Öhlins komponenter. Provmontering på labbet i Uppl. Väsby

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Fick lite Öhlins kit monterat på hojen. Det var Labbet i Upplands Väsby som behövde en hoj för montering av grejerna. De skulle testa passformen.

Gaffeln har inte rätt totallängd, men det kommer det med.

Kostand för kittet? Minst 25.000 för gafflarna. Synd att de bara var mockupps. :mad:
Synd att jag inte fick behålla det heller... :(

Bifogat

• halvaliten.jpg
    halvaliten.jpg
    90.7 KB · Visningar: 702
amullo skrev:
Fick lite Öhlins kit monterat på hojen. Det var Labbet i Upplands Väsby som behövde en hoj för montering av grejerna. De skulle testa passformen.

Gaffeln har inte rätt totallängd, men det kommer det med.

Kostand för kittet? Minst 25.000 för gafflarna. Synd att de bara var mockupps. :mad:
Synd att jag inte fick behålla det heller... :(

Den enda skillnaden exteriört mot de gamla R&T gafflarna är vad jag fattar fästplattan för bromsoken, den är infäst på ett annat sätt nu jämfört med tidigare, skruvas fast bakifrån nu (förberett för radialok). Fästet för framskärmen är skruvat framifrån till skilnad mot från sidan på de tidigare gafflarna

annan hydraulik å fjäderstyrningar kommer de bli åsså..

Väntar..

/B

Får du inge kred. för att de får låna din hoj och provmontera på :confused:

Sedan undrar jag... vad är det för nytt med den gaffeln de håller på och testar på Duccen nu ? Det finns ju Öhlinsgafflar till Hypersportduccarna sedan tidigare, så vad skulle vara annorlunda med dessa?

Klart jag får kred för det! Gratis service på min Öhlinare bak samt billigare pris på en styrdämpare.

Skillnaden i innanmätet kan nog Bj.o.rn förklara. jag fick inte klart för mig vad det handlade om. Tydligen är det en nyutvecklad dämpning.

Externt så är bromsoksfästet fast istället för att behöva en adapterplatta och dessutom förberett för radialmontering av oket.

Dessutom så slipper man nu byta den undre gaffelkronan, vilket man tydligen gjort tidigare.

Kittet har funnits tidigare, men ändras nu till de nya dämparna, med enklare och mer anpassad montering samt bättre komfort och väghållning, tack vare ny teknik i benen.

Ps. Vad en service är värd? runt 1500 - 2000 svenska lire. Ganska bra betalt för att ha lånat ut hojen över en dag. De körde den inte ens. Bara provmonterade.

Det är ju Lasse som står lutad mot din hoj....tror jag i alla fall.

:hej

amullo skrev:
Ps. Vad en service är värd? runt 1500 - 2000 svenska lire. Ganska bra betalt för att ha lånat ut hojen över en dag. De körde den inte ens. Bara provmonterade.

Det var ju inte helt fel :)
Kanske ska tipsa Pajo om detta, för Öhlins lär väl inte ha tagit fram några gafflar för 999/749 ännu ...

Har du kontakter på Öhlins Amullo ? Vi är några som har snackat i klubben, om det skulle gå att göra ett studiebesök till deras fabrik, det vore skithäftigt :D

amullo skrev:
Klart jag får kred för det! Gratis service på min Öhlinare bak samt billigare pris på en styrdämpare.

Skillnaden i innanmätet kan nog Bj.o.rn förklara. jag fick inte klart för mig vad det handlade om. Tydligen är det en nyutvecklad dämpning.

Externt så är bromsoksfästet fast istället för att behöva en adapterplatta och dessutom förberett för radialmontering av oket.

Dessutom så slipper man nu byta den undre gaffelkronan, vilket man tydligen gjort tidigare.

Kittet har funnits tidigare, men ändras nu till de nya dämparna, med enklare och mer anpassad montering samt bättre komfort och väghållning, tack vare ny teknik i benen.

Bromsoksfästet är inte fast, ser precis ut som på bilden, skillnaden är fästets infästning mot bottenstycket på gaffeln..
Fästet kan givetvis bytas mot ett fäste för radialbromsar (kommer väl se ut ungefär såhär: http://www.ohlins.com/pdf/productnews/fg370.pdf andra sidan har en ritning..)

Undre gaffelkronan tror jag kommer behöva bytas i fortsättningen åsså, fast det är lite larvigt egentligen skiljer en halv mm i diameter mellan orginalbenen å öhlinarn...

Toputfjäder är det åsså vad jag fattar..

Resten tog jag i postningen ovan..

/B

Kontakter o kontakter... Jag känner Lennart lite grann, men inte alls lika mycket som Bj.o.rn

Han är ju där var o varannan dag.. Tydligen :D

Jag vet inte riktigt hur de ställer sig till studiebesök. Man kan ju fråga, men mycket som pågår är väll sådant som man inte skall delge konkurenter, antar jag.

Japp, en gratis service är aldrig fel. Synd bara att de inte kan justera ventilerna och ställa co och throttlarna samtidigt.

Slänger upp en bild på bromsoks fästet.
Fästet för skären syns ju också.
Visst är det fint med fullflytande bromsskivor i gjutjärn? :tummenupp

Bifogat

• liten.jpg
    liten.jpg
    98.7 KB · Visningar: 410
Bj.O.rn skrev:
Känner du Berglund?

/B

Jo han är en snäll kille. han har varit här på middag, han har garavat åt mig efter en multisporttävling jag var med i och slet sönder benen och fick ha fina stödstrumper hela sommaren, han har varit här på fest, han har fått finfina kalsonger och han har lätt för skratta. men jag tror han inte tycker om flickor längre...

Varför???

Han har ju varit vår tränare, tränare för innebandydamlaget. Och 15 tjejer som fnittrar och ger honom kalsonger bryter nog ner alla grabbar.

Fast snäll är han och har en söt son.

Han tycker om att få blondiner i fördelsedagspresent i en kundvagn, dock kastade han ut kundvagnen från balkongen på småtimmarna, men tjejen fick vara kvar.

Sa jag att han är snäll? Det är han och har tålamod

DU...

Var bra sugen på att få behålla dom va?

Monster skrev:
Du var bra sugen på att få behålla dom va?

Neeeeee...... TROR DU!
Jag skulle gärna ha Öhlinare fram, men det känns som att slänga 25.000:- på ett par framgafflar inte ligger på prioriteringen just nu.

Hade jag 25.000:- att slänga på hojen så skule det bli ett 853cc kit med tillhörande service och polering/portning av topparna. Då lämnar duccen runt 125 häst på slangen.

Eller att sälja hojen och köpa en beggad 748R, för då får man Öhlins på köpet + att motorn får shower injektorer och lite andra roliga komponenter.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back