Öhlins Bakdämpare

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Hur pass stor skillnad är det egentligen på en öhlinare och en standard?
Detta beror ju såklart på vilken dämpare hojen har från början men om man tar t ex en R6:a från -00. Märker man stor skillnad på väghållningen som färsk rookie eller är det mest erfarna förare som utnyttjar komponenterna fullt ut?
Jag förstår att öhlinaren är bättre men är den så mycket bättre att det är motiverat att köpa en sån? Eller är det att kasta pengarna i sjön?

vet inte hur det e på sporthojar men på cross e det ofantligt stor skillnad har själv Öhlins och vi snackar sekunder per varv i vinning!!! men det e dyrt som fan!

skillnad ja...

visst är det skillnad...
men om du kollar Micke Nilssons varvtider från SO på Karlskoga, så har
jag för mig att det var nog bara 1 sek han var långsammare med sin
standard 600 jämfört med en fullsketen SS600....

med andra ord... det hänger mest på föraren..
det är inte förräns du är uppe i Veidec tempot som det egentligen
behövs, det ser man ju på Mickes tider.
Har för mig att han var snabb på Falkenberg med standard hojen också..

men är dämparen slut körd, så kan det vara läge o byta....
men har du dåligt med pengar, så lägg det på viktigare delar..

/Benny

R1der skrev:
Detta beror ju såklart på vilken dämpare hojen har från början men om man tar t ex en R6:a från -00. Märker man stor skillnad på väghållningen som färsk rookie eller är det mest erfarna förare som utnyttjar komponenterna fullt ut?
Jag förstår att öhlinaren är bättre men är den så mycket bättre att det är motiverat att köpa en sån? Eller är det att kasta pengarna i sjön?

be nån som kan ställa in orginal dämparen så gott det går och lägg pengarna på att träna mera...
det ända problemet jag hade med orginal bakdämparen va att den käcka sönder bakdäcken på två pass men jag tror det mer handlar om inställningen på dämparen.

Brink har helt rätt.
Träna istället!
Det är det som gör att du kör fort.
Jag hade samma problem som Brink i våras, då min också åt upp däcken
fort som f..n, men jag har Öhlins. Dock så kunde/kan jag inte så mycket
om fjäderinställning, då detta var min första race säsong.
Fick hjälp av en Veidec kille på sm:et på Falkenberg att ställa in
fjädringen, sen blev det bra med däcken. Dock så har jag kört med
samma fjäderinställning sen dess, vet nämligen inte riktigt vad jag skall
ändra på.. :)

Jag har ingen koll (som vanligt) men måste spamma lite ;)

Det gör iaf ofantlig skillnad om du har rätt inställd dämpare. Problemet är att hitta någon som kan hjälp till att ställa in. Jag har fått det bra mycket bättre än original men tror att det skulle kunna bli bättre.

Någon som har tipps på någon som kan dämpare?

Bennybåge skrev:
visst är det skillnad...
men om du kollar Micke Nilssons varvtider från SO på Karlskoga, så har
jag för mig att det var nog bara 1 sek han var långsammare med sin
standard 600 jämfört med en fullsketen SS600....

med andra ord... det hänger mest på föraren..
det är inte förräns du är uppe i Veidec tempot som det egentligen
behövs, det ser man ju på Mickes tider.
Har för mig att han var snabb på Falkenberg med standard hojen också..

men är dämparen slut körd, så kan det vara läge o byta....
men har du dåligt med pengar, så lägg det på viktigare delar..

/Benny

Japp, det var det jag funderade på också, allt beror nästa på föraren.
Men ibland funderar jag på att vända på steken lite, är man en kass förare kanske man har mer glädje av bra prylar (om man kan ställa in dom då) än en person som redan är grym, han kan köra på vad som helst och ändå göra bra tider :).
Men jag köper nog däck för pengarna istället tror jag.
Tiden på banan är ju klart viktigast.
Kul att höra era åsikter, bekräftade mina aningar angående dämpare.

En orginalstöt är bara så bra som den kan bli när den är kall, och då är den inte ens i närheten av en Öhlinare (eller för den delen, andra eftermarknadsstördämpare gjorda för race som t ex Wilbers). När sedan en orginalstöt blir varm, så ändras dess dämpkaraktär märkbart. På Öhlins har man löst detta lite finurligt med en typ av värmekompensation och man märker inte alls av det lika mycket. Det är en av fördelarna.

En annan fördel av Öhlinare, är att du märker skillnaden på de olika inställningarna mycket enklare. Att skruva på en orginalstöt kan ju ibland kännas bortkastat då den i alla fall inte blir annorlunda. På en Öhlinare känner du av varje klick.

Bara som referens, så kan jag säga att jag inte är något proffs på att skruva dämpare, men med mina ringa kunskaper så gjorde en begagnad Öhlinare med standardinställningarna mig direkt 1 sek snabbare på Åsen jämfört med en Suzuki orginalstöt som bara gått ca 50 mil. Detta direkt efter bytet och 2 timmar mellan passen. Efter att ha skruvat lite fann jag ytterliggare 1 sek.

En annan fördel var att Öhlinaren var konsekvent genom hela racet medans orginalstöten var hyfsad de första 10 varven för att sedan börja "fade'a" och göra hojen instabil, sladdbenägen och lite oföutsägbar in i kurvorna. Att den bottnade lättare gjorde heller inte saken bättre. Med Öhlinaren höll däcken längre också, så jag tror att man på rent däcksslitage tjänar in en Öhlinare på ett år eller två.

Fast vad som räknas är nog placeringarna. För att ha varit runt 15:e man med orginalstöten, så blev jag som bäst 7:e med Öhlinaren. Tror det säger en del faktiskt.

