Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Vad har ni för tankar och åsikter när det gäller SAS? Beslut om nedläggning har nog aldrig känts närmare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag flög hem med dom i kväll så jag är glad att förhandlingarna drog ut på tidenTja, varför så viktigt att rädda SAS? När det gällde Saab fanns det inte en tanke på att staten skulle gå in som räddare. Är man inte konkurrenskraftig så får man naturligtvis lämna plats för friskare springare.
Tja, varför så viktigt att rädda SAS? När det gällde Saab fanns det inte en tanke på att staten skulle gå in som räddare. Är man inte konkurrenskraftig så får man naturligtvis lämna plats för friskare springare.
Jag flög hem med dom i kväll så jag är glad att förhandlingarna drog ut på tidenDet som skiljer situationerna är väl att SAS de facto ägs av bland annat svenska staten? Visst finns ett ägaransvar, samtidigt är ju turbulensen kring bolaget på grund av konkurspratet smått förödande för biljettbokningarna och måste ju förvärra likvidsituationen ytterligare?
Får jag gissa skulle jag tro att en nedläggning av SAS är mer realistiskt och smakfullt för ägarna än en konkurs. Om än prislappen skulle bli rätt hög...
Mina 2p
Tja, varför så viktigt att rädda SAS? När det gällde Saab fanns det inte en tanke på att staten skulle gå in som räddare. Är man inte konkurrenskraftig så får man naturligtvis lämna plats för friskare springare.
En annan aspekt är ju hur lågprisbolagen pressar sina personalkostnader med hjälp av avancerad skatteplanering med bolag i skatteparadis och användning av bemanningsföretag där de tvingar delar av personalen att skapa egna bolag dit de slussar löneutbetalningarna. I den aspekten vet jag inte om jag tycker att SAS ska jämföra sig med Ryan och Norwegian som staten och andra storägare nu gjort i sina försök att pressa facken till en sista uppgörelse.
Grejen är ju att de större och mer seriösa bolagen får slåss med de små skitbolagen som försöker komma undan med att flyga billigare än det faktiskt går bara för att folk är snåla. Flyger man med SAS får man betala någon hudnring extra, men å andra sidan ingår allt, du är försäkrad mot inställda flighter etc och du kommer dit du ska. Snålar man och flyger exempelvis Ryan betalar man lite mindre men får betala extra för precis allting. Dessutom sitter man då på ett plan vars bolag tankar planen så snålt att de inte alltid kommer fram utan får gå ner och nödlanda före destinationen, och då säger plötsligt Ryan att "Ni får klara er själva" till sina strandade passagerare. Och ändå fortsätter folk sponsra detta jävla skitbolag... Det är bara att inse, det funkar inte rent praktiskt att flyga så billigt som en del lågprisbolag erbjuder. Folk måste fatta det.
Nja, det är inte helt fel jämföra med Norwegian... Men Ryan däremot. *rysa*
staten hadde väl räddat saab ett antal gånger innan redan eller har jag fel? vet inte hur det e med sas men jag tycker inte staten ska gå in o rädda sånna företag.. dom brukar oftast födas om som andra bolag i vilket fall.
Samtidigt hade SAS gått bra om dess resenärer hade betalat ett biljettpris som motsvarar de direkta kostnaderna för sin SAS-upplevelse![]()
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |