Överföring av pengar till Tyskland (ebay)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Köpte en r6 sadel på ebay i förra veckan. Förde över pengarna i fredags. Vanligt banköverföring inom EU alltså.

Skrev ett mail i morse och frågade om han fått pengarna, men det hade han tydligen inte. Ringde till banken och frågade hur lång tid det skulle ta och enligt dom så finns det en överendskommelse om att alla sådana transkationer ska göras inom tre dagar.

Kan det ta tid för den tyska banken, eller har jag blivit lurad?:confused:

Tror inte det...ebay är ett seriöst företag.

Ibland har det tagit mig ca: 5 arbetsdagar innan transaktionen gått igenom.

matte_mannen skrev:
2636321 Köpte en r6 sadel på ebay i förra veckan. Förde över pengarna i fredags. Vanligt banköverföring inom EU alltså.

Skrev ett mail i morse och frågade om han fått pengarna, men det hade han tydligen inte. Ringde till banken och frågade hur lång tid det skulle ta och enligt dom så finns det en överendskommelse om att alla sådana transkationer ska göras inom tre dagar.

Har du fört över pengarna via IBAN och BIC-nummer?
Hemmafrån eller på ett bank-kontor?

Jag gjorde misstaget att försöka registrera en tysk säljares bank ifrån min internetbank.
Allt såg bra ut, inga varningar under transaktionen och jag trodde att allt var grönt men mottagaren fick inga pengar och en dag kom de i retur till mitt konto minus 60 Euro...:mad:
Via mitt bankkontor fick jag reda på att jag inte fått in alla uppgifterna rätt och mottagarbanken visste inte vem som skulle ha dom så ddom skickade dom tillbaka men behöll givetvis en handläggningsavgift.

Senare transaktioner har jag alltid gjort med hjälp av mitt lokala kontor, förvisso har det tagit en hundring men hellre det än att förlora fler stålar till ingen nytta.

Om du betalt med hjälp av PayPal är det nog värre, då har han fått pengarna eller så har du skickat dom till fel mottagare.

Jag har gjort en del transaktioner till tyskarna via internetbanken med iban/swift/bic mm och det har inte varit några som helst problem. Det är ju klart att det blir lite strul om man fyller i fel uppgifter... Men görs det rätt så är det smidigt och har tagit ca 3 dagar att skicka över dem. Trist att tyskarna inte fattar paypal, resten av världen gör det ju...

Ducster900 skrev:

Om du betalt med hjälp av PayPal är det nog värre, då har han fått pengarna eller så har du skickat dom till fel mottagare.

PayPal skickar en bekräftelse på att pengarna är skickade till säljaren, så där ser man om säljaren försöker att luras.:tummenupp

Har man bara ett korrekt IBAN tar det oftast ca 3-4 dagar innan mottagaren fått pengarna.

Alla bankkonton har ett IBAN nummer.

Ducster900 skrev:
2636365 Har du fört över pengarna via IBAN och BIC-nummer?
Hemmafrån eller på ett bank-kontor?

Jag gjorde misstaget att försöka registrera en tysk säljares bank ifrån min internetbank.
Allt såg bra ut, inga varningar under transaktionen och jag trodde att allt var grönt men mottagaren fick inga pengar och en dag kom de i retur till mitt konto minus 60 Euro...:mad:
Via mitt bankkontor fick jag reda på att jag inte fått in alla uppgifterna rätt och mottagarbanken visste inte vem som skulle ha dom så ddom skickade dom tillbaka men behöll givetvis en handläggningsavgift.

Det låter ju skumt! använde internetbanken och skrev in iban och bic-nummer. Ringde till banken och dom kunde inte se att något blivit fel... Men om det blivit fel så kommer pengarna i retur så hon. 50 euro betalade jag inkl frakt så isåfall får jag ju inte tillbaka någonting:confused:

PGH skrev:
2636372 Jag har gjort en del transaktioner till tyskarna via internetbanken med iban/swift/bic mm och det har inte varit några som helst problem. Det är ju klart att det blir lite strul om man fyller i fel uppgifter... Men görs det rätt så är det smidigt och har tagit ca 3 dagar att skicka över dem. Trist att tyskarna inte fattar paypal, resten av världen gör det ju...

mmmm det hade ju varit bättre. Har du varit med om att det tagit längre tid? Säljaren verkar seriös med mycket och bra feedback...

slangarn skrev:
2636382 Har man bara ett korrekt IBAN tar det oftast ca 3-4 dagar innan mottagaren fått pengarna.

Alla bankkonton har ett IBAN nummer.

kan det ta längre tid också? betalade i fredags....

Last edited:
DFMSWEDEN skrev:
2636330 Tror inte det...ebay är ett seriöst företag.

Ibland har det tagit mig ca: 5 arbetsdagar innan transaktionen gått igenom.

Men det är ju inte eBay han köper av direkt...

matte_mannen skrev:
2636486 Det låter ju skumt! använde internetbanken och skrev in iban och bic-nummer. Ringde till banken och dom kunde inte se att något blivit fel... Men om det blivit fel så kommer pengarna i retur så hon. 50 euro betalade jag inkl frakt så isåfall får jag ju inte tillbaka någonting:confused:

mmmm det hade ju varit bättre. Har du varit med om att det tagit längre tid? Säljaren verkar seriös med mycket och bra feedback...

kan det ta längre tid också? betalade i fredags....

