Öronsnäckor till hjälmen?

Från Cardosystems sida:
"The scala rider G4 redefines the notion of high-end communication for motorcycle helmets. Encased in a rugged yet streamlined body, the scala rider G4 offers Bike-to-Bike Intercom at a remarkable range of up to 1 MILE/1.6 KILOMETERS!*"

De säger aldrig specifikt att det är BT eller nån annan radio som används för just den kommunikationen, däremot att den har BT för kommunikation mellan GPS, Telefon och dylika apparater.

Dom specar ju upp vilken BT version och klass det är. Dom specar ju ingen annan kommunikation men dom antyder att kommunikationen sker över BT.
Hade dom kört comradio så hade det ju stått att det var radio 446MHz och 0,5W exempelvis.

Dom specar ju upp vilken BT version och klass det är. Dom specar ju ingen annan kommunikation men dom antyder att kommunikationen sker över BT.
Hade dom kört comradio så hade det ju stått att det var radio 446MHz och 0,5W exempelvis.

Grejen är att BT Klass 1 (som har bäst räckvidd) är specad till att klara 100m... att de skall få den till 1600m finner jag föga troligt. Men sure, jag kan ju ha fel...

Har för mig att det var sådana min körskola hade. Priset är bra för att vara bluetooth sändare med alla fina förnödenheter.
MEN det gör ont som in i helvete i öronen efter en timmes åkning.. :lol

För att?

Tryckte de på öronen, hög volym...Vad?:)

Volymen var helt okej!
Dock så tryckte de ofantligt mycket på öronen, som sagt :)
Rekommenderar starkt att byta högtalare om sådana ska inskaffas.
Alternativt sätta dem innanför fodret på hjälmen på något sätt :musik

Volymen var helt okej!
Dock så tryckte de ofantligt mycket på öronen, som sagt :)
Rekommenderar starkt att byta högtalare om sådana ska inskaffas.
Alternativt sätta dem innanför fodret på hjälmen på något sätt :musik

Hmm, jag har ju en Nolan N103 korvätarhjälm (jaja jag vet men den är störtskön) och den är ju förberedd för högtalare så jag drar nog hem det där tror jag!

Hur var ljudet då?

jag kör med Sony MDR-EX57LP, funkat fint än så länge, man får vara lite försiktig när man tar av sig hjälmen bara. Provade även med Koss sparkplug men det funkade inte alls, de tar för mycket plats utåt...

hej,

Mitt seriösa tips.
Ett par som sluter tätt och passar din hörselgång så kommer du inte behöva spela så högt och du sparar din hörsel.
Du är redan rätt högt omgivningsljud pga vindbrus mm så du kommer gasa på rätt bra i lurarna pga detta.
Det kommer vara svårt om inte omöjligt att hitta något under 400:- som inte pajar din hörsel när du spelar högt.
Som vanligt får man vad man betalar för. Försök att hitta ett par beggade Shurepluggar eller liknande så slipper du skadlig distortion i lurarna när du spelar högt.

Grejen är att BT Klass 1 (som har bäst räckvidd) är specad till att klara 100m... att de skall få den till 1600m finner jag föga troligt. Men sure, jag kan ju ha fel...

Förvisso är det rätt rejält mycket längre än vad specen säger.
Men å andra sidan så är inte specen baserad på att man fäller ut en extern antenn heller.
Sen tror jag att för att man ska få speca den till klass 1 så måste den klara minst 100 meter. (OBS!! Jag har inte riktigt koll på det)
Annars skulle man ju besviket riskera att konstatera att ens nya klass 1 BT pryl bara klarade 2 meter eftersom det ju uppfyller kravet max 100.

Sen vet jag ju inte hur hårt som specat uteffekten. Det kan ju teoretiskt sett hända att dom klämt ur lite mer sändareffekt än specen säger men utan att gå över några gränser för tillåten radiosändning.

Men som sagt. Jag baserar mitt bara på att dom antyder att allt går via BT och inte angett någon annan form av radiokommunikation i specen.
Så det kan ju lika gärna vara jag som har fel.

Köpte Koss-KE29 Ebony inför en 70mila tur förra året
Fungerade riktigt bra så länge det var mottagning på radion

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/horlurar/in-ear/Koss-KE29Ebony/059802.3196/
Koss-KE29Ebony%28059802%29-0.jpg

Har ngn provat imoto intercom app och får det att funka bra? http://www.youtube.com/watch?v=7OumIqjUfoA
20m räckvidd känns lite begränsat... Det är ju isåfall en enkel lösning att kunna använda vanliga öronsnäckorhörlursproppar.

Scala rider g4 powerset (dubbelset) hittar man annars för 3000 på internet. Har just börjat testa mitt. Att kunna intercomma med 3 pers på över 1km avstånd och samtidigt även ha radio och trådlös mp3 & gps kommunikation blir finfint.

Provade skobbler gps navigator-app på min iphone igår samtidigt jag streamade mp3 till scala g4 headsetet. Skobbler bröt igenom musiken fint och verkar duga gott som röstnavigatorapp för 15+55 spänn istället för de dyra märkesnavigatorapparna :tummenupp

Har använt Scala rider g4 powerset (dubbelset) i 2 år till att lyssna på musik, radio, prata med passagerare och svara i telefon och det fungerar jättebra.
Dock har jag tre st förbehåll,
- Är inte nöjd med radion, alldeles för dålig mottagning under körning= gör funktionen oanvändbar
- Har inte pratat med en förare på en annan motorcykel
- Har inte testat röststyrning via GPS

Last edited:
Fick hem dem i måndags och har använt dem hela veckan. Jag märker knappt att de sitter där och jag kan ha lågmäld musik på jobbet och ändå höra vad folket säger samma sak gäller med hjälmen på!
Audiovox.

DSC_0290.JPG

Dom dämpar inte vindbrus mm så bra då?

Jag vill ha ett par som dämpar lika bra som vanliga proppar.

BT är för att prata med varandra på samma hoj och slippa alla kablar. Ska man ha kontakt med någon på en annan båge så är det komradio som gäller.

Dom dämpar inte vindbrus mm så bra då?

Jag vill ha ett par som dämpar lika bra som vanliga proppar.

BT är för att prata med varandra på samma hoj och slippa alla kablar. Ska man ha kontakt med någon på en annan båge så är det komradio som gäller.

Jodå, tal går igenom men inte vindbrus och man kan själv välja vad man vill ha för fabrikat på lurar var jag valde SonyEricsson. Har två set MC intercom var jag har det ena och polaren det andra var vi snackar med PMR inköpt på Classe.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti