Öhlins styrdämpare R6 (99-02)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Har nu äntligen fixat en styrdämpare :yoparty
Men tänkte innan jag monterar den fråga, om det är onödigt då styrlagret snart ska dras åt eftersom det är ett miniglapp som för övrigt knappt känns. (känns endast då man kör långsamt å bromsar flera gånger i rad) Har ingen erfarenhet av styrdämpare och det slog mig att det kanske krockar i varandra?

Återkommer säkerligen snart när jag ska montera den :)

Med nica hälsningar
Jonthe
 
Behövs verkligen styrdämpare på en R6à?
Har kört både med och utan, upplever inte såå jävla mycket skillnad. Jag menar lite chatter får man väl räkna med. Tilläggas kan dock att jag inte provat R6án på bana, men däremot i väldigt raskt landsvägstempo.
 
Nu har jag bara kört R6 på bana , men har kört ganska många hojar på gata och ja på det svenska vägnätet behövs definitivt styrdämpare.Förutsatt att man inte kör lagligt förstås.
 
P@trik skrev:
2439815 Nu har jag bara kört R6 på bana , men har kört ganska många hojar på gata och ja på det svenska vägnätet behövs definitivt styrdämpare.Förutsatt att man inte kör lagligt förstås.

Jag har tyvärr inte kört så mycket under de senaste dagarna. Men av de tre senaste gångerna sedan fre jag kört ("längre" turer då) så fick jag miniwobbel vid två av dem. Hoppas att att styrdämparen kan trycka ned det till noll :tummenupp

Sirjerry skrev:
2439513 Behövs verkligen styrdämpare på en R6à?
Har kört både med och utan, upplever inte såå jävla mycket skillnad. Jag menar lite chatter får man väl räkna med. Tilläggas kan dock att jag inte provat R6án på bana, men däremot i väldigt raskt landsvägstempo.

Liksom p@tricks inlägg så framgick det :)
Så fort det är dålig asfallt tycker jag det skulle kännas mer safe men en dämpare. Många säger att R1or från tidigare år "måste" ha styrdämpare, så varför skulle inte lillebrorn ha det? :tummenupp
 
Last edited:
Nu har jag monterat den. Men tycker det ser ut som den är lite sned.. Jag ska då alltid ha allt perfekt när det gäller sådant.

Tänkte också fråga hur man gör med brickan som satt vid bulten, kan inte tänka mig att man behåller den. Utan jag monterade dämparen + skruven man tog bort vid styret, är det korrekt?

Hur hårt motstånd kör ni med och vad rekommenderar ni?

:tummenupp
 
Wonderboy skrev:
2452720 Nu har jag monterat den. Men tycker det ser ut som den är lite sned.. Jag ska då alltid ha allt perfekt när det gäller sådant.

Tänkte också fråga hur man gör med brickan som satt vid bulten, kan inte tänka mig att man behåller den. Utan jag monterade dämparen + skruven man tog bort vid styret, är det korrekt?

Hur hårt motstånd kör ni med och vad rekommenderar ni?

:tummenupp

När jag rullar ut på banan har jag såpass hårt motstånd att det är svårt att köra i depån, då funkar den perfekt på banan sedan.
För lansväg tror jag det kvittar, jag vågar ändå inte köra så fort där att det är hojen som begränsar.
 
Hunt skrev:
2453514 När jag rullar ut på banan har jag såpass hårt motstånd att det är svårt att köra i depån, då funkar den perfekt på banan sedan.
För lansväg tror jag det kvittar, jag vågar ändå inte köra så fort där att det är hojen som begränsar.

Okey nä det är klart. Fast ibland blire lite "skrunkelväg" å när man sätter ned från en av mina såkallade wannabe wheelies :) När man har cykeln rakt, kan den vara lite sne åt något håll då? Kan fixa bild! Och ska man ha en Newtonmätare för att se hur hårt man ska dra åt den?
 
Wonderboy skrev:
2453597 Okey nä det är klart. Fast ibland blire lite "skrunkelväg" å när man sätter ned från en av mina såkallade wannabe wheelies :) När man har cykeln rakt, kan den vara lite sne åt något håll då? Kan fixa bild! Och ska man ha en Newtonmätare för att se hur hårt man ska dra åt den?
Börja med 10 klick så är den ju i mitten gå sedan ett i taget åt det hållet du tycker blir bäst (dvs hårdare eller lösare)
Bara att prova...
 
Hör med RR-Larsson här på forumet, han hade öhlins styrdämpare, rätt inställd osv men torskade ändå i rätt duktigt på Gelleråsen förra sommaren.

