Öva knäskrap - plats?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har kommit till den punkt i livet då den absolut största önskan jag har är att få till första knäskrapet. Så gott som alla jag pratat med föreslår en stor, plan asfaltsyta någonstans. :tungan
Någon som har något bra förslag (i stockholm), gärna kring Bromma-trakten? :)

Se till att du har goda avåkningsytor och någon som kan hjälpa till om du skrapar mer än knät.
Gelleråsen har båda och där är det dessutom roligare än på valfri stor asfaltsyta.

Var på Gotland Ring för en vecka sen o körde en heldag(SKITROLIGT :kär ), och jag var jättenära!

Problemet är bara att köra bana är så dyrt! kostade 2000 spänn för en dag :( Har prövat på knix ett par gånger, men de har så små kurvor att man knappt hinner få ut knät innan det är över :/
Tänkte att om jag hittar en asfaltsplan någonstans så kan man jobba in tekniken tills man har råd att åka bana nästa gång :)

Du kan nog öva knäskrap utanför vilken krog som helst på vägen hem efter en hård utekväll :tummenupp

Var på Gotland Ring för en vecka sen o körde en heldag(SKITROLIGT :kär ), och jag var jättenära!

Problemet är bara att köra bana är så dyrt! kostade 2000 spänn för en dag :( Har prövat på knix ett par gånger, men de har så små kurvor att man knappt hinner få ut knät innan det är över :/
Tänkte att om jag hittar en asfaltsplan någonstans så kan man jobba in tekniken tills man har råd att åka bana nästa gång :)

Knix är nog det bästa alternativet för dig.
Lyckas du inte där så sitter du helt fel på hojen.. (fel för att lättast skrapa that is).

Personligen så skulle jag nog ha svårare på en "asfaltsplan" eftersom där finns ingen naturlig sväng att hålla sig till och inget apex att sikta på.. Så känns som att det blir lätt att man bara lutar mer och mer och större risk för att åka omkull än om man faktiskt har någon sorts planerad linje.

Problemet med en stor asfaltsyta, parkering, är att du i regeln alltid har något att vara orolig över.
En kantsten, dike, bilar på parkeringen.
Så då spänner man sig och börjar brottas med hojen. Då kommer du inte få ner knät utan att oxå få ner hojen.

På söndag kan du åka till Gröndal, be posörJerry att han ska hjälpa dig så får du lite tips. :)
http://grundkurser.svmc.se/anmalan/deltagare/603

Problemet med en stor asfaltsyta, parkering, är att du i regeln alltid har något att vara orolig över.
Så då spänner man sig och börjar brottas med hojen. Då kommer du inte få ner knät utan att oxå få ner hojen.

På söndag kan du åka till Gröndal, be posörJerry att han ska hjälpa dig så får du lite tips. :)

...fast då är han på väg ned till düskland...

Märkligt. SMC-instruktörerna på Gotland Ring föreslog att jag skulle kika efter asfaltplan, så tänkte att det borde funka. Har bokat in Rörken i Uppsala på måndagen, men efter det blir det garanterat Gröndal :)

Knix är nog det bästa alternativet för dig.
Lyckas du inte där så sitter du helt fel på hojen.. (fel för att lättast skrapa that is).

Personligen så skulle jag nog ha svårare på en "asfaltsplan" eftersom där finns ingen naturlig sväng att hålla sig till och inget apex att sikta på.. Så känns som att det blir lätt att man bara lutar mer och mer och större risk för att åka omkull än om man faktiskt har någon sorts planerad linje.

Min tanke var att jag på knix oftast brukar vara för sölig i kurvorna med att positionera om mig på hojen, att hinna byta ställning snabbt nog för att få ner hoj, kropp och knäpuck såpass långt att det tar i, innan kurvan tar slut. På Gotland Ring var jag enligt instruktörerna väldigt nära, och de hade inga anmärkningar på hur jag satt. Men det jag kände var främst att kurvorna var så härligt långa att man hann byta ställning och hänga över och allt flera sekunder innan man var ens halvvägs igenom, så tror att mitt problem främst är att jag är för långsam ännu :3freak

Eller så lånar du en hoj med centralstöd så du kan träna hänga av fort som attans och rätt, då hinner du med det på snabba kurvor uppe på Rörken. Sett mer än ett knäskrap där...

Rondellen ovanför E4'an vid Hallunda/Alby. Den är dessutom felbankad stora delar utav rondellen, så är det bara att köra runt runt runt som ett fån tills knät släpar i :katt

Last edited:
Bulten? Fotokurvan verkar ju vara populär att försöka skrapa knän i... :rolleyes:

Min tanke var att jag på knix oftast brukar vara för sölig i kurvorna med att positionera om mig på hojen, att hinna byta ställning snabbt nog för att få ner hoj, kropp och knäpuck såpass långt att det tar i, innan kurvan tar slut. På Gotland Ring var jag enligt instruktörerna väldigt nära, och de hade inga anmärkningar på hur jag satt. Men det jag kände var främst att kurvorna var så härligt långa att man hann byta ställning och hänga över och allt flera sekunder innan man var ens halvvägs igenom, så tror att mitt problem främst är att jag är för långsam ännu :3freak
Det låter verkligen som att du borde gå några SMC-kurser! Du ska ha flyttat dig och intagit rätt position INNAN kurvan, inte mitt i den! :fakta Träna mer på att hantera hojen, så kommer knäskrapet vare sig du vill det eller inte.

Jag gjorde som SGM rekommenderade, knix på Gröndal, det kommer fort som fan om man vill.

Sen blir det roligare att titta på brudarna igen. Brudar är fina att titta på.

Blir min första knix för i år på Söndag. I'm so excited:banana

Jag för min del har svårt att se värdet i att åka på en asfaltsplan o skrapa knä . Visst det är skitfränt när man klara det första gången , men sen då . Ska du ut till en asfaltsplan varje gång du ska skrapa ? Bättre då att du som många sagt åker banåka och där kommer tillslut skrapet och du har nån nytta med det för du har en trevligare känsla för vart hojen är . Posörskrapa är skitlätt . Bara o hänga ut som fan :) men o åka runt o slita ut puckar i onödan på en asfaltsplan . Mjaaa eå kan du lika gärna ta fram vinkelslipen eller köpa beggade puckar av nån racer så får du balla slitna puckar :tummenupp

Om du nu bor i VH har du tur. Kör på 73an från Jordbro så har du första riktigt långa kurvan norrut. Sen svänger du av i Handen och vänder direkt upp på 73an igen mot Jordbroavfarten. Sen kör du runt så till det sitter.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025