Öltråden

Status
Ej öppen för fler svar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Länge sen man diskuterade nån findricka här. Whisky-tråden är spårlöst försvunnen så nu tycker jag det är dags för en ny.

När man var 15 avhandlades alla danska ölsorter - Sort Guld, Tuborg Guld, Hansa Export, you name it - så när åldern var inne för systemet var jag så trött på skiten så jag testade lite annat. Smaken landade på mörk öl, eller har landat där nu efter ett par år. Ljus lager smakar verkligen vatten. Det är ju iofs bra för man kan häva i sig hur många Sort Guld som helst innan man märker att det smakar nåt.

Mörk öl är fint. Sitter nu med en Bishop's Finger. Ale av alla typer är min favorit och just Storbritannien är ju experter på det hela.

Några favoriter är ju t.ex. Hobgoblin, bäst, helt enkelt (se avatar), Newcastle som passar till allt - det är väl de två jag dricker mest. Bishop's Finger, Circlemaster, Staropramen Dark är andra favoriter.

Tror det finns många ölälskare på en sån här site, lista lite fina ölsorter här så man har nåt att prova..!

:öl Notera färgen i glaset

-"Bartender, bring me a pint of the black stuff."

:näsblod

[edit] Man kanske skulle nämna sina favoritöl också. jag har rätt nyligen, för ett par år sedan, börjat gilla öl och ligger fortfarande på "lager"-stadiet.

Wisby Pils
Staropramen, alla tre olika duger fint
Zlatopramen
Victoria Bitter

Öl är gott.

Last edited:
American beer is like making love in a canoe...

Fucking close to water!

Fast jag gillar ljust blaskigt öl, som törstsläckare.

Som anglofilwannabe har jag försökt lära mig att uppskatta engelskt öl, men näe:död
Räcker ofta att läsa innehållsförteckningen.:zpy

Om jag har råd och det finns inne på bolaget, väljer jag gärna ett belgiskt Trappistmunköl. Chimay brukar gå att få tag på.:tummenupp

Bichops finger enligt polaren: "För att få den speciella smaken har en präst fingret i baken för att sedan stoppa ner den i flaskan". Kan nämna att varken jag eller han är särkilt förtjust i den. :tummenupp

Mörk öl tycker jag kan vara gott mellan varven. Särkilt Murphys tycker jag om! :)

Jag tycker inte om mörkt öl, smakar bark tycker jag. Det skall vara ljust:yoparty

Köp en Newcastle nästa gång du är på systemet, den kan frälsa tillochmed den mest inbitna lagerpojken... :hihi :tummenupp

Bichops finger enligt polaren: "För att få den speciella smaken har en präst fingret i baken för att sedan stoppa ner den i flaskan". Kan nämna att varken jag eller han är särkilt förtjust i den. :tummenupp

Mörk öl tycker jag kan vara gott mellan varven. Särkilt Murphys tycker jag om! :)

Jag är inte så förtjust i stout överlag men Murphys röda öl är fin. :tummenupp

Last edited:
Jag erkänner mina synder. Öl är nog det äckligaste som finns att dricka, tom piss lär smaka behagligare. Hur blir man av med syndromet?

Vistt inte bara jag som är vaken

Köp en Newcastle nästa gång du är på systemet, den kan frälsa tillochmed den mest inbitna lagerpojken... :hihi :tummenupp

Jag är inte så förtjust i stout överlag men Murphys röda öl är fin. :tummenupp

Ska lägga det på minnet.:öl

Lära sig dricka något som smakar otvättad fitta är mission impossible.

Tvångsdrickning:D

Last edited:
Grön Tuborg är jag riktigt sugen på just nu, men det beror kanske mest på att jag inte kan få tag i någon.

Som sagt ovan, jänkarna är ju förtjusta i blaskigt öl så det blir mycket Miller High Life, Corona, Carlsberg, Genuine Draft och liknande.

Lära sig dricka något som smakar otvättad fitta är mission impossible.

Du gillar antagligen inte beska eller bittra drycker alls? Föredrar hallonsoda framför Grape Tonic? Gillar söta drinkar?

Då blir det nog svårt men gillar du beska eller bittra drycker annars kan jag rekommendera att du börjar med t.ex. Corona eller San Miguel, goda, lättdruckna. Eller kanske tyska lågprisvarianten Fink Bräu, skitbillig och smakar nästan ingenting... ;)

Ett glas kall Guiness Draught efter en lång hård dag på hojen. Worth waiting for... :drool :öl

OBS: Guiness smakar bättre på andra sidan Nordsjön än de som jag druckit i Sverige.

Krusovice,Budwar( som är samma familj som driver Budwiser i USA dock helt annant öl) och Kozel dricks mest här hemma,dock slinker gärna ner en och annan Staropramen granat och Berliner Kindel (när jag kan hitta några)

Engelsk öl är bara olika grader av skräp,dom enda som kan koka bärs är Tjeckerna.

:fakta

Öl skall vara ljust :tummenupp

Just nu är det mest Tuborg gold och fosters som jag dricker.
Norge har väldigt gott öl, Lyseholmer och Edahls pils.
Fast där har man inte råd o dricka många bira.

Mellan 4,5% och 5,5% tycker jag smakar bäst.
7,0 o uppåt smakar mest gammal prupp.

Köpte några Doppelbock på finlandsfärjan. Iaf, de ligger på 8,5%. De måste vara väldigt kalla för att kunna drickas, annars smakar de fan! :)

Jag har smakat ganska få öl som jag inte gillar. Majoriteten är goda, vare sig de är mörka, ljusa, röda, söta, sura, beska, dyra, billiga osv. Det brukar smaka öl, helt enkelt.

Ny här. Kul tråd.

Alla ni som dekar ner på amerikansk öl... Ja jänkarna har tyvärr lyckats stort med att marknadsföra diverse blasköl, vilket många tror är vad USA har att erbjuda i ölväg. Lleta rätt på riktig amerikansk öl ska ni få se, systemet har några få. Framför allt finns det en massa duktiga mikrobryggerier på västkusten. Mums!

Ett annat riktigt bra ölbryggarland är.. faktiskt Sverige. Och då menar jag inte Carlsberg/Pripps och övriga storbryggerier. Nej åter igen är det de små mikrobryggererna som ofta drivs av sanna entusiaster och som lägger ner stor omsorg och använder bra råvaror vid bryggandet.

Jämtlands bryggeri, Nynäshamns ångbryggeri och Oppigårds för att nämna några leveerar allihopa prisbelönta öl till Systembolaget. Det är värt att betala lite mer om du nu inte bara är ute efter yrslan.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa