Återvinning

Fattar inte varför man ska sortera när de tömmer allt i en o samma sopbil när det ska hämtas :S

hushållssopor blir generellt sett värme/el. Du pröjsar för att bli av med det och köper tillbaka det i form av energi, bra idé ;)

förpackningar återvinns i viss mån, krävs vissa mängder för att göra det lönsamt osv om jag lärt mig rätt.

På återvinningscentraler är det lite olika, hos oss blir trä - flis och sedan energi till industrier osv osv

är du på riktigt eller vad menar du?
har ju sett det med egna ögon när det sker så vad ska vara på riktigt?

På oseriösa avfallstationer tömmer de skiten i på samma ställe.

På seriösa sorterar de.

För cirkus 10-20år sedan tömde de bl.a. både färgat och ofärgat glas i samma hög på tippen här. Inte nu längre.

Vad tror du cellulosaisolering är tillverkat av? Tror du man har råd att göra isolering av nytt papper?

Noterat samma sak. Container med plast, tidningspapper o kartonger mm tömdes i samma sopbil.

Så varför sortera:va

härligt att nån sett upplevt det jag sett och upplevt. för det är fan helt sjukt hur mycket bullshit det ska snackas om miljö hit o miljö dit men det är enbart för att tysta miljö aktivister, vinna röster, tjäna pengar, o.s.v.

härligt att nån sett upplevt det jag sett och upplevt. för det är fan helt sjukt hur mycket bullshit det ska snackas om miljö hit o miljö dit men det är enbart för att tysta miljö aktivister, vinna röster, tjäna pengar, o.s.v.

Naturligvis hade jag inte med min mobil för filmning, eller något annat. Jag blev riktigt förvånad när jag såg detta o kunde inte dokumentera:mad:

Man blir förbannad. :mad:

Fast nu fick jag en idé till krogkonversation:
"Ska jag sortera dig, din jävla sopa?"

Sopbilarna har flera fack i den stora behållaren.
Så även om det ser ut som de skickar in allt på ett ställe så hålls det isär och tömms på olika högar på tippen

Som vanligt e kunskapsnivån uppe på svindlande höjder... :rolleyes:

TS smäll e väl ingen återvinning, det e en reproduktion. Å fisen i påsen som nämndes e ju endast en väl förvaltad tillgång. Delad glädje e ju dubbel glädje. :D

F.ö. kan väl nämnas att det finns maskinell sopsortering åxå.... nån kanske har hört talas om metallavskiljare t.ex.
Så eftersom det inte går att få en intelligent varelse(?) att skilja på ett batteri å dagens reklamskörd så får det finnas teknik för det.
Det finns nog lite kvar av jorden till ungarna ändå, om nån e orolig...

Om jag stoppar tidningen i den vanliga soppåsen istället för i pappersåtervinningen så återvinns tidningen som värme istället för att återvinnas som kass pappersmassa.

Samma sak med mjölkpaketen.

Jag sorterar ut glas/metall/plåt/batterier, allt annat blir fjärrvärme.

Vi har ingen brist på pappersråvara, och sorterar vi bort allt brännbart ur soppåsarna så måste dom skyffla på mer träflis på värmeverket för att våra soppåsar ska brinna upp.
För grannens påse med nedpissade engångsblöjor lär inte brinna av sig själv.

Om jag stoppar tidningen i den vanliga soppåsen istället för i pappersåtervinningen så återvinns tidningen som värme istället för att återvinnas som kass pappersmassa.

Det var så jag uppfattade det, vad de skulle göra iom de tog bara det brännbara materialet dvs papper o plast o dyl.

Men har även fått lära mig från SH att sopbilar har fack, lite koll verkar det finnas i OT även fall man tvivlar ibland....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg