Öronpluggar

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Vilka öronpluggar rekommenderar ni? Ser att det finns en del att välja bland men tycker att en del ser direkt obekväma ut. De ska ju helst inte kännas av där under hjälmen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag kör med Bollsen och är nöjd med dom. Har man inte behov av att prata utan det ska vara så tyst som möjligt använder jag vanliga gula 3M proppar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Använder själv MotoSafe Race - fördel att de kan återanvändas.
EAR från 3M tycker jag är bäst av slitosläng - de är lätta att rulla ihop o knö in i örat, även efter att de använts några gånger. Mjukare slitosläng kan vara snabba på att expandera så att man inte hinner knuffa in dem tillräckligt långt
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
3M Gula mjuka proppar i storpack använder jag. Har nya proppar lite överallt i fickor o fack.
Finns några olika varianter av den, jag har den som dämpar SNR 39db. 3M E-A-R Soft FX
Ska vara en av dom mest dämpande propparna har jag för mig.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Köpte Moto safe race efter att ha kört med vanliga gula engångpluggar. Återanvändbara, lätta att plugga in med applicatorn, plupp på pluggen för att få tag på dem när de ska ut. Liten förvaringspåse medföljer. Kan lätt sitta i 6 timmar utan obehag.

Dock kan de släppa ytterligare en version som dämpar mera än race när man vill ha det tystare.

Har du använt vanliga engångpluggar och testar dessa så kommer du uppleva dem som bullriga på första turen då de ska släppa igenom tal, trafikljus etc.

Är riktigt nöjd med dem.

Använder jag vanliga engångspluggar får jag ett obehag efter 3 timmar.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
AirPod Pro 2, praktiska så man kan höra på musik om man vill. Regleras från tfn...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mina favoritöronproppar är Apotekets blåa ”sov gott”-pluggar. Bättre ljuddämpning än alla pluggar av silikon, gult skum, etc. De enda som jag upplevt är bättre är de orangea öronproppar som kallas ”Extra” (från statliga apoteket, men finns liknande på flertalet apotek), men de trycker lite i örongången om man har dem i flera timmar, så inte lika bekväma som de blåa. Har även testat formgjutna öronproppar och de var bekvämast men dämpade inte lika mycket som någon av ovanstående.


 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Mina favoritöronproppar är Apotekets blåa ”sov gott”-pluggar. Bättre ljuddämpning än alla pluggar av silikon, gult skum, etc. De enda som jag upplevt är bättre är de orangea öronproppar som kallas ”Extra” (från statliga apoteket, men finns liknande på flertalet apotek), men de trycker lite i örongången om man har dem i flera timmar, så inte lika bekväma som de blåa. Har även testat formgjutna öronproppar och de var bekvämast men dämpade inte lika mycket som någon av ovanstående.


Helt enig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag köpte gjutna hörselproppar 2012.
Dom använder jag fortfarande.

Jag tror att dom kostade 1500-2000kr då, men efter 10 års användande så kan lätt säga att det är värt pengarna.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Mina favoritöronproppar är Apotekets blåa ”sov gott”-pluggar. Bättre ljuddämpning än alla pluggar av silikon, gult skum, etc. De enda som jag upplevt är bättre är de orangea öronproppar som kallas ”Extra” (från statliga apoteket, men finns liknande på flertalet apotek), men de trycker lite i örongången om man har dem i flera timmar, så inte lika bekväma som de blåa. Har även testat formgjutna öronproppar och de var bekvämast men dämpade inte lika mycket som någon av ovanstående.


Bra att du är nöjd men dom har Dämpning: SNR = 34 dB.
3M har SNR 39 dB.

Så dom har inte bättre dämpning än alla.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En dämpsiffra säger inte allt, proppar kan vara olika bra på att dämpa olika frekvenser.

En propp som är jättebra på att dämpa vindbrus kan vara dålig på att dämpa avgasljud och tvärtom.

Men avgasljud ska man inte dämpa i öronen, det ska man dämpa i ljuddämparen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör också sedan några år med Alpine MotoSafe proppar i silikon. De ska dämpa ca 20dB enligt uppgift, men min upplevelse är att de är mycket tystare när det gäller det ljusa vita bruset som kommer från fartvinden, jämfört med andra proppar. Däremot hör man samtal och intercom-systemet bättre. Kör inte utan dem alls, efter att ha vissa små hörselskador pga mc-åka och skytte.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Rekommenderar vanliga orangea engångsproppar som man klipper av den rundade sidan på så de blir kortare. Då sitter de bättre och man får inte ont i örat av att använda de. Om jag inte klipper de så får jag svinont i örat efter några timmar samt att de lättare glider ur.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vilka öronpluggar rekommenderar ni? Ser att det finns en del att välja bland men tycker att en del ser direkt obekväma ut. De ska ju helst inte kännas av där under hjälmen.
Jag använder Huskvarna (tror att det är 3M) orange koniska. Dämpar bra och är mycket skönare än de vanliga EAR som spränger sönder hörselgången men inte sladdriga som EARS koniska är.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top