Öppen vevhusventilation

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har sökt i tidigare inlägg, men inte hittat besked:

I och med att jag har slängt på flatslides har ju luftburken avlägsnats, och därmed återföringen av vevhusventilation.

Vad jag förstår är det inte tillåtet med öppen vevhusventilation, och jag har nu ingen möjlighet att återföra den till insuget.

Tänker närmast på att skaffa catch tank med breather, men det är ju fortfarande öppet per definition.

Ni som har bytt till flatslides, hur har ni gjort med vevhusventilationen?
 
Inte tillåtet? Enligt vem? Jag har bara monterat ett filter på slangen från vevhuset och har gått igenom besiktningen tre gånger på det viset.
 
Anledningen till min fråga är att det tydligen inte är tillåtet men öppen vevhusventilation på bilar från 1969, och kan tänka mig att det är ett liknande tankesätt för motorcyklar.
 
Anledningen till min fråga är att det tydligen inte är tillåtet men öppen vevhusventilation på bilar från 1969, och kan tänka mig att det är ett liknande tankesätt för motorcyklar.

Det kan du släppa helt och hållet. Du får göra vad du vill med den oljiga slangstumpen
 
Ha hittat lagtexten Bilavgasförordningen 1987:586 §6, som kräver slutet system. Sen blir det nog i alla fall öppet för min del.
 
Min B1371'a (som även gått med k26 turbo) har ett litet kort filter direkt på ventilkåpan. Det blir inte ens svettigt, än mindre släppt ifrån sig en droppe olja. B12'ans ventilkåpa har ett väldigt effektivt labyrintsystem som fångar upp det mesta av oljedimman. Gaser släpps naturligtvis ut och det "drabbar" bara de med helfordonsgodkännande. Besiktningen skiter fullständigt i det men polisen kan i överdriven nit vara kitsliga, typ som de är i Tyskland.
 
Den dagen en svensk polis klagar på en öppen vevhusventilation....... hände kanske på åttiotalet. Samhället är i fritt fall om du missat det? Njut av dina klapprande flatslides ist
 
Den dagen en svensk polis klagar på en öppen vevhusventilation....... hände kanske på åttiotalet. Samhället är i fritt fall om du missat det? Njut av dina klapprande flatslides ist

:D säg inte det , sambon åkte på en besiktning med vår buss i fjol pga otät vevhusventilation då trafikpolisen hade flygande besiktning i vägkanten :)
verkstan som kollade över vevhusventilationen var imponerad av polisens bedömning vid vägkanten då ventilationen var sluten och ok men inte är möjlig att se alls uppifrån .
Besiktningen släpper nog det mesta iallafall när det gäller sånt
 
Jag vet att trafikpolisen har detta som checkpunkt på ruttna gamla scanialastbilar med cirkusgrejer från Litauen, men knappast på motorcyklar. Ja jag gissar ju såklart men kom igen, är det någon annan än trådstartaren som är orolig över detta och faktiskt tror att de kommer att få problem på besiktning och trafikkontroller?
 
Jag har lett ned slangen jämte bränslespillslangen bredvid bakhjulet. Inga problem på besiktningen.


Buy quality, cry once
 
Har aldrig varit med om att SBP klagar och alla mina hojar ventilerar ut på backen....

Begagnad oljedimma är inget man vill ha i förgasaren.
 
He he, vi kan avsluta denna tråd nu. Satt uppe i går kväll och googlade lite, och har egentligen inte hittat någon motsvarighet till bilavgasförordningen för MC. Det är ju som påtalats många punkter som skiljer åt. (Det enda som jag funnit är att nyregistrerade MC ska klara kraven enligt Euro 4)
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top