Öppet luftfilter på min XR?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Funderar på att köpa ett öppet luftfilter till min xr, konisk modell som sitter utan luftburk. Vad kan det bli för problem? Antar att jag måste bestycka om knasarna men ska jag köpa en massa munstycken eller välja nåt speciellt? Munstycken btw, är det bara att handla hos lokala mc-butiken, jag menar, det borde väl vara till just den förgasaren och xr har väl inte så ovanlig förgasare?

Om ni har några bra trimtips till en effektsökande XR600-ägare så är det välkommet.
 
Drar den i sig varm kylluft i stället går den sämre. Se till att burken
är någorlunda öppen, ta bort gallret som stöder filtret.
Som så många andra lugna motorer svara xr bra på mer komp,
sätesjobb/portputsning o mindre slö kam. Mer volym sitter oxå bra.
Kam o volymökning kostar, men det andra är överkomligt.
Antar du inte har orginal avgasdämp på den......
/u
 
Kör med crd-dämpare men originalkrök.
Filtret jag tänker på sätter du direkt på fuggen så du skippar luftburken helt och hållet så då borde den inte dra i sig varmluft iaf. Men om det funkade bra så kanske många fler skulle ha sådana modifikationer :rolleyes:
 
Luften bakom en luftkyld cyl blir lätt lite varm.

Ta bort kröken o kolla om du inte har tjocka fula svetsar på insidan vid flänsen.
Slipa isf bort det mesta (inte allt !) o runda av. Vet inte om det gör
nån skillnad, men har man en gång sett dom vill man (läs jag) ha
bort dom iaf.
/u
 
Nu har jag iaf inhandlat ett K&N-filter modell jättestor, och janne på italia bike center sa att det borde funka fint med rätt munstycke. Filtret var hemtaget till en husky iaf...
Och på speedway-hojjarna kör de ju bara med sånt och de är ju också luftkylda. Hursomhelst så ska det provmonteras i dagarna och luftburken åker bort med filtret är så stort så det sitter bakom sidokåporna iaf. Därefter sågas hål upp i sidokåporna och finmaskigt nät sätts för hålen så det borde tillföra extra luft.
Sen ska även kröken in och doppas i nåt lutbad som lossar allt fett och rost och andra avlagringar beroende på tid i badet och sen ska det förhoppningsvis kromas om det inte är alltför dyrt och om det går.
Men Keihin ska tydligen ha 3 eller 4 olika sorters munstycken så jag kunde inte beställa några innan jag har monterat bort det gamla :(
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top