Öhlins stötdämparolja.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kort o gott var köper man öhlin stötdämpare olja till vettigt pris?

I Sverige runt 400-500 litern
Ebay runt 200-300 litern+ frakt

Jäfla skillnad?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu växer en ny framända fram utan att hojen är riven så körtid en är oskadad?

Så det är en R1 gaffel med kronor o mupo skrot i den ett MT-09 framhjul och R1 ok med nya clipon på, allt bara för att göra ett snabbt byte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kort o gott var köper man öhlin stötdämpare olja till vettigt pris?

I Sverige runt 400-500 litern
Ebay runt 200-300 litern+ frakt

Jäfla skillnad?
Biltema är ännu billigare! Och precis som Eviken får du ingen kunskap med på köpet! :tummenupp

Handlar du "dyrt" av en handlare som säljer "dyr" olja kan det hända att det medföljer lite tips och erfarenheter på köpet!
Dj..la skillnad, därför är det "billiga" att föredra för de flesta! :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltema är ännu billigare! Och precis som Eviken får du ingen kunskap med på köpet! :tummenupp

Handlar du "dyrt" av en handlare som säljer "dyr" olja kan det hända att det medföljer lite tips och erfarenheter på köpet!
Dj..la skillnad, därför är det "billiga" att föredra för de flesta! :hihi
Gratulerar till dina handlare.
Jag har i annat sammanhang skrivit en lista över firmor där jag fått bra bemötande. Gärna handlar. Se #143
https://www.sporthoj.com/forum/thre...inte-behåller-sina-kunder-avamc.256427/page-8
Var inne hos Johans MC som beklagade de inte hade inne vad jag sökte men tipsade om en annan MC-firma i närheten som kanske hade prylen ifråga.
Så jag åkte dit, beskrev vad jag ville ha och fick svaret:
Vad har den för artikelnummer ? Utan artikelnummer kan vi inte söka i systemet.
Så tänk på att ha med artikelnumret när du åker till den firman för att handla något annat än kläder.
Alla kan ha en dålig dag, därför skriver jag inte ut namnet på firman.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Artikelnummer kan vara viktigt...Eftersom detta forum handlar om sporthojar och tråden handlar om framgafflar (även om de innehåller dämpsystem från Mupo) så finns ett uppenbart sådant - 1309. Världens bästa framgaffelolja till allt utom möjligtvis vinterenduro. Så bra att man till och med kan vinna MotoGP med den, har jag hört på ett internetforum...

Artikelnummer 1309-01 för enliters flaska och 1309-04 för fyraliters dunk. 386 SEK per liter för den förstnämnda och 347 SEK per liter för den andra, oprutat hos den svenske distributören MotoSpeed. Och till skillnad från merparten av internetbutikerna - den finns i lager för omedelbar leverans.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gratulerar till dina handlare.
Jag har i annat sammanhang skrivit en lista över firmor där jag fått bra bemötande. Gärna handlar. Se #143
https://www.sporthoj.com/forum/thre...inte-behåller-sina-kunder-avamc.256427/page-8
Var inne hos Johans MC som beklagade de inte hade inne vad jag sökte men tipsade om en annan MC-firma i närheten som kanske hade prylen ifråga.
Så jag åkte dit, beskrev vad jag ville ha och fick svaret:
Vad har den för artikelnummer ? Utan artikelnummer kan vi inte söka i systemet.
Så tänk på att ha med artikelnumret när du åker till den firman för att handla något annat än kläder.
Alla kan ha en dålig dag, därför skriver jag inte ut namnet på firman.

ja, nu tycker jag förvisso att det är helt rätt att handla från svenska butiker i allmänhet men min erfarenhet är att det är ganska långt mellan de kunniga på mc-butikerna. Upplever oftare att de man pratar med i mc-butiker antingen inte hjälper till alls, eller säger direkta felaktigheter. Gäller både vid köp av mc-kläder och liknande likväl som reservdelar. Finns dock undantag, som t.ex. Mitonga i Lomma. Den sortens firmor vill man såklart gärna stötta.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Artikelnummer kan vara viktigt...Eftersom detta forum handlar om sporthojar och tråden handlar om framgafflar (även om de innehåller dämpsystem från Mupo) så finns ett uppenbart sådant - 1309. Världens bästa framgaffelolja till allt utom möjligtvis vinterenduro. Så bra att man till och med kan vinna MotoGP med den, har jag hört på ett internetforum...

Artikelnummer 1309-01 för enliters flaska och 1309-04 för fyraliters dunk. 386 SEK per liter för den förstnämnda och 347 SEK per liter för den andra, oprutat hos den svenske distributören MotoSpeed. Och till skillnad från merparten av internetbutikerna - den finns i lager för omedelbar leverans.
Hoppades nästan att du skulle dyka upp i tråden, bra tips! Nu är det ju sällan man behöver en hel liter gaffelolja åt gången, så hur håller den oljan sig i längden, om man öppnat förpackningen?

Relaterad fråga: en butik ville sälja på mig multigrade gaffelolja (med Honda-märkning). Spontant kände jag mig lite skeptisk men kanske är det bra?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Artikelnummer kan vara viktigt...Eftersom detta forum handlar om sporthojar och tråden handlar om framgafflar (även om de innehåller dämpsystem från Mupo) så finns ett uppenbart sådant - 1309. Världens bästa framgaffelolja till allt utom möjligtvis vinterenduro. Så bra att man till och med kan vinna MotoGP med den, har jag hört på ett internetforum...

Artikelnummer 1309-01 för enliters flaska och 1309-04 för fyraliters dunk. 386 SEK per liter för den förstnämnda och 347 SEK per liter för den andra, oprutat hos den svenske distributören MotoSpeed. Och till skillnad från merparten av internetbutikerna - den finns i lager för omedelbar leverans.
Jag betalar gärna annars hade jag int frågat om öhlin olja utan då nöjt med med biltema, som för övrigt har nästan exakt samma värde som hydraul oljan i våran grävmaskin? biltema rules ??

Mupo får lixom duga att bygga om original cartridge, det som fanns mer var racetech ventil paket.

Att köpa cartridge för samma pengar som hojen iprincip är värd känns ju sådär, jag vill ju bara ha bort det stötiga beteendet, få en mera följsam framända som inte hoppa över små slag ogämn heter utan följer dessa mjukare.

Jag vet dock om en helt ny renoverad öhlin gaffel som är till salu till just de gammle R1 orna men samma där 20k är väl saftigt?

Men vet du Alatalo något annat vettigt lyssnar jag mer än gärna till detta, du har glömt mer än jag någonsin kommer att veta om fjädring??

Vill gärna att framända blir lika smoth och följsam som den fredde wats bestyckad stx46, n gjorde bakända, bakhjulet följer vägbanan som en sammets duk, så enormt mycket bättre.

O vad jag fattar har inte öhlin något till dessa gammmel gafflar som är bolt on på thunderace.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top