Österrike mc-förbud

Någon som bott granne med lekis eller grundskola? Det brölas ju något galet på uterasterna.

95 dba på tomgång, det är högt. Minsta lilla ljuddämpare man monterar lär klara det kravet utom möjligen raka rör. För helfordonsgodkända har man ju även deras polis att jobba med.
Det är stillastående MC vid det sedvanliga ljudmätningsvarvtalet. Typ 4000, 5000 eller 6000 RPM.
Ljudnivå och varvtal brukar stå på en skylt på hojen.
Citat från SMCs notis.
"Det är förbjudet numera att köra en motorcykel som överskrider 95 dB(A) med ett visst varvtal när den är stillastående."
Så det är bara och kolla på hojens skylt ifall det är stopp .

Och siffrorna finns också hos trafikverket om man kollar på Regnr.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Exempel från koll på ett Regnr tillhärande en RSV4 > Tekniska data > Motor och Miljö > Ljudnivå stillastående
6500 min^(-1) 96 db
96dB > 95dB
Dvs stopp på de här max 95dB vägarna i Österike med den här Aprilian.

Last edited:
Är det nu man ska skryta med att jag inte köpte ”luft och buller” när jag bytte hoj. Jag har blivit anti att åka runt och leva om på senare år. Just för att det förstör för oss alla.

Jag är också övertygad att våra dagar på vägarna är räknade tyvärr.

Är det nu man ska skryta med att jag inte köpte ”luft och buller” när jag bytte hoj. Jag har blivit anti att åka runt och leva om på senare år. Just för att det förstör för oss alla.

Jag är också övertygad att våra dagar på vägarna är räknade tyvärr.

Tänkte på det senast igår när en riktigt frän svart Harley åkte förbi inne i Luleå. Den lät inte!

Lika snygg för det. Men mindre problem.

Buy quality, cry once

Tänkte på det senast igår när en riktigt frän svart Harley åkte förbi inne i Luleå. Den lät inte!

Lika snygg för det. Men mindre problem.

Buy quality, cry once

Precis! Och ju fler elbilar och hybrider det blir på vägarna ju mer kommer en hoj med oväljud sticka ut i trafikbilden.

Min ace har ju någon kanna med texten not for highway use den låter lite lagom om man jämför med min polares gsxr liter klubba med acra som är godkända. Sedan startar en Hd med raka rör o allt annat är helt plötsligt jätte tyst..
Detta sker kl 06 varje morgon i ett kvarter. Förstår dom som blir förbannade av att bli väckta varje morgon av mannen med liten penis o raka rör.

95 dba på tomgång, det är högt. Minsta lilla ljuddämpare man monterar lär klara det kravet utom möjligen raka rör. För helfordonsgodkända har man ju även deras polis att jobba med.

Det är inte på tomgång man mäter decibel, det är på ett visst varvtal och vad det varvtalet är framgår på hojens uppmärkta db gräns. t.ex kan det stå 96db 3000rpm

Listan som notrightrider länkar till i #6 är intressant tycker jag.
https://www.motorradonline.de/ratge...iell-bestaetigt-laute-bikes-tirol-95-db-2020/
Av uppräknade med 14 st över 95dB hojar är 5st 4-cylindiga och 9 st tvåcylindriga.
De 4-cylindriga är 3st RSV4 från Aprilia, BMWs S1000RR och Kawasaki Z900
De 2-cylindriga är 4 st Ducati, 4 st HD och en KTM.

Ger en ide att det är svårast tysta twinnar, alternativt twinåkare gillar buller ? Men vad vet jag ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman