Ölbryggartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
APP, APP, APP!

Om inriktningen är fylla är minskar möjligheten att få god öl... :(


Om inriktningen däremot är god öl ökar möjligheten till fylla eftersom sannolikheten ökar att resultatet blir så djä..la gott! :hej
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om inriktningen däremot är god öl ökar möjligheten till fylla eftersom sannolikheten ökar att resultatet blir så djä..la gott! :hej

Fasiken, det blir ju gott!
Sedan trådstart har jag hunnit brygga fyra batcher.
Två är buteljerade och två står fortfarande på jäsning i sina damejeanner.

Batch 1 - Dale's Pale Ale-klon. Provsmakades förra veckan efter endast en vecka på flaska. Riktigt god men för lite kolsyra. Lite mörkare än orginalet då jag bara hade mörk karamellmalt tillgänglig.

Batch 2 - i glaset nu... En variant inspirerad av batch 1. Dock med pilsnermalt istället för paleale-malt och mindre humlad så om första batchen närmar sig IPA-hållet var denna mer åt APA-hållet. Nu har den bara varit buteljerad i en vecka och har halvdant med kolsyra men är riktigt god, denna variant kommer jag nog göra fler gånger som "häv-öl"..

Båda ölerna är humlade med Cascade och Centennial som blivit något av favoriter.

De två öl som står i sina damejeanner just nu är en mörk brittisk strongale och en kolsvart, stadig stout som gränsar till imperial.

Brygga öl är jävlar så kul! :fyllisar:fyllisar

Dessutom har man något att se fram emot varje dag. Varje morgon och varje kväll tjuvkikar jag in i städskrubben för att se om det bubblar i jäsrören. Varje ledig stund letar man nya recept och nya tips & tricks på bloggar och forum.
Då tålamodet tryter, trots en kokomgång i veckan, införskaffade jag i veckan en jäshink som tillåter lite större batcher än damejeannerna, så jag kan brygga på söndag trots att b3 & B4 ockuperar glasdamejeannerna...
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Jävligt inspirerande tråd får jag säga. Såpass att det idag landade lite prylar hos mig idag.
IMAG0619.jpg

Så det blir till att inviga grejerna i helgen. Kommer göra en "vanlig" ljus Ale efter recept i boken "Brygg öl" :)
Skulle behöva bygga en vörtkylare innan egentligen, men det ska nog hinnas med.

Så hur går det för dig Korvgubbe ? Och er andra om det är någon mer som pysslar med ölbryggning.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jävligt inspirerande tråd får jag säga. Såpass att det idag landade lite prylar hos mig idag.
View attachment 395803

Så det blir till att inviga grejerna i helgen. Kommer göra en "vanlig" ljus Ale efter recept i boken "Brygg öl" :)
Skulle behöva bygga en vörtkylare innan egentligen, men det ska nog hinnas med.

Så hur går det för dig Korvgubbe ? Och er andra om det är någon mer som pysslar med ölbryggning.

Oj oj, inte illa! :)
Lite större satsning än jag började med. Jag har egentligen bara hunnit utöka med en 10L jäshink för att kunna göra liite större batcher men än så länge är det min 10L-kastrull som sätter begränsningen.

Vörtkylare var smidigt att bygga ihop av Biltema-prylar.
Hur stora kok kommer du göra?

Jag har hunnit med fem kok än så länge och väntar på lite malt från MaltMagnus som behövs innan jag kan brygga något mer.
PÅ fredag eller på helgen tänkte jag buteljera både min kolsvarta stout som står i ena damejeannen och min "vanliga" brittiska ale som jäser i hinken. Har malten kommit så kommer jag nog upprepa batch 2 som var en ale med pilsner & munchermalt och lite sansade mängder Cascade och centennial. Den blev så rackarns god så jag skulle gärna se til att få lite mer av den då de första flaskorna gick åt rätt snabbt. Blev ju dessutom gåvor till ett par kompisar..

När damejeannen blivit tömd överväger jag att ge mig på att göra Barley Wine och testa "party gyle"-metoden..

I söndags buteljerade jag en rejält stadig variant på brittisk ESB som landade på 6.8%. 6 av flaskorna testade jag att "prime:a" med socker och en tinktur smaksatt med lite julkryddor (rom, russin, apelsincest och kryddnejlika).
Känndes dock som om den alen kan behöva någon vecka extra för att bli mer balanserad.

