Öronproppar

cbrDan skrev:
2145596 För min del är det i alla fall inte motorljudet man vill undan utan det förbannade vindbruset när man kommer upp i hastigheter runt 100km/h, ljudet från motorn är ju bara gött :hihi

Håller med. Är själv extremt ljudkänlig eftersom jag har en viss typ av tinitus och klarar inte av att åka hoj utan proppar pga vindbruset. Har slipon men tycker vindbruset är värre. Kör med bilssons öronproppar.

psyduck skrev:
2145587 Det här forumet måste vara rena guldgruvan för en beteendevetare med så många personer som inte inser det tragikomiska i att först byta avgassystem till något som låter väldigt mycket och sedan skaffa hörselproppar för att slippa/minska oljudet.

Med den inställningen så är det bara en tidsfråga innan vi motorcykelåkare alldeles på egen hand har lyckats skapa en opinion som vill förbjuda motorcyklar.

kör man moppe har man väl inget problem med vindbruset :tungan

Jag använder apotekets hederliga gula öronpropar, funkar alldeles utmärkt tycker jag. Dom räcker inte så länge men dom är biliga och fungerar utmärkt.

Vill inte spendera 1500kr på ett par propar jag tappar bort efter några veckor.

En gång för ALLA ang det här med slipon/vindbrus/öronproppar.

Det är INTE motorljudet eller ljudet fr ljuddämparen som är problemet, det ljudet kör man ju ifrån :D eller hur.

Nej det är vindbruset runt hjälmen, framför allt det som letar sig in i underkant av hjälmen på sidorna.

Så till alla sliponhatare:
Hitta något annat argument för att inte sätta på öppnare ljuddämpare.
Eller ännu bättre, ge f.. i att vara moraltanter här på forumet.

El Garto skrev:
2146464 En gång för ALLA ang det här med slipon/vindbrus/öronproppar.

Det är INTE motorljudet eller ljudet fr ljuddämparen som är problemet, det ljudet kör man ju ifrån :D eller hur.

Nej det är vindbruset runt hjälmen, framför allt det som letar sig in i underkant av hjälmen på sidorna.

Så är det :fakta Vindbruset tar snabbt död på den lilla hörsel man har kvar och i lite högre farter är det extremt störande. Med pluggar i, så är det bara de dovare tonerna som går fram (bl.a. från motorn, så man hör när det är dags för växling t.ex.).

cbrDan skrev:
2145596 För min del är det i alla fall inte motorljudet man vill undan utan det förbannade vindbruset när man kommer upp i hastigheter runt 100km/h, ljudet från motorn är ju bara gött :hihi

Håller helt och hållet med dig!! :rofl

psyduck skrev:
2145587 Det här forumet måste vara rena guldgruvan för en beteendevetare med så många personer som inte inser det tragikomiska i att först byta avgassystem till något som låter väldigt mycket och sedan skaffa hörselproppar för att slippa/minska oljudet.

Med den inställningen så är det bara en tidsfråga innan vi motorcykelåkare alldeles på egen hand har lyckats skapa en opinion som vill förbjuda motorcyklar.

:rofl :rofl :rofl :rofl :tummenupp

El Garto skrev:

Exactomundo. Jag har heller aldrig fattat varför en del verkar resonera som om att man behöver öronproppar pga ljuddämpare som inte dämpar. I låga farter kan jag kanske förstå resonemanget, men runt 100 o uppåt är ju vindbruset övervägande.

El Garto skrev:

Totally agree!

(iofs blivande Slipon-ägare)

enduroemil skrev:
2145928 Jag använder apotekets hederliga gula öronpropar, funkar alldeles utmärkt tycker jag. Dom räcker inte så länge men dom är biliga och fungerar utmärkt.

Det gör jag också, och är mkt nöjd. När jag läser om de som lyssnar på musik när de åker så förstår jag att det finns fenomen som inte jag förstår mig på.
Men å andra sidan finns det amerikanska flygstridsfilmer där piloterna lyssnar på amerikansk hårdrock medan de mejar ner östplanen.

El Garto skrev:

Nej men det vet ju alla att "Loud pipes saves lifes", så ljudet ur ett slipon måste ju vara högst framför motorcykeln, faktiskt så högt att bilen som väntar på att svänga ut framför dig, istället hör dig komma och väntar med att svänga ut, annars stämmer ju inte "Loud pipes saves lifes"....

:hihi

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...