Öka effekten på vn800?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
God dag. Jag har funderat ett tag på att Bobba en Vn-800, av den mycket enkla anledningen att jag tycker att Bobbers är jävligt schyssta.
Det som har stoppat mig hittills är att när jag läser om de olika hojarna så verkar det ju så jäkla klena i motorn och jag är rädd för att det kommer bli lite väl segt att köra:gråta
Jag har mest kollat på Kawas vn-800 eftersom man kan få en till ganska schysst pris.
Men frågan är vad kan man göra för att pressa upp effekten i motorn??
Jag vill ju ha en både snabb och cool hoj inte bara en cool.


Mvh/Trädet
 
Problemet är, inte ens en 1700cc customhoj är "snabb" i originalutförande. Dom är så oerhört snällt trimmade och nerställda för att få en lugn motorgång och vara lättkörda.

Att få en "snabb" VN800 tror jag blir svårt. Vevaxeldesign och en massa annat ställer till för hur pass lättvarviga motorerna är och de flesta customhojar är på den tröga sidan av den skalan. Inte ens Yamaha MT-01:an jag hade tidigare här i år var "snabb" och då är ändå vevaxeln bantad flera kilo samt toppar och kamaxlar anpassade för att ge en mer snabbvarvande och högvarvig motor jämfört med Yamaha Warrior som motorn sitter i egentligen.

Nu ska jag inte måla fan på väggen mer än så men faktum är att det inte är någon kortslagig, överkvadratisk sport-twin (modern Ducati / KTM) så "snabb" kommer den nog aldrig att bli. Snabbare däremot, det är en annan femma. Dit kommer vi nu. :)

Enklaste sättet att få mer effekt och mindre trötthetskänsla är att stoppa dit mer kubik (eller turbo). Vet inte vad som är ekonomiskt hållbart och hur mycket du kan borra utan att byta foder dock. Nästa steg blir andra förgasare / annat sprut. Där finns mycket att tjäna tror jag. Kammar och sånt vet jag inte hur det finns med till VN800 men finns det så ger det ju också mer effekt. Sen är det fine-tuning som gäller, typ portning av toppar och optimering av avgassystem.

Jag vet inte hur mycket effekt du förväntar att få ut. Vi pratar ju trots allt om en maskin som ger 55 hästar (motorhästar) vid 7000rpm. Den största effektvinsten tror jag nog du gör på att banta ner hojen så mycket som möjligt. 55 hästar på knappt 230kg är inget att hurra för direkt. :)
 
Provkör en o känn efter själv. Jag köpte själv en intruder 800 o byggde bobber av o jag blev förvånad hur pass bra acceleration det endå var. Trodde de skulle vara betydligt tröttare..o då kör jag en gxr1000 -08 till vardags.
Förhoppningsvis upplever du den som godkänd
 
Allting går ju men om du inte hunnit köpa en hoj ännu kan det ju vara smart att kanske tänka på annan modell att modda om.

En Honda Magna 750 kanske?
V4:a med 90 hästar och det bästa så ligger de i närheten av 30 papp på Blocket.
http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Magna_41596886.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_Magna_Custom_V4_41881500.htm?ca=11&w=3

Visst, färdiga kitt finns ju inte till dessa hojar men en lätt Bobber-moddning borde gå enkelt ändå.
 
Jag tycker du ska ha två hojar, en som är gjord för att köras fort och en bobber. När man sätter sig på bobbern med skinnjacka och pothjälmen så behöver man inte mer effekt än vad VN800an har. Jag tycker det är ganska avkopplande att puttra runt, men vill man köra om så går det ganska snabbt upp till 130 ändå.

Bromsarna och kontrollen på cykeln går inte att jämföra mellan supermotarden och bobbern, så jag hade inte velat anamma samma körstil på dom två olika cyklarna :)
 
Jag får tacka som ödmjukast för alla svaren. Vi får se hur det blir. Jag är ingen superman på att skruva med motorer så till att börja med ska jag föröka gå på att få bort så mycket dövikt det bara går.
 
God dag. Jag har funderat ett tag på att Bobba en Vn-800, av den mycket enkla anledningen att jag tycker att Bobbers är jävligt schyssta.
Det som har stoppat mig hittills är att när jag läser om de olika hojarna så verkar det ju så jäkla klena i motorn och jag är rädd för att det kommer bli lite väl segt att köra:gråta
Jag har mest kollat på Kawas vn-800 eftersom man kan få en till ganska schysst pris.
Men frågan är vad kan man göra för att pressa upp effekten i motorn??
Jag vill ju ha en både snabb och cool hoj inte bara en cool.


Mvh/Trädet

Kanske att jag är tråkig men Banta...banta hoj, banta förare, är nog det absolut lättaste och billigaste sättet alla kategorier, det bästa sättet är att utgå från ett potentare utgångsobjekt.
 
Tydligen så når VN800 en toppfart av ca 170 km/h enligt officiella siffror.Verklig fart är väl förmodligen strax under 160 km/h.Ganska bra för en hoj med 55 hk som väger runt 240 kg tankad och klar.

Verkar vara mer krut i en gammal Kawasaki VN 750 Vulcan med 66 hk.

 
Last edited:
...varför?

Bobbers handlar väl mest om att brumma runt harmoniskt och se cool ut vid fiken.
Komplettera med något lite raskare istället för att lägga tid/pengar på att få en VN800 marginellt mindre långsam...
 
Ingen koll på prisbilden, men vill du bygga sportig bobber av en customhoj, så tycker jag att du skall kolla på Triumph.
America och speedmaster borde gå att hitta för rimliga pengar.
Inte direkt snabba, men villiga motorer.
 
Om du redan ägde en dylik mesmoppe hade jag förstått att du funderar. Tydligen tänker du skaffa ett objekt. Skaffa då ett objekt med lite mera motor, lär ändå inte räcka för att man ska känna sig nöjd. Sen är det det där med väghållning. Om man ska bygga om hade jag tittat på en av världens fulaste motorcyklar....Virago 1000-1100. Tämligen behaglig motor i ett någorlunda fungerande chassie, dvs bättre än flertalet glidare. Motorn luffar på rätt ok utan att var vass, var avsedd för touring initialt. Det är estetiken som sabbar hojen, som med hayabusa.

Provade en sån där kawa 800 en gång och jag kunde bokstavligt talat inte komma tillbaka fort nog. Lika delar beroende på avsaknad av väghållning och för att det var deprimerande slött.
 
Om du redan ägde en dylik mesmoppe hade jag förstått att du funderar. Tydligen tänker du skaffa ett objekt. Skaffa då ett objekt med lite mera motor, lär ändå inte räcka för att man ska känna sig nöjd. Sen är det det där med väghållning. Om man ska bygga om hade jag tittat på en av världens fulaste motorcyklar....Virago 1000-1100. Tämligen behaglig motor i ett någorlunda fungerande chassie, dvs bättre än flertalet glidare. Motorn luffar på rätt ok utan att var vass, var avsedd för touring initialt. Det är estetiken som sabbar hojen, som med hayabusa.

Provade en sån där kawa 800 en gång och jag kunde bokstavligt talat inte komma tillbaka fort nog. Lika delar beroende på avsaknad av väghållning och för att det var deprimerande slött.

Deesvärre så är ju virago 1100 ohyggligt och obotligt ful.
 
Deesvärre så är ju virago 1100 ohyggligt och obotligt ful.

Att den är ful har jag redan skrivit i den här meningen; "Om man ska bygga om hade jag tittat på en av världens fulaste motorcyklar....Virago 1000-1100". Om det är obotligt vet jag inte. Byter man typ allt som syns, (vilket väl är tanken med att bobba den), borde det gå. Menar du att gungstolsgeometrin, (shåppah) omöjliggör det? Det har väl presenterats estetiskt tilltalande byggen på xv 750,. Det går alltså, men inte viagron?
 
Att den är ful har jag redan skrivit i den här meningen; "Om man ska bygga om hade jag tittat på en av världens fulaste motorcyklar....Virago 1000-1100". Om det är obotligt vet jag inte. Byter man typ allt som syns, (vilket väl är tanken med att bobba den), borde det gå. Menar du att gungstolsgeometrin, (shåppah) omöjliggör det? Det har väl presenterats estetiskt tilltalande byggen på xv 750,. Det går alltså, men inte viagron?

Man behöver byta samtliga delar eftersom både ram, fjädring och hjul är apfula.
Men precis som du skriver så är det en ganska trevlig hoj att köra.
yamaha_xv1100_virago_a1247830802b2857678_orig.jpg
 
Satsa på att få det att kännas och låta ballt i första hand, kommer inte gå fort ändå. Lite som han som tjatar om R1 -98 och "förgasarhästar" i varje tråd. Han tror att han har jordens dräparhoj för att det känns så.

Det är väl det som är hela vitsen med bobber, att det känns fränt och att man blir glad av det!
 
Man behöver byta samtliga delar eftersom både ram, fjädring och hjul är apfula.
Men precis som du skriver så är det en ganska trevlig hoj att köra.
View attachment 371632
Alla hojar är lite olika svåra, men jag tror inte att Viragon är svårare än andra.
9mPXf.jpg

Men om lite mera pulver är målet så kanske man bör hitta något mer kraftfullt. Finns ju ifall man letar lite.
Jag säger satsa på något udda och med V4 :banana
 
Alla hojar är lite olika svåra, men jag tror inte att Viragon är svårare än andra.
View attachment 371633

Men om lite mera pulver är målet så kanske man bör hitta något mer kraftfullt. Finns ju ifall man letar lite.
Jag säger satsa på något udda och med V4 :banana

Betrakta linjerna på den ramen och försök få ihop något snyggt.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top