Du då? HAr du bryggt många gånger tidigare med tanke på att inköpen är lite mer omfattande än vad den absoluta nybörjaren brukar kosta på sig..?
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Oj oj, inte illa! :)
Lite större satsning än jag började med. Jag har egentligen bara hunnit utöka med en 10L jäshink för att kunna göra liite större batcher men än så länge är det min 10L-kastrull som sätter begränsningen.

Vörtkylare var smidigt att bygga ihop av Biltema-prylar.
Hur stora kok kommer du göra?

Jag har hunnit med fem kok än så länge och väntar på lite malt från MaltMagnus som behövs innan jag kan brygga något mer.
PÅ fredag eller på helgen tänkte jag buteljera både min kolsvarta stout som står i ena damejeannen och min "vanliga" brittiska ale som jäser i hinken. Har malten kommit så kommer jag nog upprepa batch 2 som var en ale med pilsner & munchermalt och lite sansade mängder Cascade och centennial. Den blev så rackarns god så jag skulle gärna se til att få lite mer av den då de första flaskorna gick åt rätt snabbt. Blev ju dessutom gåvor till ett par kompisar..

När damejeannen blivit tömd överväger jag att ge mig på att göra Barley Wine och testa "party gyle"-metoden..

I söndags buteljerade jag en rejält stadig variant på brittisk ESB som landade på 6.8%. 6 av flaskorna testade jag att "prime:a" med socker och en tinktur smaksatt med lite julkryddor (rom, russin, apelsincest och kryddnejlika).
Känndes dock som om den alen kan behöva någon vecka extra för att bli mer balanserad.

Du då? HAr du bryggt många gånger tidigare med tanke på att inköpen är lite mer omfattande än vad den absoluta nybörjaren brukar kosta på sig..?

Sedär ja, du ligger i med andra ord. Blir ju spännande att se hur den lite mörkare stouten blir sen också :) Hur länge ska du låta den jäsa ?
Fan va segt det är såhär nu innan man kommit igång. Blir långa veckor tills första omgången är redo att drickas. Men efter det så ska jag väl precis som du försöka se till att ha en laddning klar varje helg.

Här är det också kastrullen som är begränsningen. Vet inte hur mycket man vågar fylla upp den heller, för det bubblar väl ganska bra när man tillsätter humlen ? Enligt receptet så blir det väl strax över 15L kok. Men då har jag bara ett par cm till kanten. Kanske funkar :) Fast i början kanske det är lika bra att halvera receptet och brygga oftare. Känns som att man kommer lära sig väldigt mycket de första gångerna.

//Kim
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Sedär ja, du ligger i med andra ord. Blir ju spännande att se hur den lite mörkare stouten blir sen också :) Hur länge ska du låta den jäsa ?
Här är det också kastrullen som är begränsningen. Vet inte hur mycket man vågar fylla upp den heller, för det bubblar väl ganska bra när man tillsätter humlen ? .. Kanske funkar :) Fast i början kanske det är lika bra att halvera receptet och brygga oftare. Känns som att man kommer lära sig väldigt mycket de första gångerna.

//Kim

Ja, första batchen var ett elände att vänta på. Nöp första smakprovet efter tre veckor. Två på jäsning, en på flaska. Då var den dock dåligt kolsyrad men det var lite bättre veckan efter. Batch nummer två smakade bra redan efter tre veckor (2+1) men var perfekt nu i helgen efter 2 veckor på flaska.

Fördelen med små batcher är som sagt att man kan brygga ofta och lära sig momenten. Jag kommer nog fortsätta testa alla recept i damejeannerna och när något blir bra dubblar jag upp och jäser i hinken.
Den däringa "pilsneralen" som jag bryggde föll mig på läppen och tillhör bland de godare öl jag druckit även om jag räknar med de jag köpt på bolaget så den vill jag skall finnas hemma på lager.

Stouten kommer att ha fått gäsa i damejeannen i tre veckor. Sedan får det bli ett par veckor på flaska innan den prövas första gången runt mellandagarna. När man läser runt på forum och bloggar verkar det vara rätt vedertaget att låta den typen av bryggder lagras ett par månader eller så för att de skall balanseras och bli mer harmoniska då de inledningsvis kan vara lite för spretiga... (gissar att även helgens flaskade ESB mår bra av att ligga till sig ytterligare ett tag).

Lämna ett par centimeter så är det ingen fara med att slänga i humlen. Om du lakar rätt så kan du ju se till att ha lite högre OG och späda med kokande vatten efter sista humlegivan så du får ut rätt mängd. Problemet för mig var att få plats med vörtkylaren och fortfarande kunna flytta kastrullen till diskbänken när det är kyldags.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
APP, APP, APP!

Om inriktningen är fylla är minskar möjligheten att få god öl... :(


Om inriktningen däremot är god öl ökar möjligheten till fylla eftersom sannolikheten ökar att resultatet blir så djä..la gott! :hej

Fasen vet, tryckt i mig en och annan ipa och trapistöl som varit som sammet för gommen, dom vart det inget fel på varken i smak eller styrka.:öl

Men har ju även sabbat lite öl i strävan efter den sista procenten....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Blir ju spännande att se hur den lite mörkare stouten blir sen också :) Hur länge ska du låta den jäsa ?

Jag ställde ut damejeannen med stout i uterummet för att kallkrascha den inför helgens flasktappning.

Då jag under dagen fått besked från maltmagnus att min malt är på väg kände jag mig lite bekymrad över att min jäshink var ockuperad. Bryggde en hemsnickrad brittisk ale/bitter/esb för mindre än två veckor sedan så jag visste inte om det jäst klart. I hopp om att det jäst färdigt tog jag ett FG-prov och minsann, jäsningen var färdig så hinken gick ut i uterummet den med så även den skall buteljeras i helgen så hinken kan nyttjas till helgens bryggning av en kopia från batch 2, "pilsner-alen".

MEN, det jag ville säga med detta inlägg var hur förbaskat jäkla gott grönölet smakade. Jag hade utan problem kunnat dricka ett stort glas, rumstempurerat och utan kolsyra. OM den är lika god MED kolsyra och väl kyld kan det mycket väl bli den godaste "brittiska" ale jag druckit, Fullers 1895 och Bombardier inräknade.

Lyckligtvis kommer det bli upp mot 14st 50cl-buteljer av den varan. :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Nu har jag ju inte läst hela tråden men PM:a mig när/om det blir nåt öl så kommer jag och provsmakar.
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Korvgubbe: Har du möjligen ett par recept att dela med dig av på öl du lyckats bra med ?

Använder du dig av Beersmith ? Jag tycker det är rätt meckigt att lyckas ställa in skiten rätt vad det verkar.
Men när man fått ordning på det så verkar det ju smidigt.

//Kim
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Korvgubbe: Har du möjligen ett par recept att dela med dig av på öl du lyckats bra med ?

Använder du dig av Beersmith ? Jag tycker det är rätt meckigt att lyckas ställa in skiten rätt vad det verkar.
Men när man fått ordning på det så verkar det ju smidigt.

//Kim

Jag har hållit på får kort tid för att ha någon större mängd prövade recept...
...Eller rättare sagt, jag har hunnit brygga sex omgångar men bara prövat två ordentligt eftersom de andra som buteljerats inte hunnit stå till sig tillräckligt länge.
Min andra batch blev iofs riktigt fin, så bra att t.o.m svårflörtade svärfar som är typisk ljusöl-å-lager-gubbe gav den tummen upp.
Igår gjorde jag en 8-liters batch som inspirerades av den. Tror den här omgången kan bli ännu bättre. Ljusare färg, lite mer fruktighet då jag använder en annan jäst.

Jag har använt brewersfriend som är en enkel webbaserad hjälpreda för att knåpa ihop recepten. I början har man ändå ingen aning om vad man har för effektivitet och hur mycket det kokar bort o.s.v. Bortkoket är fortfarande något som jag ideligen underskattar.

Vad gillar du för öl?
Själv gillar jag öl med mycket maltighet och är inte sådär överförtjust i dunderhumlade ipor..
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Fy fan, igår var det dax att brygga första omgången. Och det tar sina timmar alltså, men kul är det =)

Dock gick det väl inte helt som det skulle, men jag fick ju övat på momenten i vart fall.
För det första så hade jag glömt att skruva fast slangklämman som håller "nättuben" i kylväskan ordentligt. Så när jag skulle laka ur mäsken så blev det ju givetvis tvärstopp när den lossnade. Fick hälla över hela mäsken till en jästunna, skruva dit det där nätet och sedan hälla tillbaka. Men när jag hällt i allt så märkte jag att jag hade kranen öppen fortfarande, så det rann väl ut nån halv liter på golvet innan jag fick stängt kranfan.
Eländet fortsatte när jag sedan skulle till att koka. Den kokplattan jag använde orkade inte få upp värmen tillräckligt, utan stannade på 99c med lock på. När jag sedan tog av locket för att börja själva koket ändå så föll det till ca 90c och höll sig där under resten av tiden.

Så man kan väl inte säga att jag har några större förhoppningar på denna omgången precis.
Någon här som har koll på hur viktigt det är att det börjar koka ? Känns som att själva kokningen kokar bort en del oönskad skit i vörten typ.

Aja, får väl skaffa en sån där doppvärmare från humle tills nästa kok och stoppa i också. Tills dess kommer jag brygga ett par mindre batcher. Har en kastrull på 8L som går använda på induktionshällen.

//Kim
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Isolera grytan så du får minde värmeförluster? Liggunderlag verkar poppis.

/Blivande ölbryggare ...någon gång
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fy fan, igår var det dax att brygga första omgången. Och det tar sina timmar alltså, men kul är det =)

Aja, får väl skaffa en sån där doppvärmare från humle tills nästa kok och stoppa i också. Tills dess kommer jag brygga ett par mindre batcher. Har en kastrull på 8L som går använda på induktionshällen.

//Kim

Isolera grytan så du får minde värmeförluster? Liggunderlag verkar poppis.
:fakta

What he said!

Isolera med liggunderlag är ingen dum idé och det verkar de flesta göra när de fortfarande har stora grytor som skall värmas på någon form av platta.. Det verkar småtufft för vanliga spisar att driva koken när det blir över 20 liter. Med min "lilla" 10-liters kastrul måste jag ha på näst högsta temperatur på plattan för att hålla liv i koket.


Koka hellre många små batcher än få stora när du är nybörjare som jag. Jag märker tydligt hur mycket enklare det går varje gång. Det är ju lite moment och prylar som skall hållas reda på så det är lätt att man stressar upp sig och slabbar och slarvar i början.
Jag har som sagt bara hunnit brygga sex gånger men det går redan väääldigt mycket smidigare än de första gångerna.


....och du då Barret? Varför har du inte börjat än? :va
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Får experimentera lite med grytan och se om det går lösa utan doppvärmare. Blir dyrt som det är med alla prylar som man vill ha.

Man behöver ju snart kunna krossa malt själv också, då mycket bara finns som okrossat.
Men frågan är om det duger med den billigaste kvarnen "Corona" från Humle.se eller om det är nödvändigt med ett valsverk, men då blir det ju andra priser.

Bryggde en ny omgång för ett par dagar sedan också. Dock pajade min våg när jag skulle väga humlen, så jag fick höfta lite. Vilket inte är så lätt på så små batcher (Kokade 6L). Tyckte den blev ganska besk, så vi får väl se hur den blir efter jäsningen sen.

//Kim
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Får experimentera lite med grytan och se om det går lösa utan doppvärmare. Blir dyrt som det är med alla prylar som man vill ha.

Man behöver ju snart kunna krossa malt själv också, då mycket bara finns som okrossat.
Men frågan är om det duger med den billigaste kvarnen "Corona" från Humle.se eller om det är nödvändigt med ett valsverk, men då blir det ju andra priser.

Bryggde en ny omgång för ett par dagar sedan också. Dock pajade min våg när jag skulle väga humlen, så jag fick höfta lite. Vilket inte är så lätt på så små batcher (Kokade 6L). Tyckte den blev ganska besk, så vi får väl se hur den blir efter jäsningen sen.

//Kim

Palemalt finns alltid krossad och de andra maltsorterna använder du inte så mycket av så en kavel duger att krossa malten till du investerar i en maltkvarn!:)

I koket bör du kunna koka bort minst 10% men lyckas du inte så blir det öl som går det att dricka ändå.

Mängden förjäsbart socker, det som enzymerna har spjälkat upp stärkelsen i mäsken, minskar ju inte för att du kokar bort vatten så du fyller upp det till den mängd du har bestämt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag gav mig på och gjorde "Humlelemonad" igår. Det skall stå ett par dagar men om det blir lika gott som första provsmakningen antyder kan det bli en perfekt gå-bort-present framöver och kan säkert ersätta/komplettera den däringa blomsterkvasten man brukar komma dragandes med.

Gjorde en "stor" laddning baserat på ett recept jag hittade på någon av ölbryggarforumen.. MItt recept blev som nedan:
3L vatten
3kg socker
4 stora citroner
40g Cascade pellets
40g Centennial
40g East Kent Golding
70g Citronsyra
Atamon - Saft/sylt-konservering enligt dosering på påsen

Koka upp vattnet och lös upp sockret. I med humle och citronsyra och rör runt. Ställa av spisen. Rör ner skivade citroner. När det kylts några grader har man i sån däringa Atamon.
Låt stå kallt i ett par dagar och sila sedan av och häll på fina flaskor. Jag lär väl tappa upp mitt i patentkorksflaskor på fredag eller lördag.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top