Öhlinsgaffel läcker olja efter packboxbyte

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Gaffeln är en R&T43-gaffel, sådan som sitter original på en Aprilia RSV1000R -02. Packboxarna jag har stoppat i är Suzuki GSXR1000 original (minns inte exakt nummer eller årsmodell (troligen 01-04), men det är de som passar originalmåtten, fast har bättre tätläppar).

Jag såg till att vända packboxarna så att de vill skrapa oljan uppåt (USD-gaffel, så det är riktningen inåt). Jag fettade även in utrymmet mellan tätläpparna rejält med vanligt litiumfett som jag har gjort så många gånger innan.

Jag har bytt packboxar många gånger på den här gafflen utan problem innan, först denna gången det strular.

Problemet manifesterar sig som så att bägge gaffelbenen blir blöta av olja (lika blöta), drar man gaffeln upp/ner blir det en tjock hinna av olja, såpass att det droppar om man drar ner dammskydden.

Jag testade att torka av benen och gungade några gånger, torkade av benen igen, gungade igen osv ungefär 15 iterationer totalt. Varje iteration läckte det mindre och mindre tills jag bara fick kvar en väldigt tunn fuktig hinna på innerbenen. Nu står hojen minst tills nästa helg innan jag har tillgång till den igen, men hoppas att den fortfarande är torr då, så jag bara har att justera luftspalten en gång till.

Kan det vara så att tillsatserna i litiumfettet är såpass trögflytande att packboxarna helt enkelt hölls öppna av fettet tills dess att jag skrapat bort tillräckligt mycket för att få det att täta?

Kan det vara så att tillsatserna i litiumfettet är såpass trögflytande att packboxarna helt enkelt hölls öppna av fettet tills dess att jag skrapat bort tillräckligt mycket för att få det att täta?

Så har jag fått det förklarat för mig.

Så har jag fått det förklarat för mig.

Då till nästa fråga: lagringarna i gaffeln känns väldigt glappiga, men innerbenen har perfekt TiN-yta, och lagringarna har 100% av sitt teflonskikt kvar - kan bussningarna verkligen vara slitna då?

Glappar det när innerbenen är ligger an båda glidlagringarna?

Förstår inte helt vad du menar. Min observation om glapp är med ihopmonterad gaffel med hojen upplyft i styrkronan så gaffeln är fullt utskjuten, då upplever jag att det går att vicka en hel del genom att dra i gaffelbenen. Inser att vinkeln på vickandet minskar med lastad gaffel, men det rör sig ändå oroande mycket i nedre lagringen. Gaffeln har ändå gått snart 4k mil varav mycket bana.

Förstår inte helt vad du menar. Min observation om glapp är med ihopmonterad gaffel med hojen upplyft i styrkronan så gaffeln är fullt utskjuten, då upplever jag att det går att vicka en hel del genom att dra i gaffelbenen. Inser att vinkeln på vickandet minskar med lastad gaffel, men det rör sig ändå oroande mycket i nedre lagringen. Gaffeln har ändå gått snart 4k mil varav mycket bana.

En liten fråga bara!

Hur gick du tillväga vid demonteringen av gaffeln vid packboxbytet?

Använde du innerbenen som glidhammare för att slå ut lagringar och packboxar?

En liten fråga bara!

Hur gick du tillväga vid demonteringen av gaffeln vid packboxbytet?

Använde du innerbenen som glidhammare för att slå ut lagringar och packboxar?

Nej, hur skulle det ens vara möjligt? Lagringarna lät jag sitta kvar då de är låsta i röret med nån slags loctite (har försökt få loss från en sönderkrockad Öhlinsgaffel en gång utan framgång). Packboxarna petades försiktigt ut mha en skruvmejsel med stålbrickan som skyddar lagringen som mothåll.

Då till nästa fråga: lagringarna i gaffeln känns väldigt glappiga, men innerbenen har perfekt TiN-yta, och lagringarna har 100% av sitt teflonskikt kvar - kan bussningarna verkligen vara slitna då?

Jag antar att du menar styrningarna? Ja, dom blir glapp med tiden och kan behöva bytas ut. Så är du verkligen säker på att dom har 100% av skiktet kvar?

Jag antar att du menar styrningarna? Ja, dom blir glapp med tiden och kan behöva bytas ut. Så är du verkligen säker på att dom har 100% av skiktet kvar?

Med 100% menar jag att det inte går att skymta någon del av ytan där det är igenom teflonet. Hurpass ska sådana styrningar glappa på en "frisk" R&T-gaffel?

Nej, hur skulle det ens vara möjligt? Lagringarna lät jag sitta kvar då de är låsta i röret med nån slags loctite (har försökt få loss från en sönderkrockad Öhlinsgaffel en gång utan framgång). Packboxarna petades försiktigt ut mha en skruvmejsel med stålbrickan som skyddar lagringen som mothåll.

Att använda innerbenet som glidhammare är standard förfarande på de flesta usd-crossgafflarm så hur man får isär benen utan att använda den tekniken är för mig främmande? Hur får du ur innerbenen i så fall, på crossgafflarna jag jobbat med sitter ju en lagring i toppen av innerbenet och den får man ju inte loss utan att innerbenet är isärplockat = man måste "rycka isär" gaffeln och då följer tätningar och lager med ut?
(observera, jag är bara nyfiken på hur man gör med en sådan gaffel)

Att använda innerbenet som glidhammare är standard förfarande på de flesta usd-crossgafflarm så hur man får isär benen utan att använda den tekniken är för mig främmande? Hur får du ur innerbenen i så fall, på crossgafflarna jag jobbat med sitter ju en lagring i toppen av innerbenet och den får man ju inte loss utan att innerbenet är isärplockat = man måste "rycka isär" gaffeln och då följer tätningar och lager med ut?

Tyvärr har jag inga bilder på själva operationen, men finns lite att lura ut från här: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/
Observera att jag sågat isär en krockad gaffel för att sno reservdelar, det är inte min "riktiga" ;)

För att få isär gaffeln lossar man den klumpen som förspänning och returjustering sitter i, skjuter ner ytterbenet så långt det går, skruvar loss dämpstången ur förspänningsklumpen, tar ur fjäder och spacer, sen skjuter man helt enkelt bara av ytterbenet från innerbenet uppåt - innerbenet är helt plant och utan några saker som kan hålla fast.

Jag kanske missar något men jag har inte använt någon glidhammare/teknik på gixxer usd gafflar jag meckat med?

öhlinarna är inte konstruerade som showa/sachs mm.
Glidlagren sitter i ytterröret och inte på innerröret. Därför kommer innerröret enkelt glida ur packboxarna när man tagit bort förspänningsanordning.

Skulle du kunna mäta glappet med en indikatorklocka? låt hojen vara upplyft med depåstöd i kronan motsv, mät "glappet" utanför dammtätningen.

öhlinarna är inte konstruerade som showa/sachs mm.
Glidlagren sitter i ytterröret och inte på innerröret. Därför kommer innerröret enkelt glida ur packboxarna när man tagit bort förspänningsanordning.

Skulle du kunna mäta glappet med en indikatorklocka? låt hojen vara upplyft med depåstöd i kronan motsv, mät "glappet" utanför dammtätningen.

Skulle kunna göras om jag kommer åt hojen till helgen.

Jag kanske missar något men jag har inte använt någon glidhammare/teknik på gixxer usd gafflar jag meckat med?

Ah, nej, det är väl viss skillnad på crossgaffel och landsväg/sport. De jag jobbat med är Kayaba tilll Yamaha och tekniken står beskriven i manuallen. Alla gafflar är ju inte stöpta i samma form.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman