Över 200 förare anmälda till Sviestadloppet

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Chrille skrev:
Fritt ur minnet så ligger Mike o Co på en arrangemangskostnad på dryga 300 per tävling enligt redovisning från förra året.

Men ekonomin är inte så viktig just i det här läget. Jag tycker att det är skitbra att vi är för många som vill köra och det är ännu bättre att LMS har inställningen att så många som möjligt ska få köra.

Status på SM-tävlingar får vi när vi har PUBLIK. Innan dess kvittar det om vi så har C på licenserna. Prio ett borde väl vara tillväxt?

Det gäller ju att vi kan ta hand om tillväxten också. Nu har ju iofs alla SM-klasser växt från förra året, undantaget veidec som har färre förare i år(verkar det som iaf).
Även rookieklasserna verkar växa i år, vilket också är positivt.
Jag ser gärna supportklasser på SM, inte för många dock, menar bara att supportklasserna inte ska ta över hela arrangemanget. Det är tidsbrist och korta träningspass, samt brist på arrangörer.

Chrille skrev:
Fritt ur minnet så ligger Mike o Co på en arrangemangskostnad på dryga 300 per tävling enligt redovisning från förra året.

Då ingår hans prispengar i hans budget

Chrille skrev:
Men ekonomin är inte så viktig just i det här läget. Jag tycker att det är skitbra att vi är för många som vill köra och det är ännu bättre att LMS har inställningen att så många som möjligt ska få köra.
Det är nog ingen som säger emot dig när det gäller att det är många som vill köra, eller?
Att det blir lite träningstid tycker jag är tråkigt för oss alla

Chrille skrev:
Status på SM-tävlingar får vi när vi har PUBLIK. Innan dess kvittar det om vi så har C på licenserna. Prio ett borde väl vara tillväxt?
Status och publik måste byggas upp tillsammans är min uppfattning.
Och tycker nog att tillväxten är bra, eller? Den enda klass som minskat till iår är SS600 SM vad jag vet. En del klasser har ökat väldigt bra.

Det är nog daxs att inse att vi har kommit till en gräns om vi vill växa mer. Och jag tror den heter SM-tävlingar och B-tävlingar. Såsom det fungerade när jag började med racing i början av 1990-talet. Det är vi förare som måste ställa kraven och också vilja vara med och hjälpa till för att det ska bli bättre på sikt och att vi ska kunna växa.

Ni glömmer en väldigt viktigt del. Någon ska orka göra jobbet också. Blir det fler tävlingar än så här så ställer ingen upp idéellt längre. Lägg då till lön för ett 10-tal personer som jobbar heltid i 2-3 veckor med att arrangera tävlingen. Sen får ni höja funktionärsbudgeten för dom kommer heller inte frivilligt hur många gånger som helst.

/HW

HW skrev:
Ni glömmer en väldigt viktigt del. Någon ska orka göra jobbet också. Blir det fler tävlingar än så här så ställer ingen upp idéellt längre. Lägg då till lön för ett 10-tal personer som jobbar heltid i 2-3 veckor med att arrangera tävlingen. Sen får ni höja funktionärsbudgeten för dom kommer heller inte frivilligt hur många gånger som helst.

/HW

Detta är något som måste lösas förstås. Men det går ju inte att växa mer och som det är nu klarar vi inte 60min träning för SM-klasserna, så något måste göras framöver. Jag ser det inte som fel att någon får pengar för att göra något. Frågan är hur mycket det skulle kosta att göra en SM tävling för ca 120 förare och ett B-race för ca 100 förare. Det skulle förstås bli högre anmälningsavgift men också mycket mer körning. Men efter SM:et i Linköping vet ni vad det kostar att ordna ett Race för minst 210 förare, då borde det gå att uppskatta vad det skulle bli i anmälningsavgift om det bara blir 120. Det skulle förstås vara lätt att göra 1200x210/120=2100kr men ni hade säkert inte budgeterat med 210 förare och det blir lite billigare om man minskar från 210 förare till 120 förare. Hoppas att det kommer lite info om detta efter SM:et

Men det tar oss ju genast tillbaka till förra frågan, vem skall anordna en tävling för dom andra hundra?

Edit: Ska du börja räkna så gör det på rätt sak i så fall. Det som behövs för att lösa "ditt" problem är någon som har rätt kunskaper och som saknar arbete. Det är inte direkt möjligt att hitta i varje klubb så lösningen kanske skulle kunna vara att "sporten" = svemo anställer någon som arrangerar samtliga tävlingar. Det finns väl på sätt och vis redan men funkar det?

/HW

Last edited:
Fick papper nu om att jag är anmäld. Träning på Fredagen är 20 min + 10 min. Hinner däcken ens bli varma? Trist för mig iaf som inte har däckvärmare.

En annan fråga, på Lördagen är ytterligare tidsträning va? äre det samma då? 20 + 10 min? ba flundrar

Swedie skrev:
Fick papper nu om att jag är anmäld. Träning på Fredagen är 20 min + 10 min. Hinner däcken ens bli varma? Trist för mig iaf som inte har däckvärmare.

En annan fråga, på Lördagen är ytterligare tidsträning va? äre det samma då? 20 + 10 min? ba flundrar

Läs inbjudan och TR på www.lms.se för där står allt du behöver veta.

Ok nytt försök. Som jag tolkar Pappiren från lms gäller följade. R600:
Två kval med två grupper.
Dom 10 bästa i grupperna kommer till A-final.
Dom 10 första i mål på B-finalen till A-final.
Har jag fått detta rätt nu?

Nordgren skrev:
Det skulle förstås vara lätt att göra 1200x210/120=2100kr men ni hade säkert inte budgeterat med 210 förare och det blir lite billigare om man minskar från 210 förare till 120 förare. Hoppas att det kommer lite info om detta efter SM:et

På vilket sätt blir det billiggare att arrangera ett 3dagars tävlingsarrangemang för 120åkare än för 210 åkare?

Det går åt lika mycket flaggisar, lika mycket besiktningsmän, domare, lika många sjuksyrror, lika många av allt helt enkelt. Börjar man tumma på tex flaggvakter så börjar man tumma på säkerheten och det drabbar både sporten och förarna.
För att hålla Sviestads tävling går det åt ca 80 funktionärer per dag, säg kanske 100+ personer som är inblandade i allt som berör tävlingen.. tänkt då på att Sviestad är en liten bana... Anderstorp/Mantorp osv går det åt meeer folk.
(räkna på om alla skulle få 10kr / timme under de 3 dagar de hjälpte till? totalkostnad ca 30-40kkr, från 7-8 på morgonen till 19-20 på kvällen är inte ovanliga tider för funkisar, kanske inte *ALLA* men fortfarande många)

Om det nu är billigare att arrangera för 120 förare så är det knappast nån stor skillnad.

Det är väl egentligen inte kostnaden som är problemet, det är förutom förararna de runtomkring som måste engagera sig och bli intresserade av sporten vi håller på med.
Det vore hur lätt som helst att få dit folk som ville hjälpa till att ha tävlingar flera gånger i månaden om det var lika många supporters som tex fotboll eller hockey...

nu stämmer säkert inte allt här, kontentan tror jag är att *alla* får lov och sprida budskapet och hjälpa till annars går det i sank.
//håkan

HW skrev:
Men det tar oss ju genast tillbaka till förra frågan, vem skall anordna en tävling för dom andra hundra?

Edit: Ska du börja räkna så gör det på rätt sak i så fall. Det som behövs för att lösa "ditt" problem är någon som har rätt kunskaper och som saknar arbete. Det är inte direkt möjligt att hitta i varje klubb så lösningen kanske skulle kunna vara att "sporten" = svemo anställer någon som arrangerar samtliga tävlingar. Det finns väl på sätt och vis redan men funkar det?

/HW

Detta är frågor som vi skulle diskutera när man träffas istället för på forumet för det är lättare att före en diskution då.

Det skulle inte vara fel med en totalsamordnare, men pengar till en anställning är nog inte lätt att hitta.

Menar du att det bara är jag som ser ett problem med "ditt"

Ursäkta om jag räknade fel på fel saker, jag utgår från den lilla information jag har.

Föresten ska ni inte köra ett rent B-race 29/8 i år, eller?

Om affischer finns framtagna går det bra att skicka ett gäng, så ska jag klistra upp i Karlstad.

håkan skrev:
På vilket sätt blir det billiggare att arrangera ett 3dagars tävlingsarrangemang för 120åkare än för 210 åkare?

Den enda skillnaden är egentligen strömmen. Det är en utgift som de flesta arrangörerna anger som väldigt dyr. Det är vad jag förstås inte förbrukningen utan att vara uppkopplad mot många Ampere som är dyrt. Det skulle bli billigare. Annars är resten smågrejer som blir billigare

Skillnaden i pris ligger väl lite i att 120 b-förare kan få rätt mycket åktid under enbart en dag på helgen.
Jag var iaf toknöjd med både körtid och arrangemang på b-tävlingen förra året. Iaf ur förarsynvinkel.
En stor nackdel med de vanliga 20-minuters passen är att om man får något mindre strul, hinner man knappt in i depån och fixa det, utan det är bara svänga in och vänta till nästa pass.

250-400 ekipage under en och samma helg blir både svårt och rodda för arrangören och ganska dåligt för förarna, se bara förra året mer eller mindre fiasko på karlskoga under bikeweek. För mycket under för kort tid.
Eller där rookieklasserna lätt kan ställa till med problem i tidsschemat på grund av att de är för många.

Nordgren skrev:
De finns hos LMS. Det är förövrigt en racehoj med på bilden, så kolla den undre hojen, har jag sett...
Om HW eller någon annan vill skicka ett tiotal posters till mig så ska jag sätta upp dom här i syd oxå :tummenupp

Kollade just igenom all info hos LMS. Älskar knappen "onödig statistik" :tummenupp Mer sånt, humor och nytta på en gång...

Skulle kunna sätta upp affischer i Nkpg också... Om det inte är någon som fixar det?? Får väl sno med mig några på tisdag, kanske...?

Last edited:
Syss skrev:
Skulle kunna sätta upp affischer i Nkpg också... Om det inte är någon som fixar det?? Får väl sno med mig några på tisdag, kanske...?

Afficher finns att hämta på tisdagsträningen. Jag har inga planer på att skicka dom med post till någon men jag skickar gärna med dom med förare som är här och tränar.

/HW

Gulsnabbtrajja skrev:
Kollade just igenom all info hos LMS. Älskar knappen "onödig statistik" :tummenupp Mer sånt, humor och nytta på en gång...

Jag älskar statistik. Hade jag bara tid skulle jag fylla hela sidan med onödig info men tid är en bristvara. Förra årets varvtider skulle vara kul att ha med... så man kan få igång förhandstippningen om vem som vinner....

/HW

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...