Ödets ironi.

zantack

No more!
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Lund
Hoj
Sp1
Har kört hoj sedan 94 och sporthoj sen 98. Har aldrig vurpat och njutit av det till 100%. Fast denna sesongen har det på något sätt varit annorlunda. Varje gång jag skulle göra nåt kul (typ gasa lite) kändes det farligt så jag bestämde mig för att sälja hojen och sluta köra.

Jag fick sålt hojen affären skulle göras upp en förr-förra lördan.
På onsdagen innan följde jag motvilligt ut med en kompis på en sista kvällstur. Vi körde ner till Sjöbo för att kolla om någon var kvar. Ingen var det så vi körde tillbaka mot malmö.
Min kompis körde typ 40 m framför mig på vägen mellan Blentarp och Veberöd när han ser ett rådjur sätta framklövarna på asfalten i ögonvrån. Jag kommer själv mest ihåg bara att jag varken hann väja eller ens få handen på bromsen utan kör rakt in i det. Både jag och frugan får en flygtur, hon hamnar i diket och jag rullar efter motorcykeln.

Vi får spendera några dagar på sjukhus. Båda fick hjärnskakning, jag fick fraktur på skuldran, armen gick ur led och frugan fick nacksmärtor. Hojen är givetvis inte vacker men precis tillräckligt oskadd för att den ska vara lönsam att laga. Affären blev givetvis inte av så hojen måste säljas vilket knappt blir lönt förrän nästa sesong.

Vad jag vill säga med detta är att allt jag trott om vilt har förändrats. Jag har alltid inbillat mig att en motorcykel bromsar och väjer så bra att att lyckas pricka ett rådjur borde nästan vara omöjligt om man inte kör idiotfort. (vi körde typ 80-90)
Dessutom trodde jag att om man har några hojar framför sig så är man säker för de hoppar inte ut på vägen när den är full av hojar. Fel Fel. Jag han inte ens reagera och jag tror det rådjuret hade hoppat ut på vägen även om hela High-chapparal hade kört framför mig. Kan vara nåt att tänka på alla ni som kör R1 som första hoj. :confused:

Dessutom tror jag att jag börjat bli vidskeplig för detta är nästan lite väl typiskt. Jag har kört ganska aktivt i nästan 10 år och när jag bestämmer mig för att sluta så krashar jag på sista turen.
 
zantack skrev:
Har kört hoj sedan 94 och sporthoj sen 98. Har aldrig vurpat och njutit av det till 100%. Fast denna sesongen har det på något sätt varit annorlunda. Varje gång jag skulle göra nåt kul (typ gasa lite) kändes det farligt så jag bestämde mig för att sälja hojen och sluta köra.

Jag fick sålt hojen affären skulle göras upp en förr-förra lördan.
På onsdagen innan följde jag motvilligt ut med en kompis på en sista kvällstur. Vi körde ner till Sjöbo för att kolla om någon var kvar. Ingen var det så vi körde tillbaka mot malmö.
Min kompis körde typ 40 m framför mig på vägen mellan Blentarp och Veberöd när han ser ett rådjur sätta framklövarna på asfalten i ögonvrån. Jag kommer själv mest ihåg bara att jag varken hann väja eller ens få handen på bromsen utan kör rakt in i det. Både jag och frugan får en flygtur, hon hamnar i diket och jag rullar efter motorcykeln.

Vi får spendera några dagar på sjukhus. Båda fick hjärnskakning, jag fick fraktur på skuldran, armen gick ur led och frugan fick nacksmärtor. Hojen är givetvis inte vacker men precis tillräckligt oskadd för att den ska vara lönsam att laga. Affären blev givetvis inte av så hojen måste säljas vilket knappt blir lönt förrän nästa sesong.

Vad jag vill säga med detta är att allt jag trott om vilt har förändrats. Jag har alltid inbillat mig att en motorcykel bromsar och väjer så bra att att lyckas pricka ett rådjur borde nästan vara omöjligt om man inte kör idiotfort. (vi körde typ 80-90)
Dessutom trodde jag att om man har några hojar framför sig så är man säker för de hoppar inte ut på vägen när den är full av hojar. Fel Fel. Jag han inte ens reagera och jag tror det rådjuret hade hoppat ut på vägen även om hela High-chapparal hade kört framför mig. Kan vara nåt att tänka på alla ni som kör R1 som första hoj. :confused:

Dessutom tror jag att jag börjat bli vidskeplig för detta är nästan lite väl typiskt. Jag har kört ganska aktivt i nästan 10 år och när jag bestämmer mig för att sluta så krashar jag på sista turen.



KAn vara värt att tänka på för alla ni som kör r1:a som första hoj????
skulle man krocka nå mindre med en vespa då eller? :3freak
 
Man ska inte krocka med rådjur, det gör ont!!! :fakta

Fast det gör nog nästan extra ont att ramla då oxå, det gjorde jag som tur var inte!
Dessutom var det med min första hoj, en GPZ500s, så spelar nog ingen roll om man har R1 eller annat, rådjuren lär inte bry sig!
 
Har varit med om ett rådjur oxå i fjol. Tur i oturen var att jag bara fick lite kåpskador. klotade inte ens :crash
 
Jag klotta inte heller som sagt, men fick en fot som jag knappt kunde gå på i 4 veckor!! :(
 
R1 som förstahoj = inte lyssnat på smartare människor = överskattar sin förmåga = gasar antagligen för mycket vid rådjursstråk opå andra ställen f.ö. = R.I.P.
 
Last edited:
ingen skicklighet i världen kan rädda en om de dyker upp vid fel tillfälle, det trodde jag alla begrep.
De risken får vi mc åkare ta helt enkelt.
Man kan ta det lugnare vid gryning eller skymmning då den här typen av djurliv ökar.
 
"mitt" sprang upp på vägen mitt på dagen, så det är nog slumpen som avgör....;(
 
Tur att ni klarade er hyffsat åtminstonde.

Jag läste någonstans att det skulle ta 5000 år innan det fanns inpräntat i rådjurens gener att bilar är farliga, tar säkert ytterligare 5000 för att motorcyklar med skulle fastna.
Sitter själv hemma med en gipsad arm efter precis samma manöver, första gången med motorcykel, men det tredje i karriären.
ett med bil. ett med moped (och ja det gjorde lika ont som med mc:n)

//J
 
Låter nästan...

som att vi får dra igång en rådjurstråd här snart för det var värst va dom har kommit i vägen, jag lider med er...

Silverryggen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top