R6:orna ja har provkört (99-02) kräver styrdämpare vid aktiv körning!
 
Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!
 
Wonderboy skrev:
2453665 Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!
Vad menar du med sned, är kolvstången sned RENOVERA
Sitter den monterad snett ?
Som sagt ut med bilden....
 
Wonderboy skrev:
2453665 Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!

Om styrdämparen hänger lite snett eller lite löst gör väl inget så länge den inte glappar axielt.

Jag har en Öhlinare monterat på vänstersidan och den kan tyckas hänga lite "löst", men den glappar inget i "funktionsriktningen".

Släpper du all dämpning ska det inte märkas att den är en styrdämpare monterad när du står still och svänger på styret. Gör det de så är den nog krökt.

Släng ut en bild!

Hitecfrollo skrev:
2453653 Börja med 10 klick så är den ju i mitten gå sedan ett i taget åt det hållet du tycker blir bäst (dvs hårdare eller lösare)
Bara att prova...
Jag brukar köra på 16 klick!
 
Last edited:
Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp
 

Bifogat

  • P9120006.JPG
    P9120006.JPG
    55.1 KB · Visningar: 317
Wonderboy skrev:
2453929 Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp
Det viktiga är att dämparen sitter så att slaglängden hos dämpkolven är ekvidistant fördelad mellan maxstyrutslag till styrstoppen. Dvs kolvstången ska vara i mitten när framhjulet spårar. Hur dämparen sedan sitter rent fysiskt på hojen är mer en estetisk fråga, bara det är fritt från glapp och att styrkronorna når styrstoppen och inte hindras av dämparens slaglängd.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2453954 Det viktiga är att dämparen sitter så att slaglängden hos dämpkolven är ekvidistant fördelad mellan maxstyrutslag till styrstoppen. Dvs kolvstången ska vara i mitten när framhjulet spårar. Hur dämparen sedan sitter rent fysiskt på hojen är mer en estetisk fråga, bara det är fritt från glapp och att styrkronorna når styrstoppen och inte hindras av dämparens slaglängd.

Mvh
Jörgen

Härligt jörgen! Tror nog att det är så! :tummenupp
 
Wonderboy skrev:
2454012 Härligt jörgen! Tror nog att det är så! :tummenupp
Vad bra, den sitter nog som den ska. Tänk på att inte dra åt dämparens justerskruv för hårt. Det kan provocera wobbel det med. Dämparen ska arbeta tillräckligt för att kunna absorbera den energi som annars skapar den resonans som vobbel är. Är dämparen stenhård inställd kan det faktiskt börja flexa annorstädes i ram och sving. Lagom är bäst.
Jag far till Lunda och tittar på galningarna ikväll/strax. Är du där kan jag kolla på den isf. Men den verkar ju sitta som den ska. Öhlins manualer för montering och justering brukar vara bra, de finns ju dessutom att ladda med på deras hemsida om man är osäker.

Hilsen
J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2454042 Vad bra, den sitter nog som den ska. Tänk på att inte dra åt dämparens justerskruv för hårt. Det kan provocera wobbel det med. Dämparen ska arbeta tillräckligt för att kunna absorbera den energi som annars skapar den resonans som vobbel är. Är dämparen stenhård inställd kan det faktiskt börja flexa annorstädes i ram och sving. Lagom är bäst.
Jag far till Lunda och tittar på galningarna ikväll/strax. Är du där kan jag kolla på den isf. Men den verkar ju sitta som den ska. Öhlins manualer för montering och justering brukar vara bra, de finns ju dessutom att ladda med på deras hemsida om man är osäker.

Hilsen
J

Härligt!
Har dock ingen newtonmätare.. Men tror det är cool som sagt. Hade gärna dragit ut om jag inte hade haft punka :huvet
 
Wonderboy skrev:
2453929 Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp

Hmm när jag kikar på bilder på annonser ser jag att dämparen på samtliga bilder är vänd åt andra hållet. Är min felmonterad? :rolleyes: :)
 

Bifogat

  • P9120006.JPG
    P9120006.JPG
    55.1 KB · Visningar: 110
Wonderboy skrev:
2459440 Hmm när jag kikar på bilder på annonser ser jag att dämparen på samtliga bilder är vänd åt andra hållet. Är min felmonterad? :rolleyes: :)

Checka denna bara tex:
 

Bifogat

  • 234816_zx10r_%F6hlins.jpg
    234816_zx10r_%F6hlins.jpg
    17.5 KB · Visningar: 148
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top