Ökad tomgång?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Fick tipset att öka tomgångsvarvtalet på hojen för att slippa mellangas samt att varvtalet inte sjunker lika fort. Fördel vid inbromsningar dvs.
Detta provade jag på min förra hoj (R1-03) vilket iaf jag tyckte var en bra lösning.

Är detta vanligt bland raceförare?
Finns det nackdelar jag inte upptäckt?
 
På gixxern har jag tomgång på ca 4000 varv för att få mjukare gaspåslag, dvs slippa rycket på den. På rettan, som har fuggar, har jag tomgång på ca 2000 varv, men får se om jag höjer det till nästa år.
 
Hmmmm
Då är jag inte fel ute ändå.......hoppas jag.
Jag upplevde att körningen, amatör som man är, blev mjukare. Mest pga att jag är på tok för okänslig i gashanden.

Fler med höjd tomång?
Som tävlar?
 
Hade GÄRNA haft det på R6an men det går inte utan att byta till kit-kabelhärva. Hade det på gamla hojen och tyckte det hjälpte mot just det du beskriver.
Höj. Prova. Jämför.
 
Hade GÄRNA haft det på R6an men det går inte utan att byta till kit-kabelhärva. Hade det på gamla hojen och tyckte det hjälpte mot just det du beskriver.
Höj. Prova. Jämför.
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?
 
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?

Har en annan tråd i mekforumet där jag frågar om hur jag höjer tomgången på bästa sätt då jag inte har någon tomgångsskruv (borttagen) ?
Jag har ju vanliga vajrar. Menar du att jag kan skruva dit ett litet stopp så att "gasen ligger på lite" ?

Det jobbiga är ju att för varje gång manska testa så ska luftburk + tank återmonteras.....
 
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?

Någon sort wire är det väl... en bit iaf. Det är en R6-06.

"skruva dit en egen stopp" tycker du... Jag vet inte om jag gillar det. Nackdelarna överväger fördelen; allt hemmapill resulterar OFELBART i en större risk för oförutsedda händelser typ gashäng, bromsbortfall (vid användande av aftermarket bromspump, bromsbortfall( vid hemmamekande av stålomspunna bromsslangar) eller allmänt lossnande av "fiffiga" konstruktioner.
 
Fler som race:ar med förhöjd tomgång?

Ja de flesta jag vet har det. Iallafall på de cyklar som saknar slirkoppling.

Jag har ställt min på 3000 rpm, tycker den är något lugnare i inbromsning nu och det lilla rycket man kan känna av vid gaspåslag efter avslag, t.ex i apex har nästan försvunnit.
 
Ja de flesta jag vet har det. Iallafall på de cyklar som saknar slirkoppling.

Jag har ställt min på 3000 rpm, tycker den är något lugnare i inbromsning nu och det lilla rycket man kan känna av vid gaspåslag efter avslag, t.ex i apex har nästan försvunnit.

Toppen!
Precis den infon jag är ute efter!
 
Någon sort wire är det väl... en bit iaf. Det är en R6-06.

"skruva dit en egen stopp" tycker du... Jag vet inte om jag gillar det. Nackdelarna överväger fördelen; allt hemmapill resulterar OFELBART i en större risk för oförutsedda händelser typ gashäng, bromsbortfall (vid användande av aftermarket bromspump, bromsbortfall( vid hemmamekande av stålomspunna bromsslangar) eller allmänt lossnande av "fiffiga" konstruktioner.
Äsch då, nu är du negativ :7peta Det borde ju inte vara så svårt att bygga nå sånt vettigt, som både håller å sitter kvar :) Framför allt är jag ganska övertygad om att man kan undvika bromsbortfall ;)
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top