Öronproppars passform, Bogesund och sporthoj.com-folk

Race ace skrev:
Det brukar vara irretersamt när hjälmen trycker mot hörselpropparna. Deras läge brukar också rubbas, därför brukar jag klippa av dom på längden så dom inte sticker ut så långt från örat. Kan bli problem när man vill ha ut dom bara, men med en rejäl käftsmäll bruka dom flyga ut. :hjälm

Har du dessa problem har du förmodligen aldrig fått in propparna ordentligt.

Vilken hjälm är så tyst att man slipper använda hörselproppar.

säg en så ska jag åka och "provköra" den (nu snackar vi att den ska vara så tyst som min nuvande är med proppar!)

//jaG

gixxermf skrev:
det bästa är ju att köpa en tyst hjälm... :fakta
använder aldrig proppar!!

Köpte dom här på apoteket

200509s.jpg

75 spänn

Flergångspropp med inbyggt specialmembran som ger jämn dämpning. Mjuka flänsar tätar effektivt mot skadligt buller. För användare som har höga krav på ljudåtergivning eller har behov av att kunna uppfatta tal i bullriga miljöer. Finns i 2 storlekar, small och large.

Dom har funkat skitbra :banana

+ är att man faktiskt hör lite utav trafiken när man kör med dem
- är att efter en stunds körning får man ont i skallen eftersom själva "pinnen" sticker ut en bit och gör så att de pressas mot hjälmen, eller nåt..

sharpedge skrev:
75 spänn
Flergångspropp med inbyggt specialmembran som ger jämn dämpning. Mjuka flänsar tätar effektivt mot skadligt buller. För användare som har höga krav på ljudåtergivning eller har behov av att kunna uppfatta tal i bullriga miljöer. Finns i 2 storlekar, small och large.

sharpedge skrev:
Köpte dom här på apoteket

75 spänn

Enligt en bullerexpert som jag pratat med, är just proppar för "höga krav på ljudåtergivning" inte så väl lämpade för MC. Anledningen är just att de dämpar jämnt över hela frekvensspektrat, och när man åker MC vill man främst dämpa bort "buller". Då passar enligt honom vanlig gul-propp bättre, men de måste givetvis passa.

Jag har sådana som på bilden (bland annat) och för mig fungerar de inte alls.
Tyvärr.

Få ett par proppar formade efter dina öron, kostar väl nån tusenlapp men det kan de nog vara värt..

iommi skrev:
var kan man få tag i dem????

Vet inte vad de kostar eller vart man får tag i dem.. Fick mina från en polare som jobbar i fabrik. Mjuka och rörliga sitter nästan för bra, man kan få lite ont i örat om man trycker in dom för långt.

Bifogat

• öron.JPG
    öron.JPG
    56.6 KB · Visningar: 68
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden