Öltråden!

Fifan för öl! :bakis Man kanske ska ta sig en återställare?

Gillar ej öl men har bara provat de vanliga märkena... ( Tuborg är ganska ok )

Det enda inom just öl-området som går ned är väll en Ale som kallas Newcastle...

newcastle_brown_ale.jpg

annars är det Cognac och olika typer av Cidrar som är högst på listan !.

( Men så länge man bor i Staten Sverige så får man ju inte samla på Cognac förens man är ännu två år närmare en säker död... Och man är ju nästan 100% säker på att bli alkoholist om man BÄR HEM sprit... -_- *Mummel* Flytta... Hemland... Mer rättigheter */Mummel* )

Hos Wicked Wine finns många intressanta ölsorter. Tyvärr tar Systembolaget bara in ytterst få. http://www.wickedwine.se/Ol.htm.

En öl som inte tidigare nämnts i tråden för den som gillar välhumlad lager:

Brooklyn Lager
Brooklyn%20Lager%20USA%20copy.jpg

Finns på bolaget och är absolut bästa lagern!

Själv så är jag enkel och uppskattar även simpel öl. Dricker Dansk fatöl på 33cl burk just nu.

Ale å annat sånt där krafs går tvärbort i allmänhet. Newcastle som nämnts i tråden funkar bra ifall man vill ha en bira som räcker längre än 10 minuter och fortfarande smakar gott.

Hoegaarden är en frisk veteöl med citrusinslag som man bör ha testat. Lite speciell smak och inget man dricker en hel kväll, dock jäkligt god :tummenupp

Last edited:
Eftersom tråden inte bara går ut på att tipsa om goda ölsorter undrar jag om vi har några hembryggare på forat?

SM i hembryggning går av stapeln 24:e april i Göteborg http://www.shbf.se/

Låter som att han är full av skit. Den kostar ju 400kr att beställa från tillverkaren. Om nu inte frakten går på 600kr så ljuger han eller så har han blivit blåst.

Öpp öpp lugn å fin, det är min kompis vi pratar om. Jag ska kolla upp det där med frakten.

Ölen var god iaf.

Dom här ska jag inta i påsk. Hitta ej Oppigårds Amarillo Spring på mitt system. Provar en annan Sierra Nevada eftersom Bigfot och gänget inte fanns där heller.

Bifogat

• Bilder från mobilen 070.jpg
    Bilder från mobilen 070.jpg
    180.5 KB · Visningar: 50
Dom här ska jag inta i påsk. Hitta ej Oppigårds Amarillo Spring på mitt system. Provar en annan Sierra Nevada eftersom Bigfot och gänget inte fanns där heller.

OT: Totoro var en fantastiskt bra film. I Åre för någon månad sedan stötte vi på en härre vid busshållplatsen som stod och gäspade och ville ha kontakt. Han var stor och lite loy och efteråt kom vi på att det måste ha varit Totoro.

Extra IPA såg trevligt ut! Bedarö Bitter är, enligt mig, högst medioker för att vara snäll—den sista har jag inte provat men Red Ale är generellt runt och trevligt.

Min helg kommer bestå av Little Creatures Pale Ale, Australiens bästa öl som inte kommer från ett mikrobryggeri.

Bifogat

• large_6236_Little%20Creatures%20Pale%20Ale.jpg
    large_6236_Little%20Creatures%20Pale%20Ale.jpg
    12.9 KB · Visningar: 52
Öpp öpp lugn å fin, det är min kompis vi pratar om. Jag ska kolla upp det där med frakten.

Ölen var god iaf.

Skriv gärna när du kollat upp frakten. Är hemskt nyfiken på att se hur tusan en 41% stark öl kan smaka. Jag är däremot inte särskilt intresserad av att betala 1000kr för en. :)

Skall sätta mig med en sånhär nu...
stEriks.jpg

återkommer med rapport senare.. :D

Och här kommer rapporten : Smakar grapefrukt och luktar citron...
Lååå åå ååå ååång eftersmak av besk grape.
Ingen höjdare om man inte gillar dessa smaker.

Last edited:
Eftersom tråden inte bara går ut på att tipsa om goda ölsorter undrar jag om vi har några hembryggare på forat?

SM i hembryggning går av stapeln 24:e april i Göteborg http://www.shbf.se/
Tänkte att jag skulle prova, nån som har tips på bra inköpsställen i sthlm?
Farsan hade tydligen allt som behövdes utom bryggsats hemma :).
Han prata om att man skulle vrida på tunnan lite då och då, pratade
även med en polare som sa att det inte behövdes, nån som har koll?

Apropå andra ölaktiviteter.
Någon som provat ölhäfvning? Kom i kontakt med det första gången
under nollningen, riktigt kul. Häfvs dessutom bara 3.5er då syftet inte
är att få i sig en massa alkohol... Starkare öl finns det andra tillfällen
för (eller senare på kvällen).

[YOUTUBE-ID]GtR_IYEKEjI[/YOUTUBE-ID]
(inte mig ni ser i videon)

Kör även sejdelhäfv, då man tävlar i vem som kan dricka ur en
enliterssejdel snabbast. Här kör man på avslagen öl, iaf på tävlingar.
Tävlas även i backhäfv då man i lag om två ska dricka ur en back 33or
så fort som möjligt. Senast var vi 22 lag som tävlade :tummenupp
Vid alla tävlingar så skall ölen vara kring 37 grader, då det går
snabbast...

Har inte hunnit skaffa mig någon riktig favoritöl än, tycker det är kul
att prova lite olika. Men Staropramen granat är god, kör ofta på
Mariestads eller Pilsner urquell när jag är på systemet. Ganska dålig
ölsortering här dock (birger jarlsgatan), fanns inte så mkt rolig öl vid
norrtull heller utan mest vin.

Last edited:
Apropå andra ölaktiviteter.
Någon som provat ölhäfvning? Kom i kontakt med det första gången
under nollningen, riktigt kul. Häfvs dessutom bara 3.5er då syftet inte
är att få i sig en massa alkohol... Starkare öl finns det andra tillfällen
för (eller senare på kvällen).

(inte mig ni ser i videon)

Kör även sejdelhäfv, då man tävlar i vem som kan dricka ur en
enliterssejdel snabbast. Här kör man på avslagen öl, iaf på tävlingar.
Tävlas även i backhäfv då man i lag om två ska dricka ur en back 33or
så fort som möjligt. Senast var vi 22 lag som tävlade :tummenupp
Vid alla tävlingar så skall ölen vara kring 37 grader, då det går
snabbast...
Man är väll student :rolleyes:
Ölhäfv är kul, men mindre gott..det ska dock vara tidplatta och inga manuella ur ;)

Tänkte att jag skulle prova, nån som har tips på bra inköpsställen i sthlm?
Farsan hade tydligen allt som behövdes utom bryggsats hemma :).
Han prata om att man skulle vrida på tunnan lite då och då, pratade
även med en polare som sa att det inte behövdes, nån som har koll?
Bäst utbud på råvaror har humlegården (http://www.humle.se/), annars är PGW (http://www.pgw.se/) ett alternativ som ligger mer centralt och har bättre öppettider.

Med bryggsats, menar du maltextrakt på burk som säljs tillsammans med torrjäst? Om så är fallet är ett tips att köpa två satser, byt ut jästen mot "riktig" jäst (köp separat) och tillsätt inget socker. Att tillsätta socker i den mängd som receptet säger har jag för mig dessutom är olagligt i Sverige.

Vrida på tunnan? Vad skulle fördelen med det vara? Låter bara som ett recept på ett grumligare öl.

Bäst utbud på råvaror har humlegården (http://www.humle.se/), annars är PGW (http://www.pgw.se/) ett alternativ som ligger mer centralt och har bättre öppettider.

Med bryggsats, menar du maltextrakt på burk som säljs tillsammans med torrjäst? Om så är fallet är ett tips att köpa två satser, byt ut jästen mot "riktig" jäst (köp separat) och tillsätt inget socker. Att tillsätta socker i den mängd som receptet säger har jag för mig dessutom är olagligt i Sverige.

Vrida på tunnan? Vad skulle fördelen med det vara? Låter bara som ett recept på ett grumligare öl.

Tack för tipsen!

Menar det som behövs för att inte bara få sockervatten.
Vad är riktig jäst, är det sån man köper på mataffären i små tärningar?
Anledningen till att dessa recept kan säljas som de gör är väl att bara maltextrakt och jäst ger sån låg alkoholhalt. Kompisen jag pratat med sa att det svenska receptet som de har ger folköl medan det finska receptet de har ger starköl. De kör finska receptet + lite extra... :tungan
Får se hur mkt jag häller i men lyckas man få det bra så vore det ju trevligt att kunna göra egen starköl för 5-10kr litern istället för 20 nånting. Förväntar mig inte att kvalitén blir bättre än fulölen på systemet iallafall...

Haha skönt, mindre jobb för mig :D

Tack för tipsen!

Menar det som behövs för att inte bara få sockervatten.
Vad är riktig jäst, är det sån man köper på mataffären i små tärningar?
Anledningen till att dessa recept kan säljas som de gör är väl att bara maltextrakt och jäst ger sån låg alkoholhalt. Kompisen jag pratat med sa att det svenska receptet som de har ger folköl medan det finska receptet de har ger starköl. De kör finska receptet + lite extra... :tungan
Får se hur mkt jag häller i men lyckas man få det bra så vore det ju trevligt att kunna göra egen starköl för 5-10kr litern istället för 20 nånting. Förväntar mig inte att kvalitén blir bättre än fulölen på systemet iallafall...

Haha skönt, mindre jobb för mig :D
Beställ jäst från för den öltyp du vill brygga, finns torrjäst eller blötjäst i flytande form. Enklast är att göra en överjäst öl (typ ale) som jäser i rumstemperatur.

PGWs utbud vad gäller jäst tycker jag man kan utesluta, titta på Humlegårdens utbud: http://shop.humle.se/se/grp/jast.php

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park