Överbränna 700MB CD-R med äldre brännare, möjligt?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Halloj gott folk. I vanlig ordning skulle man kunnat lösa detta själv medelst Google och lite tid, men jag har för det första hållt på med att redigera film från kl 18.00 igår till 02.00 i natt. Sedan tog det Premiere 4h att exportera filmen till .wmv-fil. (Ja, jag sitter på en gammal häck, en PIII 800:a närmare bestämt.) Därefter, när jag skulle bränna skiten *host* filmen på CD för någon timma sedan så visade det sig att filmen blev 746MB stor och jag sitter på en äldre Sony CRX140E med firmware 1.0n. Enligt Nero 5.5 så tillåter inte min brännare överbränning (har inte provat än).

P g a tidsnöd av olika skäl så brinner det i knutarna och jag måste gå och lägga mig nu för att få några timmars sömn. Vore käckt om någon kan komma med tips som jag kan läsa när jag väl vaknar.

Frågan är alltså: Måste jag skaffa fram 800MB-CD-R till imorgon eller kan jag på något sätt bränna en .wmv-fil på 746MB på mina 700MB-skivor med den brännaren jag har?

Jag sökte en stund på Google för att bena ut ärendet men fick väl aldrig något definitivt svar någonstans. På vissa sidor hävdades det att kör man SVCD så kan man bränna i princip hur mycket som helst om man bara håller sig inom det antal minuter programvara och hårdvara (vilket varierar från konfig till konfig) klarar oavsett skivtyp, men det förutsätter väl då som sagt en brännare som klarar att överbränna? Eller, kan man överbränna med äldre brännare såsom min trots att programmet ej verifierar funktionen? Har man otur ska junket tydligen kunna gå sönder i värsta fall?

Det är i skrivande stund inte aktuellt att göra om filen till mpg/avi för att kunna göra just SVCD, utan jag vill kunna bränna min .wmv-fil direkt på skivan.

Förslag?

Edit: Jag hittade också en nyare firmware till brännaren, som skulle uppgradera från 1.0n till 1.0p. Vet inte om detta skulle löst overburn-problemet, men jag tankade iaf ner den nya firmwaren. Dock visade det sig att den inte gick att använda, trots att den enligt uppgift skulle funka mot min brännare och under det OS jag kör.

Last edited:
Mr K skrev:
En CRX200E klarar INTE overburn så jag tror inte din klarar det heller.

Nä, jag kom fram till samma sak imorse. Kom väl inte riktigt i säng direkt efter jag skrev inlägget ovan. Satt på Google en stund till och hittade en site med en lista på vilka CD-brännare som kan överbränna, min var inte en av dem.

Men, tack iaf.

Ok, följdfråga:

Jag får antingen konvertera .wmv-filen till annat format som kan komprimera mer men ändå inte tappa kvalitet på filmen, alternativt porta ut en ny film i annat format direkt från Premiere.

Före jag gick och la mig i morse tänkte jag köra ut en .avi-fil från Premiere, men det visade sig att det skulle ta 25dagar :skrämd innan det kom ut en "färdig produkt". Min .wmv-fil tog 4h att bli klar. Måste valt värstingkomprimering där?

Någon som har förslag på format och codec att köra med, för att få bästa möjliga kvalitet/viktförhållande? Eller kanske kan rekommendera något bra filmforum där man kan få svar? Sitter och googlar nu, men det finns många sidor om samma sak, men man vill ju hitta en sida med folk som har koll.

tänk att de kan XviD koda en film till 2 CDs i bra kvalite.
Ca 45 min per CD blir bra.....

Hur lång är din film?

Mr K skrev:
tänk att de kan XviD koda en film till 2 CDs i bra kvalite.
Ca 45 min per CD blir bra.....

Hur lång är din film?

Ok, men xvid är väl bara gångbart i avi eller? Frågan är om jag gjorde fel förut eller om det ska ta så djäkla lång tid att exportera i avi från Premiere 6.0? Jag sitter ju bara på en 800:a. Jag har inte tid med att det ska ta 25 dgr. :)

I nuvarande stund är wmv-filen komprimerad med snabbinställningen "video for broadband - 2Mbps total":

Audio: 128 Kbps, WMA9, stereo, 44,1kHz
Video: 1368 Kpbs, 640x480, WMV, v7

Hur får jag filmen i Xvid på bästa sätt? Kan jag konvertera med externt program från wmv till xvid/avi eller måste jag ånyo porta ut den från Premiere fast som avi och med Xvid som codec?

Filmen är 52min, så visst ska det gå att få den mindre. Dock har jag aldrig varit beroende av storleken tidigare :rolleyes: så jag har inte brytt mig om att köra med annat än den smidiga och inbyggda export -> .wmv-funktionen. Men, det visas ju klart och tydligt nu att den inte är speciellt effektiv viktmässigt.

Är det idé att "skaffa" Premiere 7.0? (Funkar den under W98SE?)

Edit: ...och hur är Adobe Premiere Elements alternativt Premiere Pro?

Edit igen: ...grrr, de sistnämnda två kräver XP. :huvet

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP