zilog
Mr. Hardtechno
Gaffeln är en R&T43-gaffel, sådan som sitter original på en Aprilia RSV1000R -02. Packboxarna jag har stoppat i är Suzuki GSXR1000 original (minns inte exakt nummer eller årsmodell (troligen 01-04), men det är de som passar originalmåtten, fast har bättre tätläppar).
Jag såg till att vända packboxarna så att de vill skrapa oljan uppåt (USD-gaffel, så det är riktningen inåt). Jag fettade även in utrymmet mellan tätläpparna rejält med vanligt litiumfett som jag har gjort så många gånger innan.
Jag har bytt packboxar många gånger på den här gafflen utan problem innan, först denna gången det strular.
Problemet manifesterar sig som så att bägge gaffelbenen blir blöta av olja (lika blöta), drar man gaffeln upp/ner blir det en tjock hinna av olja, såpass att det droppar om man drar ner dammskydden.
Jag testade att torka av benen och gungade några gånger, torkade av benen igen, gungade igen osv ungefär 15 iterationer totalt. Varje iteration läckte det mindre och mindre tills jag bara fick kvar en väldigt tunn fuktig hinna på innerbenen. Nu står hojen minst tills nästa helg innan jag har tillgång till den igen, men hoppas att den fortfarande är torr då, så jag bara har att justera luftspalten en gång till.
Kan det vara så att tillsatserna i litiumfettet är såpass trögflytande att packboxarna helt enkelt hölls öppna av fettet tills dess att jag skrapat bort tillräckligt mycket för att få det att täta?
Jag såg till att vända packboxarna så att de vill skrapa oljan uppåt (USD-gaffel, så det är riktningen inåt). Jag fettade även in utrymmet mellan tätläpparna rejält med vanligt litiumfett som jag har gjort så många gånger innan.
Jag har bytt packboxar många gånger på den här gafflen utan problem innan, först denna gången det strular.
Problemet manifesterar sig som så att bägge gaffelbenen blir blöta av olja (lika blöta), drar man gaffeln upp/ner blir det en tjock hinna av olja, såpass att det droppar om man drar ner dammskydden.
Jag testade att torka av benen och gungade några gånger, torkade av benen igen, gungade igen osv ungefär 15 iterationer totalt. Varje iteration läckte det mindre och mindre tills jag bara fick kvar en väldigt tunn fuktig hinna på innerbenen. Nu står hojen minst tills nästa helg innan jag har tillgång till den igen, men hoppas att den fortfarande är torr då, så jag bara har att justera luftspalten en gång till.
Kan det vara så att tillsatserna i litiumfettet är såpass trögflytande att packboxarna helt enkelt hölls öppna av fettet tills dess att jag skrapat bort tillräckligt mycket för att få det att täta?