Öhlins med PDS för gata/grus?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Funderar på om det kan vara läge att byta ut min gamla WP PDS-dämpare mot en Öhlinare då jag aldrig tyckt den funkat riktigt optimalt, istället för att lägga tusenlappar på att renovera WP-dämparen. Dock osäker på om Öhlins har något som passar? Finns på utländska sidor något som kallas Flow TTX PDS för typ KTM 450 och liknande som kanske skulle kunna funka men hittar inget om PDS på Öhlins egna sida.

Hojen är för grus/gata och väger ca 160 kg fulltankad så inte så lättviktig som 450-enduro.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad är det för hoj då?
Det är ju inte direkt brist på firmor som renoverar och modifierar WP i det här landet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl öhlins som uppfann pds så det skulle ju förvåna mig om öhlins dämpare till KTM länkagelösa hojar saknar pds.

Men det för att renovera en dämpare så är det ju inte pluralis för antal tusenlappar.

Jag tar 650kr och ibland tillkommer den kostnad för tätning. Jag har nog släpat efter med prishöjningar men jag tror inte din lokala mecklare är extremt mycket dyrare.

Tänk på att pds blir känsliga för att man ställer hänget rätt. Hänget påverkar ju var i dämparens karaktäristik man ligger med pds.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl öhlins som uppfann pds så det skulle ju förvåna mig om öhlins dämpare till KTM länkagelösa hojar saknar pds.

Men det för att renovera en dämpare så är det ju inte pluralis för antal tusenlappar.

Jag tar 650kr och ibland tillkommer den kostnad för tätning. Jag har nog släpat efter med prishöjningar men jag tror inte din lokala mecklare är extremt mycket dyrare.

Tänk på att pds blir känsliga för att man ställer hänget rätt. Hänget påverkar ju var i dämparens karaktäristik man ligger med pds.
Ja, det viktiga är ju inte att det är just PDS utan att det funkar till en länkagelös sving. Denna dämparen är nog rätt sliten, den är nästan 20 år gammal och har några tusen mils hård gatåka bakom sig. Gaffeln (också en WP) var väldigt sliten, bussningar, tätningar, samt ytterligare en del annat som behövde bytas så gissar att dämparen är i samma skick, dvs kanske mer än bara en standarsservice. Hojen är en bygghoj som är sänkt 50 mm fram (till 225 mm fjädringsväg vilket ändå är mer än jag behöver) och ev behöver den även sänkas bak (5-10 mm kortat slag) men det vet jag inte förrän jag kunnat provköra, men just det där med PDS och läget som du säger som kan inverka negativt. 10 mm begränsning av slaget känns nästan på gränsen? Plus som sagt att dämparen inte var riktigt toppen även när den var ny, antingen för hård på ojämna vägar eller att den satte sig i svepande kurvor, så därför jag funderar på om det är läge att skaffa nytt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det viktiga är ju inte att det är just PDS utan att det funkar till en länkagelös sving. Denna dämparen är nog rätt sliten, den är nästan 20 år gammal och har några tusen mils hård gatåka bakom sig. Gaffeln (också en WP) var väldigt sliten, bussningar, tätningar, samt ytterligare en del annat som behövde bytas så gissar att dämparen är i samma skick, dvs kanske mer än bara en standarsservice. Hojen är en bygghoj som är sänkt 50 mm fram (till 225 mm fjädringsväg vilket ändå är mer än jag behöver) och ev behöver den även sänkas bak (5-10 mm kortat slag) men det vet jag inte förrän jag kunnat provköra, men just det där med PDS och läget som du säger som kan inverka negativt. 10 mm begränsning av slaget känns nästan på gränsen? Plus som sagt att dämparen inte var riktigt toppen även när den var ny, antingen för hård på ojämna vägar eller att den satte sig i svepande kurvor, så därför jag funderar på om det är läge att skaffa nytt.

En sån här brukar räcka om inte dämparen gått helt utan olja och nött sänder allt.

Missförstå mig inte jag vet att många är missnöjda med de länkagelösa fjädringen jag vill bara visa vad du har i vågskålen.

Och man får tänka sig för om man kortar en PDS-dämpare så att det blir blir bra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En sån här brukar räcka om inte dämparen gått helt utan olja och nött sänder allt.

Missförstå mig inte jag vet att många är missnöjda med de länkagelösa fjädringen jag vill bara visa vad du har i vågskålen.

Och man får tänka sig för om man kortar en PDS-dämpare så att det blir blir bra.

Ok, vill man ha All Balls tätningar i sin dämpare? Har inte hört bra om kvaliteten på deras lager tidigare iaf. Jag fick själv offert på ca 2500:- för att renovera nuvarande WP-dämparen samt att bygga in en distans på 5 mm för att minska utfjädringen. Inser att en ny Öhlinare kostar säkert 4x det (eller ännu mer?) men som sagt, nuvarande dämpare är inte top notch och efter att ha ägt en hoj med Öhlinsfjädring så tänker jag nu att det kan vara värt en uppgradering. Dvs, under förutsättning att det faktiskt finns en sådan dämpare att köpa?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, vill man ha All Balls tätningar i sin dämpare? Har inte hört bra om kvaliteten på deras lager tidigare iaf. Jag fick själv offert på ca 2500:- för att renovera nuvarande WP-dämparen samt att bygga in en distans på 5 mm för att minska utfjädringen. Inser att en ny Öhlinare kostar säkert 4x det (eller ännu mer?) men som sagt, nuvarande dämpare är inte top notch och efter att ha ägt en hoj med Öhlinsfjädring så tänker jag nu att det kan vara värt en uppgradering. Dvs, under förutsättning att det faktiskt finns en sådan dämpare att köpa?

Jag har inte haft några reklamationer på dom i alla fall. Original på WP brukar det sitta en x-ring som har ganska dålig livslängd. Möjligen/troligen har x-ringen lägre friktion. Det kanske Alatalo kan svara på när han hittar till tråden.
Men jag vet att jag får byta x-ringarna oftare än den variant som KYB och showa använder och som sitter i All Balls lock.

Men om styrningarna i locket är okej men tätningen dålig så är ju ett alternativ att man bara byter den. För all del kan man ju byta styrningar också men det blir inte riktigt ekonomiskt försvarbart jämfört med ett nytt lock.

Jösses! Jag är nog för billig, jag räknar med en extra timme(500kr) för att svarva en sån distans. Jag blir ju billigare trots frakt T&R.

Nåt sånt här kanske?
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top