Öl och whisky i Stockholm eller Uppsala

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ni som hittar i krokarna - har ni några tips på bra ( gärna bättre..) ställen lämpliga att besöka i sällskap med ett par goda vänner som, likt jag själv, tycker om högkvalitativa maltbaserade drycker.....??

Oliver Twist på Södermalm har bra sortiment öl. Kan radda upp hur många ställen som helst så lite mer specifikt vore bra. Typ stadsdel eller mat eller nåt.

I Uppsala så finns ju O'Connors som ligger vid busstorget. Dom har ett riktigt bra utbud av både öl och Whisky. En hel del som är väldigt ovanliga. Rätt många på tapp också.

Är du i Stockholm så tycker jag Akkurat är riktigt trevligt. Ligger på Hornsgatan nära slussen.

Akkurat på hornsgatan har grymt stort utbud, tror vi hade dryggt 300 sorter där när jag jobbade där. typ 12 år sen. :va

När det kommer till Sthlm så behövs mer info för att guida rätt som Geggamoja säger.

Som exempel så har Akkurat ett grymt utbud av både öl och Whisky men är också i dyraste laget och känns mer som en turistfälla om du frågar mig.
Sen har du Freys som har bra sortiment på belgiskt öl, Oliver Twist har väl största variete mig veterligen, McKinleys på Kungsholmen har fokus på svenska microbryggerier, Monks (som numera har en filial även på Sveavägen) har väl det absolut största sortimentet på i alla fall belgisk öl.
Amerikanskt så är Saddle n Sabre trevligt även om de kanske inte har störst sortiment.
Pressklubben kan även den stoltsera med bra sortiment, även kunnig personal bakom baren.
Ardbegembassy är redan nämnd och namnet talar för sig självt.

Och detta är bara den liiiiilla klick med barer jag själv känner till väl, finns bra mycket mer än så här.

..mer specifikt......

Oliver Twist på Södermalm har bra sortiment öl. Kan radda upp hur många ställen som helst så lite mer specifikt vore bra. Typ stadsdel eller mat eller nåt.

Ja såklart....frågan stäldes ju aningen snabbt och vårdslöst av mig sådär ! speciellt med tanke på dess vikt och art - för att inte nämna den djupa kunskap som besitts av vissa företrädare här på sh....:tummenupp

Så - saken är.....resan är inte i detalj planerad men under diskussion och det ser ut som att vi sannolikt kommer att utgå från Uppsala. Alla aktiviteter är heler inte spikade men ett besök på MC-kollektion i Sollentuna är nog spikat....
Mat skall naturligtvis ätas men behöver inte nödvändigtvis påverka var/hur whisky och öl konsumeras i någon större utsträckning.
När det gäller whisky så har jag de flesta av mina favoriter hemmahörande på Islay men uppskattar även tex Talisker - kraftiga och rökiga alltså, och jag såg att det går att få sig en Octomore ( http://www.bruichladdich.com/the-whisky/peated-whisky/octomore/octomore-4-1-167 ) på flera ställen i huvudstaden. Det skulle vara spännande att få prova den.......

Vad gäller öl så är favoriterna för tillfället st Peter´s Cream Stout http://www.systembolaget.se/Sok-dry...der=Default&filters=varugrupp%2cprodukttyp%2c

och Bernards pils/lager http://www.bernardbeer.se/default.asp?pid=66

Mina kamraters smak skiljer inte så mkt från min....

Vi har inget behov av att dansa - jaga efter kjoltyg eller klä oss i kostym och strypsnara......

Kan detta vara till hjälp för att snäva in urvalet en aning ?

..och tack&bock för intresse&hjhälp.....

Last edited:
Mat skall naturligtvis ätas men behöver inte nödvändigtvis påverka var/hur whisky och öl konsumeras i någon större utsträckning.
När det gäller whisky så har jag de flesta av mina favoriter hemmahörande på Islay.......

Ät mat på Grill (http://grill.se/) så har ni bara något tiotal meter till Queens Head som har mycket öl och Whisky, inte minst från Islay och ett stort ölutbud både på fat och på flaska.

(Drottninggatan 89 samt Drottninggatan 108)

Låter som ni kanske är lite grabbiga och då är ju alltid Texas Longhorn att rekommendera för mat. Jag vet inte om det är lika på alla deras restauranter, men på den som ligger Skånegatan/Nytorget så har chefen där ett genuint ölintresse. Detta innebär att de har lite Flying Dog och lite blandad IPA etc på flaska. Dock mest "vanliga" öl på fat.

Därifrån ligger Bishops Arms på Folkungagatan på gångavstånd och det är typ ett paradis för ölnördar.

Wirre har jag ingen koll alls på. Visserligen har jag inte koll på öl heller men man snappar ju upp ett och annat av sina toknördiga vänner ;)

Edit: Akkurat som nämnts tidigare är ju också en höjdare inom området. Lite småkända för sina musslor också om det är något som faller i smaken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT