Österrike mc-förbud

Inte oväntat, men illa genomtänkt.

Den som pallar Österrikiska får lite inside här:




Kommentarerna kanske är lättare att ta till sig...


Utvecklingen drivs av oss själva - av dem som byter avgas och/eller plockar bort kat, kör utan db-killer osv.

Motdraget slår dock även mot standardhojar, godkända för trafik och utan ändringar.

Jag skulle tro att denna sommarens förbud kommer att få sina ramar justerade, men åtgärden i sig lär finnas kvar: motorcyklar skall ju utrotas, och med KTM som ett alltmer indiskt företag så minskar de företagspolitiska hänsynen man tidigare kanske ansett sig behöva ta.

En intressant teori kring hur man kan motarbeta just denna lagen är att lämna regionen helt. Money talks.
Alltså solidariskt, oavsett om den egna hojen kvalar in för regionen eller ej helt enkelt vägra att spendera pengar där.
Inte stanna och fika, inte köpa glass, inte tanka, inte övernatta.

Bara svälta ut dom jävlarna - motorcykelturismen betyder massor för regionens sommaromsättning, och kanske, kanske kan tryck från företagarna få politikerna att ändra sig.

Har någon ett bättre förslag?
 
Vad ligger en normalt tyst hoj på för dB? Tänk alltså helt original, inget efterstuk.
Fö får ju inte mc-polisen heller jobba i områdena enligt artikeln, de låter för mycket när de jagar bovar.
 
Så du har tagit tjyven på bar gärning under pågående inbrott i din Tyrolska alpvilla med utsikt över Grossglockner. Polisen som sätter efter får inte komma på motorcykel, och ska de använda sirener måste det vara ljuddämpning på dem. Inget får störa das Frieden und das Freuden!
https://www.youtube.com/watch?v=CJDxnWFqpiA
 
95 dba på tomgång, det är högt. Minsta lilla ljuddämpare man monterar lär klara det kravet utom möjligen raka rör. För helfordonsgodkända har man ju även deras polis att jobba med.

Nej, det handlar inte i första hand om verkligt uppmätt ljud.
Det slår på vad som är angivet i dina registreringshandlingar under "buller".

Självklart kommer man att stanna varje motorcykel som man kan misstänka bullrar högre än 95 db på tomgång, men en lång räcka hojar, nya motorcyklar ute i butikerna NU! är plötsligt förbjudna att bruka längs följande sträckor - i originalskick!


Fahrverbote-in-Oesterreich--169FullWidthOdcPortrait-132dd2c9-1696204.jpg


Så här låter det på tyska:

Und zwar ausschließlich für Motorräder, die in den Fahrzeugpapieren unter Punkt U.1 ein Standgeräusch von mehr als 95 Dezibel (dB(A)) eingetragen haben. Als Konsequenz eines Verstoßes gegen dieses Lärm-Fahrverbot droht Fahrern von Motorrädern wie einer BMW S 1000 RR (eingetragenes Standgeräusch 98 dB(A)), einer Ducati Multistrada 1260 ((102 dB(A)) oder einer Harley Dyna Street Bob (97 dB(A)) eine Strafe von 220 Euro.


Text och bild från Motorrads artikel
https://www.motorradonline.de/ratge...iell-bestaetigt-laute-bikes-tirol-95-db-2020/

där det också finns en lista med ett urval på typ 15 nu aktuella modeller som omfattas av körförbudet.

See...? Och ja, det är Die Grüne som ligger bakom förbudet, och ja, det drabbar bara motorcyklar.
Bilar, bussar och lastbilar omfattas ej.
 
Jag bodde ett decennium bredvid Globen i Tokholm, och bor numer granne med en annan fotbollsplan, mer hobbynivå, men med frekvent tränande. Även om man räknar bort alla utryckningsfordon, polishelikoptern som alltid hängde över området vid match och horderna av supporters som slog sönder allt dom kom i närheten av så låter fotbollsmatcher, och träningar, en hel del. Visst, 25-30 pers håller sig tränade och i bra form, medan några tiotusental bättrar på leverskadorna, men det är fortfarande mer störande än motorvägsdånet som alltid ligger i bakgrunden.

Är det någon som är med på att införa match och träningsförbud under sommarhalvåret, eller åtminstone grillsäsongen, när man vill sitta ute och slappna av? Eller åtminstone begränsa det till typ kontorstid på vardagar, ungefär som banor har i Sverige?
 
95 dba på tomgång, det är högt. Minsta lilla ljuddämpare man monterar lär klara det kravet utom möjligen raka rör. För helfordonsgodkända har man ju även deras polis att jobba med.

En kompis har en 2019 BMW S1000XR, i standardutförande är den typad till 98db….
 
Är det någon som är med på att införa match och träningsförbud under sommarhalvåret, eller åtminstone grillsäsongen, när man vill sitta ute och slappna av? Eller åtminstone begränsa det till typ kontorstid på vardagar, ungefär som banor har i Sverige?

Är redan på gång.

https://news.cision.com/se/nacka-ko...-barn-kan-inte-likstallas-med-buller,c2909176

Idag lämnar Nacka kommun in en ansökan om prövningstillstånd till Mark- och miljööverdomstolen. Därmed överklagar kommunen den dom som gav de närboende som klagat på buller rätt och som medförde stora inskränkningar av fotbollsverksamheten på Boovallen. Nacka kommun har i och med det överklagat i alla tillgängliga instanser och drivit frågan om att även barn och unga som bor i tättbebyggda områden ska ha möjlighet att träna och idrotta. Fotbollsplanen Boovallen har sedan tidigare dom belagts med begränsade öppettider och krav på omfattande och dyra bullerplank.
 
Hitler kom från Österrike...
 
Österrike och Tyskland är bara början.

När skall folk fatta att oväsen = förbud?
 
Sorgligt, såklart! Men, utan att veta hur den lokala debatten - bland de lokala österrikiska rikshycklarna - låtit, så är mc-försäljningen anmärkningsvärt hög där, relativt sin lilla folkmängd. Samband? Vettefan. Läge för miljöpopulism? Möjligen. Alltså, nyförsäljning mc, 2018:
Austria 24 329 (8,7 milj)

Jämfört med siffran för Sverige:

Sweden 9 326 (10 milj)
 
mc-försäljningen anmärkningsvärt hög där, relativt sin lilla folkmängd.

Säsongen är ju minst 4 månader längre där än i Svedala. Snåla och fåfänga är de också, lägger betydligt mer på fordon än boende. Är det lite gråmulet är det bara att korsa alperna på en "pisskvart" och man är vid medelhavet på 4 timmar.
 
Även om jag håller med om att en del hojar låter alldeles för mycket så tycker jag att beslutet är märkligt. Bilar låter ju generellt mer från däckens kontakt med vägbanan och detta evinnerliga vinandet är minst lika irriterande som hojar som låter för mycket. Där jag bor har vi en hyfsat trafikerad väg ca 1 000 meter från vårt hus och det man störs av allra mest är just vinandet från däcken från bilar men även lastbilar som faktiskt många gånger dånar mer än hojar. När det kommer en hoj tycker jag mer att man lystrar till. :D Fast det kanske beror på att man kör hoj själv :)
 
Vad kan man egentligen förvänta sig av ett Reich som murar in sina motorvägar med väggar så att det blir knäpptyst de närmaste tio metrarna men en vansinnig ljudförstärkning i byn trehundra meter bort...?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top