Åtgång av sulor vid motardkörning?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Antar att det måste gå ganska styggt åt på sulorna på stövlarna när man kör motard och då främst när man kör på bana (med tanke på att de flesta väljer att köra med foten av från pinnen i kurvor). Vet att det finns specialla motardstövlar där man kan byta sulan när det är slitet, men hur gör ni som kör mest för nöjesskull? Låter ni sulan på vanliga cross/sport-stövlen käkas upp och sen ny eller vad?

Jag byter stövlar när det slitit för mycket. De brukar se rätt så slitna ut ändå vid det laget... Jag får för mig att det är dyrare att lägga extra pengar för att få en "motardstövel" och sedan köpa nya dyra sulor istället för att byta stövlar helt istället.

Jag byter stövlar när det slitit för mycket. De brukar se rätt så slitna ut ändå vid det laget... Jag får för mig att det är dyrare att lägga extra pengar för att få en "motardstövel" och sedan köpa nya dyra sulor istället för att byta stövlar helt istället.

Ja, sett att de kostar en del de där stövlarna. Byter du ut känga efter en säsong eller hur länge håller dom?

Såg även nånstans där de sålde nån form av metallplator att fästa under skon, liknande såna som speedwayförarna har. Men vet i fan....

jag tror du målar upp problemet som större än vad det är. vissa sliter mer än andra men som glad amatör och gatåkare finns det ingen som helst anledning att köpa en stövel med utbytbar sula.

När du kör bana så lägger du ut benet av den anledningen att det inte får plats. Vissa lägger ganska mycket tyngd på foten, andra (inräknat mig själv) gör det inte. Jag känner bara efter vart jag har asfalten och det går inte speciellt mycket stövel för det.

Det finns skomakare som kan sula om stövlarna ...
Det är antagligen mycket billigare än nya stövlar, dessutom är ett par inkörda stövlar skönare :-)

Last edited:
SIDI FlexForce SRS har utbytbar sula, men jag kör fortfarande med samma stövlar och sulor som jag köpte för dryga tio år sedan (och använde dem intensivt i alla fall fem år). Jag skaffade teflonbelägg som man skruvar fast under sulan och sliter på dem istället. Det glider lättare på asfalten och foten hugger inte lika lätt fast. FlexForce har väl ersatts av CrossFire numera.

Stöveln i sig är tämligen slittålig, så det ska mycket till innan man behöver byta.

Vet att en kompis har två stycken begagnade Gaerne stövlar i supermotoutförande med utbytbar sula som han ska sälja till ett rät bra pris, tror storlekarna är 42 och 43.
Om du är intresserad av dom så pm:a ditt nr så ringer han upp.
/Nicklas

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...