Öppet luftfilter på min XR?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Funderar på att köpa ett öppet luftfilter till min xr, konisk modell som sitter utan luftburk. Vad kan det bli för problem? Antar att jag måste bestycka om knasarna men ska jag köpa en massa munstycken eller välja nåt speciellt? Munstycken btw, är det bara att handla hos lokala mc-butiken, jag menar, det borde väl vara till just den förgasaren och xr har väl inte så ovanlig förgasare?

Om ni har några bra trimtips till en effektsökande XR600-ägare så är det välkommet.
 
Drar den i sig varm kylluft i stället går den sämre. Se till att burken
är någorlunda öppen, ta bort gallret som stöder filtret.
Som så många andra lugna motorer svara xr bra på mer komp,
sätesjobb/portputsning o mindre slö kam. Mer volym sitter oxå bra.
Kam o volymökning kostar, men det andra är överkomligt.
Antar du inte har orginal avgasdämp på den......
/u
 
Kör med crd-dämpare men originalkrök.
Filtret jag tänker på sätter du direkt på fuggen så du skippar luftburken helt och hållet så då borde den inte dra i sig varmluft iaf. Men om det funkade bra så kanske många fler skulle ha sådana modifikationer :rolleyes:
 
Luften bakom en luftkyld cyl blir lätt lite varm.

Ta bort kröken o kolla om du inte har tjocka fula svetsar på insidan vid flänsen.
Slipa isf bort det mesta (inte allt !) o runda av. Vet inte om det gör
nån skillnad, men har man en gång sett dom vill man (läs jag) ha
bort dom iaf.
/u
 
Nu har jag iaf inhandlat ett K&N-filter modell jättestor, och janne på italia bike center sa att det borde funka fint med rätt munstycke. Filtret var hemtaget till en husky iaf...
Och på speedway-hojjarna kör de ju bara med sånt och de är ju också luftkylda. Hursomhelst så ska det provmonteras i dagarna och luftburken åker bort med filtret är så stort så det sitter bakom sidokåporna iaf. Därefter sågas hål upp i sidokåporna och finmaskigt nät sätts för hålen så det borde tillföra extra luft.
Sen ska även kröken in och doppas i nåt lutbad som lossar allt fett och rost och andra avlagringar beroende på tid i badet och sen ska det förhoppningsvis kromas om det inte är alltför dyrt och om det går.
Men Keihin ska tydligen ha 3 eller 4 olika sorters munstycken så jag kunde inte beställa några innan jag har monterat bort det gamla :(
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top