Öva mycket på att bromsa!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hejsan.

Var ute en sväng på lite roliga vägar idag,en fin 70väg och håller väl 100 ungefär så det går lugnt till väga enligt mig just då.

Är lite fina kurvkombinationer på denna väg och jag har kört den många gånger förut så jag tycker mig känna vägen väl och är i mitt tycke uppmärksam på omgivningen,finns inga boende just där och inga avtagsvägar men kör lugnt idag för jag är inte på pressahumöret.

Tar en vänster med skönt nerlägg med en liten raka efter och kommer upp mot en högerkurva där vägen ligger lite lägre än den gräsbevuxna omgivningen så jag ser inte igenom kurvan i nedlägget men såg inget jag reagerade på innan jag började svänga,kanske just för jag slökörde och inte var hundra skärpt.

Börjar resa upp och ser till min fasa att för första gången(ska ju komma en sån med)jag kör där så är bommarna vid järnvägskorsningen 50 meter längre fram fällda!

Hann aldrig få panik,var för lite tid för det,utan handlar instinktivt och bromsar fullt med bakhjulet i luften.
När vinkeln börjar bli stor släpper jag(lika instinktivt utan medveten tanke)ner bakhjulet och upptäcker att jag även nyper med fotbromsen som jag får släppa efter lite(där kommer första medvetna handlandet)när det börjar vandra lite i sidled där bak för att stanna lite snyggt ett par meter från bommarna med medvetet minskande bromskraft för att jag ser att det inte behövs full bromskraft det sista.

Till saken hör att jag inte använt fotbromsen sen hösten -06 när jag tog kortet utan enbart kört med handbroms utom när jag övat bromsning vilket jag gjort väldigt mycket och det nötandet betalade sig förmodligen idag så om ni inte är överjävliga så ÖVA BROMSNING!

Hade jag varit tvungen att tänka broms och inte handlade på automatik så kanske det inte gått så bra idag.

Och,nej,det var förmodligen inte det vettigaste stället att vara avslappnad och tycka man har koll på läget men det händer nog liknande saker för fler än mig.
Dels av gammal vana för man kört där så många gånger innan och det aldrig hänt,dels för man klarat sig bra från incidenter innan och slappnar av mer och mer i körningen.

Ska fan aldrig fisköra efter detta utan köra aktivt,går fortare men är mer skärpt då.

Ha det bra och öva bromsning

Henrik

Kanon att det slutade bra:tummenupp

Det är en riktig tanke du har, folk borde öva mer på att bromsa och mindre att åka på slangen.
Sett många skräckexempel på dålig bromsteknik.
Många singelolyckor skulle med all säkerhet kunnat undvikas med ett par timmars bromsyeknikövningar i början på varje säsong:rolleyes: .

Kanon att det slutade bra:tummenupp

Det är en riktig tanke du har, folk borde öva mer på att bromsa och mindre att åka på slangen.
Sett många skräckexempel på dålig bromsteknik.
Många singelolyckor skulle med all säkerhet kunnat undvikas med ett par timmars bromsyeknikövningar i början på varje säsong:rolleyes: .

Jo,känns skönt att det inte slutade i tåget,hjälper ganska dåligt med ryggskydd och hjälm där.

Man får ju det som kallas muskelminne om man övar mycket under kontrollerade former,kanske inte hindrar olyckan att hända men kan ju hindra att man bromsar omkull sig när det gäller och bli överkörd av mötande.

Hjälper ju illa i ett tåg om jag står på hjulen eller ligger på backen men om jag lagt ikull hojen så hade bromssträckan garanterat inte blivit så kort,då hade ni sluppit detta inlägget.

Henrik

...Börjar resa upp och ser till min fasa att för första gången(ska ju komma en sån med)jag kör där så är bommarna vid järnvägskorsningen 50 meter längre fram fällda!

...när det börjar vandra lite i sidled där bak för att stanna lite snyggt ett par meter från bommarna med medvetet minskande bromskraft för att jag ser att det inte behövs full bromskraft det sista....

Inte för att vara petig, men är 50m bromsträcka något bra? ;) eller iaf 40m typ :gnissla

Jaja, att ha rätt reflexer är alltid bra! :)

Inte för att vara petig, men är 50m bromsträcka något bra? ;) eller iaf 40m typ :gnissla

Jaja, att ha rätt reflexer är alltid bra! :)

Nä,stannar ju på drygt 30 från du börjar bromsa.
Tar ju lite tid att reagera dock och med tanke på att du åker bortåt 28meter i sekunden så....

Henrik

Tror man har mer nytta av stoppie träning än bakhjuls träning. Jag märker att jag blivit mycket bättre på att bromsa genom det. Man lär sig analysera underlaget bättre och vet var man har grepp och när framdäcket släpper. Självklart är riktig bromsträning bättre men stoppies är roligare :D :yoparty

Fotbromsen är bara att lägga ner egentligen, för de flesta... kanske funkar i somliga situationer för att fördela lite vikt (för dom som eldar på..), men i övrigt finns det så mkt mer annat att utveckla. Åker man gata och ser hur folk bromsar så är det ett skämt, och det finns ingen direkt utbildning mer än simpla test 70/90 på uppkörningen... Inget snack om tekniker.

Hur många har inte för stor tyngd på styret (98% av sporthojåkarna), hur många kniper inte åt om tanken med benen och flyttar bak i sadeln för att fördela vikten? ...hur många bromsar inte genom att börja största felet först - bromsa tamt, för att sedan dra åt mer.... Distinkt direkt direkt ska det vara, och släpp av efter behov.

Nu snackar vi gatkörning och vad man ser där. Långt för tidiga och felaktiga inbromsningar, som gör att inbromsningen tar längre träcka.. Sen bromsas det ju på fel ställen också, ibland på fel sätt med nedlägg - vilket orsakar avåkningar. Men det är inget som uppmärsammas, förutom antalet olyckor i olyckstråden.

Tror man har mer nytta av stoppie träning än bakhjuls träning. Jag märker att jag blivit mycket bättre på att bromsa genom det. Man lär sig analysera underlaget bättre och vet var man har grepp och när framdäcket släpper. Självklart är riktig bromsträning bättre men stoppies är roligare :D :yoparty

Stoppies är bra,du lär dig hantera det som inträffar när du i ett nödvändigt läge nyper fullt och lär dig samtidigt att det inte är farligt när bakan lämnar tryggheten av fast underlag.

Lätt att få panik om du inte känner till vad du ska göra när det lättar första gången,kanse toksläpper bromsen och det är ju inget vidar när ett snabbt stopp är nödvändigt.

Henrik

Fotbromsen är bara att lägga ner egentligen, för de flesta... kanske funkar i somliga situationer för att fördela lite vikt (för dom som eldar på..), men i övrigt finns det så mkt mer annat att utveckla. Åker man gata och ser hur folk bromsar så är det ett skämt, och det finns ingen direkt utbildning mer än simpla test 70/90 på uppkörningen... Inget snack om tekniker.

Hur många har inte för stor tyngd på styret (98% av sporthojåkarna), hur många kniper inte åt om tanken med benen och flyttar bak i sadeln för att fördela vikten? ...hur många bromsar inte genom att börja största felet först - bromsa tamt, för att sedan dra åt mer.... Distinkt direkt direkt ska det vara, och släpp av efter behov.

Nu snackar vi gatkörning och vad man ser där. Långt för tidiga och felaktiga inbromsningar, som gör att inbromsningen tar längre träcka.. Sen bromsas det ju på fel ställen också, ibland på fel sätt med nedlägg - vilket orsakar avåkningar. Men det är inget som uppmärsammas, förutom antalet olyckor i olyckstråden.

Håller med om fotbromsen,vart riktigt förvånad när hjärnan gick igång igen och jag registrerade att fossingen satt på pedalen,inte vad jag förväntat mig men likaså var jag där och tryckte.
Har iof vana sen crosstiden med kurvtagning med fotbroms men det var ju inte igår direkt.

Tydligen gjorde jag allt rätt instinktivt då jag höll mig på hjulen utan minsta antydan till kast eller vingel utan att tänka på det och det håller jag övningen jag gjort som skyldig till.
Knip och kläm,släpp av när det börjar bli högt.

Henrik

de som jag har pratat me som kör RR säger att dem kör med en teknik som liknas vid att krama ur en trasa. de kör me samma på väg också.

Varför börja stenhårt och sedan släppa? Jag säger inte att nått är rätt och fel, vill bara veta för / nackdelar. Brukar träna en del bromsträning på vägar osv. Kör mer krama ur en trasa metoden,. trycka hårt i början, men jag släpper inte upp, tvärt om, kramar isåfall mer.

Varför börja stenhårt och sedan släppa? Jag säger inte att nått är rätt och fel, vill bara veta för / nackdelar. Brukar träna en del bromsträning på vägar osv. Kör mer krama ur en trasa metoden,. trycka hårt i början, men jag släpper inte upp, tvärt om, kramar isåfall mer.

Vid en situation så behöver du få ner farten snabbast möjligt. inte stanna, utan få ner farten.
Om du bromsar till stillastående på 38 eller 40 meter spelar egentligen inte så stor roll.
Om du bromsar distinkt från början, så köper du dig själv tid och utrymme för tex undanmanöver, du har lite tid att överblicka situationen.
Bromsar du succesivt mer och mer, så är chansen/risken att låsa framhjulet väsentligt mycket större.

Last edited:
Vid en situation så behöver du få ner farten snabbast möjligt. inte stanna, utan få ner farten.
Om du bromsar till stillastående på 38 eller 40 meter spelar egentligen inte så stor roll.
Om du bromsar distinkt från början, så köper du dig själv tid och utrymme för tex undanmanöver, du har lite tid att överblicka situationen.
Bromsar du succesivt mer och mer, så är chansen/risken att låsa framhjulet vesäntligt mycket större.

Då skall jag prova denna tekniken. Frågan är bara hur mycket man skall trycka i början

Då skall jag prova denna tekniken. Frågan är bara hur mycket man skall trycka i början

Du ska leta upp en plats där du får vara ensam och bromsa så hårt du känner är säkert så många gånger som behövs tills du känner dig trygg i det,sen ökar du trycket.

Beroende på hoj tills bakan lättar eller framhjulet släpper.

Så kör du tills du känner dig trygg och säker,antingen med bakhjulet lätt över marken eller med hjulsläpp ala abs,släpp efter när det låser upp och kläm lite igen(microrörelser i hantaget).

Vid varenda inbromsning så sätter du dig rätt på hojen,knäna hårt om tanken och blicken framåt med kroppen upprätt som på trafikskolan.

När du gjort detta tillräckligt många gånger börjar du vänja kroppen vid detta handlande och gör det per automatik utan att tänka.

Henrik

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...