Köp endast av säljare med hög feedback och som säljer/har sålt mycket prylar.

heggeli skrev:
2636379 PayPal skickar en bekräftelse på att pengarna är skickade till säljaren, så där ser man om säljaren försöker att luras.:tummenupp

Korrekt.
Har alltid för vana att försöka betala med hjälp av PP men om man själv skriver in fel mottagarkonto vet man inte var pengarna tar vägen.

Bäst är om man inväntar en faktura från säljaren, då vet man att de hamnar rätt.

Man har även ett visst skyddsnät om inga delar kommer eller annat strul uppstår, då kan PayPal träda in och hämta pengar från den andra partens konto.
Detta är dock ett omtvistat grepp som alla inte gillar...

Förde över pengar fran mitt egna svenska konto till mitt egna tyska konto med EU-överföring via internetbank (Handelsbanken till SEB-bank i Tyskland). Jag gjorde överföringen pa mandagkväll har jag för mig och pengarna var inte inne pa det tyska kontot förrän pa fredag. Det tog längre tid den vägen än vad det brukar göra när jag för över pengar fran Tyskland till Sverige det brukar ta tva bankdagar.

Hoppas det gar bra. Alla är inte gangsters i Tyskland heller, det är väl oftast när det är för billigt för att vara sant som man verkligen har anledning att misstänka lureri.

matte_mannen skrev:
2636321 Köpte en r6 sadel på ebay i förra veckan. Förde över pengarna i fredags. Vanligt banköverföring inom EU alltså.

Räkna med 3 - 4 bankdagar för varje bank plus den dagen du gjorde överföringen. Har han inte fått pengarna på måndag så antingen a) skrev du fel nånstans eller b) så luras han.

imaster skrev:
2637150 Räkna med 3 - 4 bankdagar för varje bank plus den dagen du gjorde överföringen. Har han inte fått pengarna på måndag så antingen a) skrev du fel nånstans eller b) så luras han.

Han svarar ju inte på mail längre den rackaren!
Vill dock inte tro att han är oseriös, ca 3000 försäljningar och över 99% possitiv feedback, men det är ju ingen garanti. När jag ringde och pratade med SEB så verkade det ju som allt var ok... bah! Va trött man blir.

Kanske får han pengarna på måndag...

Palmas skrev:
2647031 Hur har det funkat? Har betalningen kommit fram och har han skickat grejorna?

Fick grejerna igår! Puh! lite lång tid men men... betalningen verar ha tagit låååååång tid.

tack för alla tips! Kommer helt klart fortsätta handla på ebay.de

Tyska bankväsendet ska tydligen vara hemskt. Allt ska vara invecklat och komplicerat.

Hur brukar ni som betalar via bank göra, låta köparen ta överförningskostnaden eller ta den själva?

Tror inte det var någon avgift när man betalade med euro (Nordea) inte vad jag såg iaf.

FreddaAbborre skrev:
2656834 Tyska bankväsendet ska tydligen vara hemskt. Allt ska vara invecklat och komplicerat.

Hur brukar ni som betalar via bank göra, låta köparen ta överförningskostnaden eller ta den själva?

FreddaAbborre skrev:
2656834 Tyska bankväsendet ska tydligen vara hemskt. Allt ska vara invecklat och komplicerat.

ingen avgift för mig heller. Däremot kan man välja att betala 10 spänn för att få överföringen bekräftad på papper och hemskickat i brevlådan. Kan ev vara bra att ha som "bevis" om något går snett...

matte_mannen skrev:

Du betalade i fredags.
Vilkoret: 3 dagar
Vad är det för dag idag? tisdag!
Hur många dagar har gått?? 2st; måndag - tisdag.
Slutsats: 3 arbetsdagar.
Pengarna säljaren till handa någon gång under morgondagen (onsdag)

Har gjort 10-20 utlandsöverföringar och alla har gått på mindre tid än en vecka. Aldrig varit några problem förrän nu.

Hjälpte en kompis att köpa en begagnad high-end dvd-spelare för 389 Eur av en privatperson. Har inte sett röken av säljaren eller spelaren på två veckor och detta är första gången det inte känns rätt.

Nu när jag i efterhand kollar kan jag konstatera följande:
-Bild och beskrivning från producent. Inget "personligt" skrivet om den
-Säljaren hade bara köpt saker innan och det var ett halvår sen senaste affären - hackat konto?
-Adressuppgifter på säljaren verkar inte stämma med kontot pengarna gått till.
-Inget peronligt mail skickat till mig utan bara det "ebay-genererade" betalningsmailet.
-Pay Pal, personlig upphämtning eller betalning per postforskott gick ej att få.

Gör ni affärer på nätet är ovanstående kriterier ingen fördel :(
Ärendet är anmält till ebay och jag har försökt komma i kontakt med bankkontoret som har kontot jag betalat till för att få reda på vad som hänt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT