Öppen vevhusventilering?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Halloj!

Jag funderar på att slita ut vevhusventilationen ur luftboxenoch sätta ett separat filter på den istället för att undvika olja i luftboxen. När jag sökte lite om detta hittade jag följande text på wikipedia:
Från och med 1969 års modell är sluten vevhusventilation obligatorisk på bensindrivna personbilar i Sverige.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Vevhusventilation"
Gäller detta även motorcyklar och innebär det att jag måste sätta tillbaka slangen i luftboxen när jag besiktigar hojen? Om inte annat för CO-värdena?

Är det något annat jag bör tänka på innan jag gör denna modd? Tänkte sätta filtret (utloppet) under sätet men jag läste någonstans att det riskerar att börjar lukta en del?!? Någon som har erfarenhet av detta?

Hojen är i övrigt otrimmad.

cross och endurocyklar har ju öppen ventilering, och går dem att besiktiga så borde det ju funka med sportcykel med, brukar bara sitta en slang från vevhuset som går upp under sadeln och gör en u-sväng och går ner igen och ut framför bakhjulet

Fundera på var den olja som du nu får i luftfilterboxen skulle hamna istället.

Och du kommer troligen förlora kanske en halv hästkraft på det.

undertrycket i luftburken borde väl hjälpa till att suga upp olja från vevhuset? så har man öppen ventilation kanske det inte kommer ut nåt alls?, bara en tanke, för e ju ganska vanligt med öppen vevhusventilation på race-motorer

Jag tror inte att det handlar om några mängder olja. Min hoj har varit tappad på höger sida och jag tror att den som gjorde det inte har gjort rent luftboxen ordentligt. Naturligtvis blir man lite fundersam på var eventuell överskottsolja skulle ta vägen... Det finns ju iofs uppsamlingsburkar som man kan koppla in på vägen till filtret!

HOLY FUCK!!! Nej då får det vara...
Nej men skämt åsido, borde det inte snarare ge fler hästkrafter då man får större procent ren luft jämfört med en luft/avgasblandning?!?

Där finns inga regler på besiktningen om vevhusventilationen så du kan lughn leda den till en flaska eller till kedjan för lite gratis smörjning....

På SH blir ju ofta folk upprörda när de vurpat på oljefläckar. Så om du ska låta ventilationen gå ut i det fria, gör som jag och sätt en oljeavskiljande catchcan på slangen innan andningsfiltret.

Ska du åka bana eller dragracing så är det dessutom ofta ett krav att ha catchcan på andningen om inte denna går till luftburken.

Hilsen
J

Framför allt är det ju bränsle som tas upp av oljan som förångas och åker ut genom vevhusventilationen.

Oljan i sig har som tur är högre kokpunkt och brukar sällan koka ur motorn.

Framför allt är det ju bränsle som tas upp av oljan som förångas och åker ut genom vevhusventilationen.

Oljan i sig har som tur är högre kokpunkt och brukar sällan koka ur motorn.

och en hel del vattenånga. När jag tömmer min catchcan brukar det vara ca 50% vatten.

Det är nog sant, men vattenånga är ju ganska miljövänligt redan innan man kört den ett varv i förbränningsprocessen.

Jo det är sant, jag argumenetarde inte för att vatten är viktigt att fånga upp i sin catchcan, jag ville bara komplettera ditt påstående att merparten av vevhusgasen bestod av bränsle.

Catchcan har man ju som sagt för att fånga fälla ut oljedimman från motorns blowby.
Högre effekt, mer blowby. Även på en frisk motor.

cross och endurocyklar har ju öppen ventilering, och går dem att besiktiga så borde det ju funka med sportcykel med, brukar bara sitta en slang från vevhuset som går upp under sadeln och gör en u-sväng och går ner igen och ut framför bakhjulet

Kan inte påstå att jag VET att det är så på ALLA cyklar men alla enduro jag kikat på har ventilationen dragen till luftburk på ett eller annat vis. I orignialutförande alltså.
Slangarna från förgasare däremot brukar det gå rakt ut i naturen.

Tips till TS:
Luftfilter, 49,90:-
33-282_l.jpg

Catchtank, 399:-
33-292_l.jpg

*S* Det var faktiskt precis de artiklarna jag hade tittat på! Är dock lite fundersam på var i hela h... man får plats med en så stor catchcan? :confused: Kommer ju ha fullt upp med att gömma filtret!
Finns det mindre någonstans?

*S* Det var faktiskt precis de artiklarna jag hade tittat på! Är dock lite fundersam på var i hela h... man får plats med en så stor catchcan? :confused: Kommer ju ha fullt upp med att gömma filtret!
Finns det mindre någonstans?

Bygg en liten smidig catchcan själv. Jag har laddat upp bilder samt beskrivit min catchcan på både hojen och bilen flera gånger här på SH när denna fråga dykt upp.
Biltemas catchcan är alldeles för klumpig för hoj, och för bil är slangdiametern för liten, men det går ju att bygga om.

Ingen som testat vac-u-pan på hoj?
Man svetsar fast ett rör strax efter collectorn i avgsaröret. på utsidan sätten man dit en backventil, sedan drar man vevhusventilationsslangen ner å ansluter på ventilen.
Då hjälper avgaserna till att dra ut vevhusgaserna å förbränner dom. De ska enligt tillverkaren påverka motorn postivt ur effektsynpunkt, men jag har inte sett några testresultat som kan påvisa sanningshalten.

Ingen som testat vac-u-pan på hoj?
Man svetsar fast ett rör strax efter collectorn i avgsaröret. på utsidan sätten man dit en backventil, sedan drar man vevhusventilationsslangen ner å ansluter på ventilen.
Då hjälper avgaserna till att dra ut vevhusgaserna å förbränner dom. De ska enligt tillverkaren påverka motorn postivt ur effektsynpunkt, men jag har inte sett några testresultat som kan påvisa sanningshalten.

Jag är sugen på att testa det på HD.n. Men jag vet bara inte om det är tillåtet vid tex strip- eller bankörning :gnissla

Jag har sett sådan installationer på marina gasturbiner, ett bra sett att bli av med tex het kyluft från kåpkylning och annat som man annars hade måst släppa ut i rummet.

I HD-trimmeriet är det vanligt att förutom original paraplybackventilerna i topparna, även komplettera med vevhusvent från vevhuset försett med backventil.

http://www.dohertymachine.com/product_info.php?cPath=5&products_id=36

Last edited:
Jag är sugen på att testa det på HD.n. Men jag vet bara inte om det är tillåtet vid tex strip- eller bankörning :gnissla

Jag har sett sådan installationer på marina gasturbiner, ett bra sett att bli av med tex het kyluft från kåpkylning och annat som man annars hade måst släppa ut i rummet.

Ja e oxå sugen att prova, men ja har inte lyckats behålla nån hoj så länge att ja har kunnat svetsa på rörbiten och ventilen jag sparat från V8 tiden.

Som ex. så på en radfyra så brukar de finnas 2 ställen att ta evakueringen ifrån, oljepåfyllninge eller uppe vid ventilkåpan. Å ja gissar att de kan vara att fördra att ta uppifrån ventilkåpan, så långt från tråget som möjligt för att inte riskera att suga olja från tråget. Och att man har kanske ett filter i slangsystemet. Och kanske en reglerbar ventil att styra sugtrycket med från avgaserna.

De skulle vara intressant att bromsa och se om det ger nån utdelning effektmässigt.

Ja tolkar de som e skrivet här nedan att vac-u-pan är tillåtet.
Vet inte om jag missat något annat finstilt.

Saxat ur svemos regelverk

4.3.10 Oljeuppsamlare
Oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som evakuerats ur motor och/eller transmission, är obligatorisk. Dessa ska vara utformade så att även olja under tryck inte trycks ut. ”Blöja” obligatoriskt i grupp A och rekommenderas i grupp B.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back