Öga för öga.

Bara en tidsfråga innan vi kan läsa detta:

"Det är dags att tillsätta en utredning och se över de svenska lagarna, anser partisekreterare Carin Jämtin (S). Sverige är ett ”multi*kulturellt” samhälle, och hon öppnar nu för att införa sharialagar."

Fy fan vad jag är glad att vi inte lever i ett samhälle där öga för öga principen gäller, även om det skulle kännas skönt att se ett misshandelsoffer få puckla på gärningsmannen, en våldtagen kvinna få skära k*ken av förövaren och liknande.

Men det är ju en del av ett civilicerat samhälle att kunna frångå denna typ av bestraffingar.

Bara en tidsfråga innan vi kan läsa detta:

"Det är dags att tillsätta en utredning och se över de svenska lagarna, anser partisekreterare Carin Jämtin (S). Sverige är ett ”multi*kulturellt” samhälle, och hon öppnar nu för att införa sharialagar."

Fy fan vad jag är glad att vi inte lever i ett samhälle där öga för öga principen gäller, även om det skulle kännas skönt att se ett misshandelsoffer få puckla på gärningsmannen, en våldtagen kvinna få skära k*ken av förövaren och liknande.

Men det är ju en del av ett civilicerat samhälle att kunna frångå denna typ av bestraffingar.

Läste för snabbt och trodde ett litet ögonblick att det var ett riktigt citat från nån tidning där...

Idag känner jag mig grym! Någonstans kan jag se att viss rättvisa skipas om kvinnan han hällde syra över får ge igen med samma mynt. Att öga för öga metoden sedan inte har i ett modernt samhälle att göra är en annan fråga. Landet vi talar om är omodernt på många sätt och vis så detta bör inte förvåna någon det minsta. I deras ögon är detta rättvisa.

Om den här kvinnan känner att hon får viss upprättelse genom att få hälla syra över den här mannen så kommer åtminstone inte jag att komma med några moraliska pekpinnar om hur fel det är utifrån de värderingar vi har i väst. Innerst inne hade vi nog önskat att vi fick göra detsamma om omständigheterna var desamma. Det hon utsattes för var en oerhört grym handling. Titta på henne!

Idag känner jag mig grym! Någonstans kan jag se att viss rättvisa skipas om kvinnan han hällde syra över får ge igen med samma mynt. Att öga för öga metoden sedan inte har i ett modernt samhälle att göra är en annan fråga. Landet vi talar om är omodernt på många sätt och vis så detta bör inte förvåna någon det minsta. I deras ögon är detta rättvisa.

Om den här kvinnan känner att hon får viss upprättelse genom att få hälla syra över den här mannen så kommer åtminstone inte jag att komma med några moraliska pekpinnar om hur fel det är utifrån de värderingar vi har i väst. Innerst inne hade vi nog önskat att vi fick göra detsamma om omständigheterna var desamma. Det hon utsattes för var en oerhört grym handling. Titta på henne!

Jo, en oerhört grym handling, frågan är nu om hans släktingar hämnas detta och så fortsätter det i all evighet....

Straffet vart inte utfört, inte idag i alla fall.

Hennes liv är förstört för all framtid. Det var en planerad handling som bara kunde sluta på ett sätt, så jag tycker gott hans liv kan få förstöras också. Sänder ju en ganska klar signal att det inte är ok att kasta syra i ansiktet på en person när man får ett nej.

I Sverige hade han fått ett eller två år i fängelse och sen kommit ut igen. Och när hans nästa offer drabbats så är det ingen pk-svensk som ens kommer reflektera över att det var nått fel på den första domen.

fifan för islam med tillhörande hederskultur!:mad:
Hur kan man ens komma på tanken att förstöra en annan människas liv bara för att hon inte e intresserad av en? Helt rätt att idioten blir straffad enligt öga för öga! Hoppas att han lider ordentligt!

Dock så måste jag medge att straffet inte skulle ha lämpat sig i vår västerländska kultur, men här kastar vi inte syra på varandra heller när man blir dumpad...

Det är väl bara att inse att deras kultur är 1000 år efter...

Jo, en oerhört grym handling, frågan är nu om hans släktingar hämnas detta och så fortsätter det i all evighet....

Jag har tänkt på det och det är väl därför det är bra med rättsregler som förespråkar att man inte gör ett personligt vendetta över allt oförrätt som man råkar ut för i livet. Med det sagt så skulle man nästan önska att man fick möjlighet att ge igen i vissa situationer. Som i detta fallet faktiskt, där gärningsmannen mycket väl visste att han skulle förstöra hennes ansikte för all framtid genom att kasta syra i ansiktet på henne. Även om inte hon kan få tillbaka sitt ansikte genom domstolsbeslutet så måste det ändå kännas skönt att domstolen inte tar ifrån henne hämnden, den kanske sista drivkraften hon har kvar efter alla misslyckade försök att återställa hennes vanställda ansikte. Väldigt lätt att sitta och ha åsikter om det här från sidan om. Historien är full av berättelser där folk försöker få upprättelse genom hämnd. Tidigare idag sändes Greve av Monte Cristo. En äventyrsberättelse om begäret efter hämnd.

Rätt åt honom. Fast fem droppar var lite lite. Hoppas hon "råkar" spilla ut hela flaskan.

fifan för islam med tillhörande hederskultur!:mad:
Hur kan man ens komma på tanken att förstöra en annan människas liv bara för att hon inte e intresserad av en? Helt rätt att idioten blir straffad enligt öga för öga! Hoppas att han lider ordentligt!

Dock så måste jag medge att straffet inte skulle ha lämpat sig i vår västerländska kultur, men här kastar vi inte syra på varandra heller när man blir dumpad...

Det är väl bara att inse att deras kultur är 1000 år efter...

Helt rätt. Här i västvärlden har vi insett att det är riktigt onödigt att köpa syra när man redan har tillgång till kniv, hammare, basebollträ, pistol, hagelgevär osv. i hemmet.
och istället för att låta individen leva vidare så kan man ju stycka den döda kroppen, frakta i bagaget i bilen och sprida ut liket på fem olika soppstationer...

eller varför inte bilda en ny familj i en källare under sin källare av ingen speciell anledning?.....

men nu kom jag av mig lite, främst ville jag ju lägga fokus på att "vi" i västvärlden är så mycket bättre än "dom" där borta......

(OBS: inlägget är smockfullt med ironi och dessutom förakt och hat av "vi mot dom"-mentaliteten)

Öga för öga tand för en tand borde kanske tillämpas lite oftare i västvärlden? För vårat sk "rättsamhälle" funkar ju garanterat INTE... ja om man inte råkar köra för fort då...

Helt rätt. Här i västvärlden har vi insett att det är riktigt onödigt att köpa syra när man redan har tillgång till kniv, hammare, basebollträ, pistol, hagelgevär osv. i hemmet.
och istället för att låta individen leva vidare så kan man ju stycka den döda kroppen, frakta i bagaget i bilen och sprida ut liket på fem olika soppstationer...

eller varför inte bilda en ny familj i en källare under sin källare av ingen speciell anledning?.....

men nu kom jag av mig lite, främst ville jag ju lägga fokus på att "vi" i västvärlden är så mycket bättre än "dom" där borta......

(OBS: inlägget är smockfullt med ironi och dessutom förakt och hat av "vi mot dom"-mentaliteten)

Utan att orka leta siffror på det så gissar jag att syrafallen är ganska så många fler än Fritzelfallen...

Och gubben Fritzel dömdes väl av en riktig domstol till ett riktigt straff, eller skulle Elisabeth få hålla honom inspärrad i källaren motsvarande tid, samt regelbundet sodomisera honom (och hans barn???) som straff?

"VI" är bättre än "dom", suck it up!

Fast syrafallen är nog svårare att dölja än att man har släkt i källaren

Så du menar att det finns en massa Fitzelfall som aldrig kommer fram, inte ens efter att pervogubbarna har dött och deras hus städats ut?

Det låter hemskt hörredu, det är tur att vi inte lever i samma verklighet...

Då blir ju båda ledsna bara. Ven tjänar på det? Kan han inte bara ge henne allt han har i stället, om han nu har något dvs.

Fy fan vad jag är glad att vi inte lever i ett samhälle där öga för öga principen gäller, en våldtagen kvinna få skära k*ken av förövaren och liknande.

Öga för öga-metoden borde väl innebära att hon våldtar honom tillbaks?

På nå´t sätt känner jag att det inte skulle vara en bra metod att implementera.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år