Ökande vibrationer !

nicdah

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Hoj
04, Suzuki, Bandit 600
Hejsan !

Jag har en Suzuki Bandit 600, årsmodell 04 som snart gått 800 mil. Mitt problem är att under den senaste tiden har vibrationer uppkommit som inte
fanns tidigare. Jag köpte hojjen förra sommaren och då hade den bara gått 120 mil. Kan inte minnas att den vibrerade särskilt mycket då. För någon vecka sedan testade jag att plocka bort sliponsystemet och på med orginalet.
Då vibrerade den betydligt mindre. Orginalsystemet är mer gummiupphängt vilket kan göra att vibrationer inte fortplantar sig lika mycket. Kollade med auktoriserad Suzukiverkstad och dom trodde att vibrationerna kan bero på att motorn gått in sig och lagerna slitit till sig lite Kan det vara så ???
I vilket fall som helst så är det väldigt irriterade. Någon annan som råkat ut
för något liknade ?

/ Niclas

Kolla att inte kedjan är sliten, skuren och/eller feljusterad.
Slitna ryckutjämnare i kopplinskorgar samt sliten cushion drive i baknavet kan också ge ökade vibrationer. Men i ditt fall är ju detta osannolikt eftersom hojen gått så lite. 800 mil är ju heller ingenting ens för en kedja om man smörjer den och undviker trycktvätten.

Jag har plockat ut 5-6 nya hojar. Det kanske är inbillning men jag tycker att alla nya hojar börjar vibrera lite när de gått några hundra mil.
Det enda rådet jag kan ge dig är att gasa mer så att du får valuta för dina vibrationer :D

Synka förgasare/spjällhus kanske?
Gjorde stor skillnad på min SV-04 och då hade den bara
rullat ca 400 mil:tummenupp

Vibrationerna finns där även när jag står stilla och varvar upp motorn. Det kan kanske vara en justerings sak. Den högra bakre fotpinnen vibrerar när jag varvar. Kan iofs bero på att ljuddämparen är infäst där. Faktum är att jag fick plocka isär fotpinnen eftersom den inte gick att fälla ner. Den hade vibrerat så mycket att den fjäderbelastade kulan som göra att den fastnar uppe resp nere slitit upp hålet så att fotpinnen inte gick att fälla ner. Mest vibrationer är det kring 5000 rpm. Kände på kåpan ikväll när jag körde på just det varvet och den vibrerade en hel del. Det egentliga problemet är att det fortplantar sig i sadeln. Redan efter ett par mil så domnar det i baken. Det har det aldrig gjort innan.:tungan Tråkigt om man vill köra en längre tur. 10 mil är precis vad jag klarar av. Hade tänkt byta hoj inför nästa säsong. Nu blir det kanske redan i år. Tog körkort förra året så detta är min första hoj. Ångrar lite att jag köpte en så pass högvarvig hoj. På se vad det blir här näst.

/ Niclas

Vibrationerna finns där även när jag står stilla och varvar upp motorn. Det kan kanske vara en justerings sak. Den högra bakre fotpinnen vibrerar när jag varvar. Kan iofs bero på att ljuddämparen är infäst där. Faktum är att jag fick plocka isär fotpinnen eftersom den inte gick att fälla ner. Den hade vibrerat så mycket att den fjäderbelastade kulan som göra att den fastnar uppe resp nere slitit upp hålet så att fotpinnen inte gick att fälla ner. Mest vibrationer är det kring 5000 rpm. Kände på kåpan ikväll när jag körde på just det varvet och den vibrerade en hel del. Det egentliga problemet är att det fortplantar sig i sadeln. Redan efter ett par mil så domnar det i baken. Det har det aldrig gjort innan.:tungan Tråkigt om man vill köra en längre tur. 10 mil är precis vad jag klarar av. Hade tänkt byta hoj inför nästa säsong. Nu blir det kanske redan i år. Tog körkort förra året så detta är min första hoj. Ångrar lite att jag köpte en så pass högvarvig hoj. På se vad det blir här näst.

/ Niclas

Förgasarsynk som xrperra nämde kan ju vara någonting att kolla. Dålig cylinderbalans kan ge en del vibrationer.

Kolla infästningen på motorn, om någon skruv lossnat kan det bli vibrationer. Råkade ut för detta på GPZ:an och jag trodde att motorn hade havererat.

Tack för tipsen. Skall be Suzukiverkstan kolla på den. Har ju garanti fram till
2010-05.

/ Niclas

Drar men inte åt motor bultarna så blir det vibbar
Vid först serviven ska motorbultarna dras
MVH BC

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti