Öronproppars passform, Bogesund och sporthoj.com-folk

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Eftersom man blivit vurpdrottning under säsongsinledningen gav jag mig ut för att öva. Några reflektioner:

*Bogesund är en jävligt rolig väg. Och nyttig för oss stackare som behöver öva kurvtagning. Idag körde jag Stockholm-Vaxholm-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Stockholm. Inte för att jag märkte någon förbättring i dagslägets klimakterietanttempo, men det kommer förhoppningsvis.

*Hur stoppar man in ett par öronproppar så att de stannar kvar? Ska jag bara öva eller ska jag gå till en doktor och få örongångarna vidgade? :confused: Hur fan gör man?! Någon som kommit på tricket för att undvika att de viker sig eller ramlar ur efter några mil?

*Sporthoj.com-folk är otroligt trevliga människor. :hej MickeN, Valrog, Mcbudet och flicka, samt alla andra som vi inte pratade med utan bara vinkade på.

Bifogat

• BogesundX5, 04-05-21 013 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 013 (Medium).jpg
    81 KB · Visningar: 125
  • BogesundX5, 04-05-21 009 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 009 (Medium).jpg
    80.9 KB · Visningar: 147
  • BogesundX5, 04-05-21 011 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 011 (Medium).jpg
    118.9 KB · Visningar: 248
Gå till doktorn och vidga hörselgångarna för då hör du bättre och därmed gör porpparna ännu mera nytta :)

Fixat o klart, seså.. ring doktorn nu.

/Nitrous

Macho Woman skrev:
*Hur stoppar man in ett par öronproppar så att de stannar kvar? Ska jag bara öva eller ska jag gå till en doktor och få örongångarna vidgade? :confused: Hur fan gör man?! Någon som kommit på tricket för att undvika att de viker sig eller ramlar ur efter några mil?

Du skall rulla propparna så dom blir spetsiga i ena ändan... Konformade kanske man kan säga.... Sen stoppar man in dom så långt det går utan att ha sönder trumhinnan. När dom utvidgas blir det nästan knäpptyst!

Tricket e att dra i örats överdel med motsatt hand.... stoppar du in höger propp skall du dra i högra örats överkant med vänsterhanden över huvuet... På det viset vidgar du örongången så proppen kommer längre in.....

Annars tycker jag att det e skönt när det e trångt!

RoLLER skrev:
Du skall rulla propparna så dom blir spetsiga i ena ändan... Konformade kanske man kan säga.... Sen stoppar man in dom så långt det går utan att ha sönder trumhinnan. När dom utvidgas blir det nästan knäpptyst!

Tricket e att dra i örats överdel med motsatt hand.... stoppar du in höger propp skall du dra i högra örats överkant med vänsterhanden över huvuet... På det viset vidgar du örongången så proppen kommer längre in.....

Du har ingen instruktionsfilm? :D

Rollers öronproppskola... :3freak

RoLLER skrev:

Annars tycker jag att det e skönt när det e trångt!

Jag gör så. Funkar inte. De viker sig.

Där håller jag med. :hihi

Macho Woman skrev:

Du har propparna utanför hörselgången istället för i den, ser det ut som på bilden. Du behöver rulla/trycka ihop propparna rejält hårt och få in dem längre, de flesta får in åtminstone halva proppens längd utan att det känns obehagligt. Då sitter de på plats och trillar *inte* ut!
För att få in dem lättast i vänster öra så sträcker du höger arm över huvudet och tar tag i överkanten av vänster öra och drar uppåt, då rätas hörselgången ut och det går lättare att få in proppen.
(För höger öra, tja, ungefär tvärtom. :) )

Brasklapp: Somliga har så trånga hörselgångar att det inte fungerar bra med de vanliga gula skumpropparna. Det gör helt enkelt ont när de expanderar. Då får man prova med vaddproppar istället, eller klippa skumpropparna tunnare.

Last edited:
Precis som Roller säger, lyft i övre delen av örat så går det lättare.
Är det problem ändå, så finns också en mindre storlek av dom där gula propparna.

Kurvtagning övar man väl på banan förresten? :hihi

Dessa behövs inte tryckas vridas mm. Sitter som fan och funkar klockrent!

Bifogat

• propp_er20.jpg
    propp_er20.jpg
    9.9 KB · Visningar: 75
I skogen kan man gömma sig när man ramlar så ingen ser :rofl :tungan

Thundercat skrev:
Jag körde med liknande modell en gång, aldrig mer. Hjälmen tryckte på pinnarna och det kändes som propparna var på väg in i hjärnan... :död

Finns sådana med mjuka pinnar hittade ingen bild på dem, de är gula + att man kan kapa pinnen lite..

betsy skrev:
Öronproppar :va Då hör man ju inte välljudet!! Nej visst f*n, du kör ju inte Ducati :hihi

Johorå, och man slipper luftbruset och alla missljud.
Gasa tills det rasar. :banana

Jag visade ju dig hur man gör på anderstorp, har du inte fått in tekniken än?

1. rulla ihop skumskiten så att den blir smal.
2. blöt ner den med nått, jag som inte är så knôsslig slickar på skiten
3. dra i ovankant av örat
4. stoppa in skiten
5. hör inget längre
6. kör utan att vurpa :7peta

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jag visade ju dig hur man gör på anderstorp, har du inte fått in tekniken än?

1. rulla ihop skumskiten så att den blir smal.
2. blöt ner den med nått, jag som inte är så knôsslig slickar på skiten
3. dra i ovankant av örat
4. stoppa in skiten
5. hör inget längre
6. kör utan att vurpa :7peta

//jaG

Jag gör allt det där utom 5:an och 6:an. Din pedagogik var det inget fel på. Det är nog mina öron. :3freak

Jag ska fan göra "det" på dej när du kommer/vi träffas nästa gång (ska du till kinnekulle 5/6e?). Det går om man är kille, det är du som är tjej som är problemet, du kan inte stoppa in saker :tungan

//jaG

Macho Woman skrev:
Jag gör allt det där utom 5:an och 6:an. Din pedagogik var det inget fel på. Det är nog mina öron. :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT