Öhlins?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Någon som vet ett bra ställe att handla Öhlins prylar på? Har en Öhlins kittad framgaffel och en Öhlinsdämpare bak men det sitter 90 elller tom 95 kilos fjädrar på dom nu och jag vill ha för 70-75 kilo! Eller vet någon hur stor skillnad det bli? Har 85 kilos fjädrar liggande, kan det bli hyfsat eller är det att rekomendera ett byte till 75 kilos. Skall kanske tillägga att jag väger ca 73 kilo själv :)

Chris Husky skrev:
Väg dig med all utrustning på dig. Då kanske 85 kg inte är så fel

Jag funderade på det också. Måste ju vara med full mundering det är räknat på. Når ju visserligen inte ända fram men några kilon hit eller dit kan ju inte göra så stor roll när man är amatör? Då är det nog viktigare med den svåra biten. INSTÄLLNINGEN!! Dags att börja labba :)

Men nog betyder siffrorna som står på dem nåt, nog måste man kunna få reda på vilken fjäder det är och då veta hur hård den är?
Sen kanske man kan få en rekomendation om man nu vill ha en annan.

Mattias skrev:
Fjädrarnas benämningar har ingen direkt koppling till förarvikt.

Men man kan ju köpa fjädrar hos Öhlins ber på hur mycket man väger :confused: Sedan vad det står på dom har jag ingen aning om men att man kan beställa 75 kilos fjädrar det vet jag.

bebbe skrev:
Men man kan ju köpa fjädrar hos Öhlins ber på hur mycket man väger :confused: Sedan vad det står på dom har jag ingen aning om men att man kan beställa 75 kilos fjädrar det vet jag.

Kollar du på fjädern så står det några siffror på den, antar att man då kan få reda på av Öhlins vad det är för fjäder.
Likaså kan de säkert rekomendera en mjukare om du nu vill ha det.

bebbe skrev:
Någon som vet ett bra ställe att handla Öhlins prylar på? Har en Öhlins kittad framgaffel och en Öhlinsdämpare bak men det sitter 90 elller tom 95 kilos fjädrar på dom nu och jag vill ha för 70-75 kilo! Eller vet någon hur stor skillnad det bli? Har 85 kilos fjädrar liggande, kan det bli hyfsat eller är det att rekomendera ett byte till 75 kilos. Skall kanske tillägga att jag väger ca 73 kilo själv :)

Yamahacenter är återförsäljare av öhlins. I fart&fritid el hallmans finns mycket öhlinsgrejer.

Jag köper gärna 90/95 fjädrarna till gaffeln av dig om dom är till salu..

the_devil skrev:
Yamahacenter är återförsäljare av öhlins. I fart&fritid el hallmans finns mycket öhlinsgrejer.

Jag köper gärna 90/95 fjädrarna till gaffeln av dig om dom är till salu..

Fjädrarna är tillsalu vilket fall som helst för jag skall inte ha dom. Är bara intresserad av min 85 fjädrar. Ge mig ett pris på pm så får vi se :)

Mattias skrev:
Fjädrarnas benämningar har ingen direkt koppling till förarvikt.

Jo du, det är direkt relaterat till vad man väger. 0.42.or (konstanten) tex brukar vara optimalt för 75 kilo. Och sen om de menar med utrustning, det tvivlar jag på, säkert kan diffa mellan tillverkare, men KTM (WP) levererar sina stora 4-t med 0.42:or och jag tvivlar att de riktar in sig på förarare med en vikt av ca 67 kilo :tungan

Adrian_J skrev:
Jo du, det är direkt relaterat till vad man väger. 0.42.or (konstanten) tex brukar vara optimalt för 75 kilo. Och sen om de menar med utrustning, det tvivlar jag på, säkert kan diffa mellan tillverkare, men KTM (WP) levererar sina stora 4-t med 0.42:or och jag tvivlar att de riktar in sig på förarare med en vikt av ca 67 kilo :tungan

Visst är fjädrarnas motstånd relaterat till förarvikten.. Men att en 75kg's fjäder är optimalt för förarvikten 75kg behöver inte stämma..

Jag hade 95kg på min först och fann det verkligen svårt att lyckas ställa in den bra. Bytte då till 85kg och nu är det betydligt enklare och jag sparar däck som f-n. Själv väger jag 74kg!

oscar skrev:
Jag hade 95kg på min först och fann det verkligen svårt att lyckas ställa in den bra. Bytte då till 85kg och nu är det betydligt enklare och jag sparar däck som f-n. Själv väger jag 74kg!

Låter bra!

Det är ju inte bara förarvikten som belastar fjädrarna, så att det skulle vara
direkt kopplat till förarvikten är ju fel. Så om hårdheten på fjädrarna (angivet i
någon vanlig enhet; finns flera.) stämmer med förarvikten i kg (för nån hoj)
så är det bara en (o)lycklig slump.

Hårdheten är ju oxå helt olika för hojar i olika viktklasser o m olika lång fjädringsväg. 0.35 (kanske) för en liten cross, runt 1 för vanliga, skulle
gissa på 1.5 (el mer) f 300+ kg klumpar m liten fjädringsväg.

Väger hojen 200 kg så har den ju själv ca 100 på framhjulet, så 10 % ändring
i förarvikt är inte nödvändigtvis 10 % ändrad belastning på fjädrarna.

Med måttband, badrumsvåg o lite fiffighet går det bra att mäta hårdheten.
Mät gärna båda, för skojs skull.

Pga div. toleranser tror inte jag att det för vanliga dödliga är nån mening
med att köpa fjädrar som (enl spec.) skiljer mindre än 10 % mot dom man har.
Iaf inte utan kontrollmätning (bättre än badrumsvågen) av både nya o gamla.
/u

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!