag innan 12:00 ? ska åka och hämta en kaross till rodden ett antal mil hemifrån, och det kan ju vara kul om det finns några $$$ på kontot när man kommer fram :D
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det kan ta allt från 3 dar till 2 veckor. Jag gjorde sama sak fast tvärtom, från Handelsbanken till Swedbank, min polare fick pengarna efter 2 veckor.
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Normalt går det över natt så pengarna bör synas på ditt konto på måndag morgon.

Så här skriver Swedbank på sin hemsida:

"Vid överföring till ett konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarkontot samma helgfria vardag om överföringen är godkänd med säkerhetsdosa senast klockan 13.00. En överföring som godkänns efter klockan 13.00 är tillgänglig på mottagarkontot nästa helgfria vardag."
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Jag har Skandiabanken och för du över pengarna före 12:00 så har mottagaren pengarna innan 17:00 samma vardag oavsett mottageras bank.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Då undrar man förstås varför vi kan skicka män till månen, men inte lösa en elektronisk standardiserad transaktion på kortare tid än att det tar "en bankdag".

Svaret är ränta. Ögonblicket du klickar på knappen så är penningarna borta från ditt konto. Ett dygn senare är de på mottagarens konto. De förlorade timmarna sitter banken och ruvar på sekinerna och tjänar ränta. Och det blir inga små slantar när man summerar ihop allt.

Det känns som att banksystemet behöver "get with the programme", deras profithunger skall väl inte ensamt stå i vägen för utvecklingen?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det känns som att banksystemet behöver "get with the programme", deras profithunger skall väl inte ensamt stå i vägen för utvecklingen?

Håller med men det var ju inte särdeles länge sen som det tog tre bankdagar att föra över mellan två banker, nu tar det ändå 'bara' en. De lär sig. ;)
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
dollarsarna hade kommit in, så nu är man fattig utav helvete, men en 32ans roadsterkaross rikare :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top