Micke
#21 Nordic SuperBike

R1der skrev:

EazyLiving skrev:
En orginalstöt är bara så bra som den kan bli när den är kall, och då är den inte ens i närheten av en Öhlinare (eller för den delen, andra eftermarknadsstördämpare gjorda för race som t ex Wilbers). När sedan en orginalstöt blir varm, så ändras dess dämpkaraktär märkbart. På Öhlins har man löst detta lite finurligt med en typ av värmekompensation och man märker inte alls av det lika mycket. Det är en av fördelarna.

En annan fördel av Öhlinare, är att du märker skillnaden på de olika inställningarna mycket enklare. Att skruva på en orginalstöt kan ju ibland kännas bortkastat då den i alla fall inte blir annorlunda. På en Öhlinare känner du av varje klick.

Bara som referens, så kan jag säga att jag inte är något proffs på att skruva dämpare, men med mina ringa kunskaper så gjorde en begagnad Öhlinare med standardinställningarna mig direkt 1 sek snabbare på Åsen jämfört med en Suzuki orginalstöt som bara gått ca 50 mil. Detta direkt efter bytet och 2 timmar mellan passen. Efter att ha skruvat lite fann jag ytterliggare 1 sek.

En annan fördel var att Öhlinaren var konsekvent genom hela racet medans orginalstöten var hyfsad de första 10 varven för att sedan börja "fade'a" och göra hojen instabil, sladdbenägen och lite oföutsägbar in i kurvorna. Att den bottnade lättare gjorde heller inte saken bättre. Med Öhlinaren höll däcken längre också, så jag tror att man på rent däcksslitage tjänar in en Öhlinare på ett år eller två.

Fast vad som räknas är nog placeringarna. För att ha varit runt 15:e man med orginalstöten, så blev jag som bäst 7:e med Öhlinaren. Tror det säger en del faktiskt.

Micke
#21 Nordic SuperBike

Var detta på "the good old days"...? För det är väll ändå liiite skillnad i fart på en Nordic SuperBike förare och en färsk rookie. Men det bevisar att en eftermarknads racedämpare fungerar bättre, men det gäller väll i ditt fall på varvtider några sekunder under en nyförlöst rookies! Eller? :hihi

Nog kan man kalla mig för en Rookie och jag kör med en Rookies erfarnheter fram till början av nästa säsong. Då är man ju en "etablerad" förare. :D

Började själv egentligen rejsa förra året i Rookie 1000 med en GSX-R750. 600mil hade den gått när det åkte på en Öhlinare bak på den. Samma resultat som i år. Var Rookie i NSB i år med en GSX-R 1000 som gått 30 mil när jag fick den. Efter några tävlingar så åkte Öhlinaren på där, och det blev förbättringar direkt. Så snacket om att en Öhlinare inte är bättre än en orginalstöt för de som inte kan köra till sig pallplatser i varje lopp, är bara snack. Jag känner en jätte skillnad.

Fast sen finns det ju en nivå där man klara sig gott med orginalstöten, men det har knappast att göra med om man är rookie eller inte, utan varvtiderna. Finnman var ju t ex en rookie förra året som visste hur en hoj skulle köras med tider neråt 1.11 på Åsen. Sen finns det ju etablerade förare som tuffar runt på 1.18 och även de kör fortare och märker skillnad med Öhlinare. Allt beror ju på vilken nivå man vill lägga det hela. För vanlig gatåkning duger en orginalstöt mycket bra till. Blir det lite banåkningar så kanske mans ska fundera på en annan dämpare för att få ut så mycket som möjligt av sin åkning. Räjsar man, så byt direkt. Det kan inte bli sämre. Att sen Micke Nilsson åker nästa lika fort med en orginalstöt som en Öhlinare beror ju på Micke, inte hojen. Jag skulle tro att om du frågade alla som kör 600std om de skulle vilja byta till Öhlins bak och om de skulle åka fortare då, så tror jag med all säkerhet att alla skulle säga ja.

Det är vad jag tycker, sen får alla andra tycka vad de vill bara de inte tycker att hip-hop är bra!! :D

Pålle skrev:
Var detta på "the good old days"...? För det är väll ändå liiite skillnad i fart på en Nordic SuperBike förare och en färsk rookie. Men det bevisar att en eftermarknads racedämpare fungerar bättre, men det gäller väll i ditt fall på varvtider några sekunder under en nyförlöst rookies! Eller? :hihi

EazyLiving skrev:
...
Det är vad jag tycker, sen får alla andra tycka vad de vill bara de inte tycker att hip-hop är bra!! :D
YO! :banana
Min gamla RD350 var i princip okörbar med originaldämparen, på med en (gammal) Öhlinare och det blev en helt annan hoj! Men man ska kanske inte jämföra med museiföremål... :confused:

YamahaJojje skrev:
vet inte hur det e på sporthojar men på cross e det ofantligt stor skillnad har själv Öhlins och vi snackar sekunder per varv i vinning!!! men det e dyrt som fan!
Menar du att det är värt varenda krona på crossen??? Jag har en 426:a och funderar på att uppgradera mig.

Vi kan ta det via PM.

/åberg

Torkel skrev:
YO! :banana
Min gamla RD350 var i princip okörbar med originaldämparen, på med en (gammal) Öhlinare och det blev en helt annan hoj! Men man ska kanske inte jämföra med museiföremål... :confused:

he he då skulle du veta när man monterar en Öhlinare på en RD500 säger bara WOW vart en ny hoj :tummenupp

har hunnit med att renovera den 2 ggr åxå (köpte den beggagnad)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti