Nyteknik
Bannad
En undran: när man kör in i Sverige från Öresundsbron, står där bara tullen eller både tull och polis?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är tullen polis?Dee_cati skrev:2688187Det är endast tull om det inte är något speciellt som har inträffat. Men i detta fall så är ju tullen "polis", jag är mer orolig för dem än konstapel blå.

Dee_cati skrev:2688953Era dumma jävlar. Så ville jag skriva men jag sket i det.
Njäää, tullens befogenheter är väldigt begränsade mellan EU-länder.Dee_cati skrev:2688953Det jag menar är att tullen utför det som annars skulle vara polisens område, de är ju trots allt gränspolis. Samma befogenheter som en polisman mm om inte mer i vissa avseenden.
Dee_cati skrev:2688953Era dumma jävlar. Så ville jag skriva men jag sket i det. Det jag menar är att tullen utför det som annars skulle vara polisens område, de är ju trots allt gränspolis. Samma befogenheter som en polisman mm om inte mer i vissa avseenden.
Gustav O skrev:2689349Det intressantaste är ju dock varför Nyteknik vill veta det?
Jag kommer eventuellt att köra över bron in i Sverige med en oregistread/oförsäkrad bil. Om bara tullen står där bör det var frid och fröjd. Det är ju knappast deras arbete att beivra trafikförseelser. Men om de har sällskap av polisen vore det surt. Därav frågan.Gustav O skrev:2689349Det intressantaste är ju dock varför Nyteknik vill veta det?
Nyteknik skrev:2690637Jag kommer eventuellt att köra över bron in i Sverige med en oregistread/oförsäkrad bil. Om bara tullen står där bör det var frid och fröjd. Det är ju knappast deras arbete att beivra trafikförseelser. Men om de har sällskap av polisen vore det surt. Därav frågan.
Ska du köpa bil utomlands så fixar du såklart en tillfällig försäkring för just det ändamålet så behöver du inte oroa dig för vare sig tull, polis eller olyckor.Nyteknik skrev:2690637Jag kommer eventuellt att köra över bron in i Sverige med en oregistread/oförsäkrad bil. Om bara tullen står där bör det var frid och fröjd. Det är ju knappast deras arbete att beivra trafikförseelser. Men om de har sällskap av polisen vore det surt. Därav frågan.
Och tillfälliga plåtar.Gustav O skrev:2690727Ska du köpa bil utomlands så fixar du såklart en tillfällig försäkring för just det ändamålet så behöver du inte oroa dig för vare sig tull, polis eller olyckor.
Bägge sakerna fixar ju en seriös handlare på kontinenten utan problem.Oddjob skrev:2690931Och tillfälliga plåtar.
Är det så?Oddjob skrev:2689136![]()
Njäää, tullens befogenheter är väldigt begränsade mellan EU-länder.
Dom ska ha STARK misstanke och STARK anledning till den misstanken,
för att ens få söka igenom en bil.
Dom behöver i princip se cannabisplantan i vindrutan för att få söka igenom bilen.
Detta från en FD. tulltjänsteman som fick sparken i.om inträdet i EU.
|
|
MC-Mässan närmar sig!
På årets stora motorcykelmä... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |