Ödmjukhetens moment22

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej på er i höstmörkret.

Jag har ett stort problem. I mitt yrke som trafikledare i ett av nordens största bussbolag så krävs det mycket ödmjukhet gentemot mina kolleger. Något som jag enligt min chef måste skaffa mig mer utav.

Men jag själv tycker inte jag behöver det, kanske för att jag inte är ödmjuk och inte inser mina brister riktigt? Ingen aning... :va:va

Men kom med tips på hur man kan bli mer ödmjuk.. :D

Vet ju att ni sporthojare är väldigt ödmjuka och så.. särskillt när det kommer till hojkörning ;) :yoparty

Ödmjuk som trafikledare. Din chef skämtade som fan med dig. Eller så har du drömt.

I sure hope so :)

Han verkade mena allvar. I övrigt så tycker jag att jag gör ett bra jobb =):tungan

Haha. Ja alltså, om du inte är ett stort rövhål och beter dig svinigt mot allt du har med och göra så är du ödmjuk nog. Det ska funka typ. Funkar de inte så gör du fel.

Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt och bara har att göra med idioter, men jag gör mitt bästa!

Var nu lite ödmjuk o fråga chefen vad han menade.

Det kan vara så att din chef uttrycker sig otydligt också.
Ibland gör folk dumma grejor och då har man ju lust att säga "Men du måste väl fatta att....." Det kan tolkas som att man inte är ödmjuk.
Istället är det bättre att uttrycka sig på något med diplomatiskt sätt.

Skulle det vara något sånt han menar?

Jag har själv uppfattats som att jag inte är tillräckligt ödmjuk när det i själva verket handlar om att jag blir irriterad och utrycker det lite väl tydligt.

En chef vinner ingen respekt med att gå runt och vara otrevlig o dum. Respekt får man genom att vara KUNNIG, lyhörd, ödmjuk vid behov, lyfta fram andras goda egenskaper,mm.

Om man tror att "managing by fear" fortfarande är bästa sättet, ja då bör man nog gå någon typ av ledarskapsutbildning.
Du skall iaf ta på största allvar om din chef kommer och påpekar hur ditt sätt att arbeta är. Kanske försöka få gå någon typ av utbildning.

Jag säger nu inte att du är en skitstövel som arbetsledare , då jag inte känner dig.
Men skitstövlarna är ju de som har minst slälvinsikt.

Det är inte alltid ödmjukhet det handlar om (att vika sig och ge efter när andra tjafsar och därmed förringa dig själv), utan kan vara att du behöver linda in orden lite bättre, så att förolämpningarna inte är lika uppenbara :)

Det är inte alltid ödmjukhet det handlar om (att vika sig och ge efter när andra tjafsar och därmed förringa dig själv), utan kan vara att du behöver linda in orden lite bättre, så att förolämpningarna inte är lika uppenbara :)

Att vara ödmjuk är inte detsamma som att vika ned sig och förringa sig själv, då har man missförstått vad det handlar om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ödmjukhet

Det kan vara så att din chef uttrycker sig otydligt också.
Ibland gör folk dumma grejor och då har man ju lust att säga "Men du måste väl fatta att....." Det kan tolkas som att man inte är ödmjuk.
Istället är det bättre att uttrycka sig på något med diplomatiskt sätt.

Skulle det vara något sånt han menar?

Jag har själv uppfattats som att jag inte är tillräckligt ödmjuk när det i själva verket handlar om att jag blir irriterad och utrycker det lite väl tydligt.

Kan mycket väl vara så han menar, då det ofta blir stressigt under rusningstider och många bollar i luften samtidigt så kan man nog upplevas som otrevlig vissa gånger.

Ett första steg till nya ödmjukare mimik kan ju vara att gå till chefen och säga:
"Ja hej, jag har funderat på vad du sa om att jag måste bli ödmjukare, och undrar om du kan hjälpa mig med något exempel?"
Så kanske det klarnar lite?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back