Ö.K. fråga...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Får jag ta en polare bak på min hoj när jag övningskör, om handledaren har en egen hoj?

Tja, det tror jag. På trafikskolor så övningskör man ibland med körläraren bakpå, bara för att träna på hur det är att skjutsa. Tror inte att det är någon skillnad.

Tror inte du får skjutsa en polare bakpå när du övningskör. Du får däremot skjutsa din handledare, vilket inte är att rekommendera, eftersom hojjen blir knöligare att manövrera då.

McB skrev:
Tja, det tror jag. På trafikskolor så övningskör man ibland med körläraren bakpå, bara för att träna på hur det är att skjutsa. Tror inte att det är någon skillnad.

Pejo skrev:
Tror inte du får skjutsa en polare bakpå när du övningskör. Du får däremot skjutsa din handledare, vilket inte är att rekommendera, eftersom hojjen blir knöligare att manövrera då.

Hmm... Det ligger något i det du säger.

Edit: man får ju ha med passagerare när man övningskör med bil. Inte samma typ av fordon, men ändå. Får nog kika lite på detta, ganska intressant frågeställning faktiskt. :confused:

Kay: polaren får väl sitta bakom handledaren istället, om han/hon nu ändå är med.

Last edited:
McB skrev:
Hmm... Det ligger något i det du säger.

Edit: man får ju ha med passagerare när man övningskör med bil. Inte samma typ av fordon, men ändå. Får nog kika lite på detta, ganska intressant frågeställning faktiskt. :confused:

Kay: polaren får väl sitta bakom handledaren istället, om han/hon nu ändå är med.

Jo det är klart... Men nu villl man ju brilliera med SIN hoj, inte handledarens :)
Ingen som vet for sure? Kan inte hitta nånting om det nånstans faktiskt.

Kay: nu blir jag nyfiken villka brudar du ska ta med där bak?? annars så ring mig innan så tar jag dom på min och kör bakom eller kanske framför dig. så du kan spana in bakdelen på dom. hehe. :arsele

håller med pejo.
vad jag förstått får man inte skutsa någon på sin hoj när man övningskör (mer än handledaren)

PuDDy skrev:
Kay: nu blir jag nyfiken villka brudar du ska ta med där bak?? annars så ring mig innan så tar jag dom på min och kör bakom eller kanske framför dig. så du kan spana in bakdelen på dom. hehe. :arsele

Har lite olika alternativ... Ditt förslag låter bra Patrik :D

Nämen jag hoppas man får göra det! Iof blir det inte så lång period övningskörning om man klarar uppkörningen direkt... Vilket inte ska bli nåra problem. :tummenupp

Tyckte bara det kunde vara kul att veta med SÄKERHET...

Hualigen... Personligen skulle jag aldrig sätta mig bakom en lirare som övningskör och vill brilliera med sin hoj... ..men kanske bara jags om är kontrollfreak..

När jag skulle köraupp så åkte vi 2 elever på en hoj till uppkörningen, från Halmstad till Ängelholm, mao en ganska bra bit. Så godkänt borde det ju vara, kanske inte att rekomendera dock.

Hörde nått om att reglerna skulle ändras så att en handledare/lärare endast får undervisa en elev åt gången, det är ju möjligt att det även kommer att påverka hurvida man får skjutsa en 3:e person eller inte.

Reglerna ändrades när jag tog mitt kort slutet av förra året.
Handledaren (trafikskola) fick bara använda sig av två motorcyklar vilket medförde att en elev blev skjutsad hela tiden, ibland av handledaren ibland av den andra eleven. Det var en grupp som var tre elever på landsvägskörningen så då var eleven alltid tvungen att skjutsa.

Pommes skrev:
Reglerna ändrades när jag tog mitt kort slutet av förra året.
Handledaren (trafikskola) fick bara använda sig av två motorcyklar vilket medförde att en elev blev skjutsad hela tiden, ibland av handledaren ibland av den andra eleven. Det var en grupp som var tre elever på landsvägskörningen så då var eleven alltid tvungen att skjutsa.
Låter trist, man pröjsar ju inte körskoleavgiften för att lära sig att bli skjutsad. Varför ska läraren köra hojen överhuvudtaget (bortsett från de gånger han/hon skall visa särskilda körmoment eller i början då eleven är helt färsk)?

När jag tog kortet så var det allt som oftast eleverna som körde hojarna och läraren som satt bakpå, inte tvärt om.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park