Återuppbygga aluram

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Tjo! Har köpt en till 04 R1. Men som tidigare blivit stulen å såklart har numret splipats bort rakt av. Så nu när arbetet ska gå till att restaurera numret (fick jag sagt av VV att jag skulle göra, sen visa papprena från Polisen om återhämtandet av ramen, för att få bort möjlig skuld från mig). Detta säger jag för att slippa "snacket". Så nu går vi vidare.

Frågan jag har handlar om jag eller någon kan återbygga knölen på ramen för att sätta dit VIN-numret (ramnumret) igen som jag har. Det behöver ju inte vara ett "perfekt" jobb, dock ska det vara snyggt återskapat, samt numren borde sitta rakt, o inte som Toys 'r us snett... hehe.

Tacksam för tips om hur jag borde gå till väga.

Upp med ramen i en fräs så att du får till ytan, sedan är det bara att slå in nya nr med sifferstämplar

Swedie skrev:
Tjo! Har köpt en till 04 R1. Men som tidigare blivit stulen å såklart har numret splipats bort rakt av. Så nu när arbetet ska gå till att restaurera numret (fick jag sagt av VV att jag skulle göra, sen visa papprena från Polisen om återhämtandet av ramen, för att få bort möjlig skuld från mig). Detta säger jag för att slippa "snacket". Så nu går vi vidare.

Frågan jag har handlar om jag eller någon kan återbygga knölen på ramen för att sätta dit VIN-numret (ramnumret) igen som jag har. Det behöver ju inte vara ett "perfekt" jobb, dock ska det vara snyggt återskapat, samt numren borde sitta rakt, o inte som Toys 'r us snett... hehe.

Tacksam för tips om hur jag borde gå till väga.
innan man stansar om ramnumret så e det bra att sätta tejp eller dylikt precis i underkant på siffrorna, då blir det rakt o fint
:)

eller så använder man tex en Hilti stans pistol och skjuter alla siffror samtidigt och "skott" rakt

Så vad för sorts verkstäder kan fixa detta?

PD, denna grej kan man inte hitta nånstans själv nä? vore ju en perfekt lösning.

PD skrev:
Upp med ramen i en fräs så att du får till ytan, sedan är det bara att slå in nya nr med sifferstämplar

Montera hela ramen i en fräs för att fräsa 60 x 15 mm? konstig idé :arsele

Själva ytan är fixad nu. Nu ska jag bara finna en schyst lösning för att få på numrena igen. Vi hade en sån där grej för att sätta lösa stansar i rad... så själva numret kommer sitta rakt. Men vi var rädda att det blir svårt att få alla nummer att "fästa" just pga den relativt stora ytan som ska stansas. För vanligtsvis sa dom att dom pressar dit numren i metall. Min ram går det inte att göra så på då det inte finns någon fästanordning för en otymplig mc-ram.

Ska jag våga ta o hamra dit numrena? funkar det med alla numrena i rad o banka en gång hårt så kommer det blir hårt stansat nog? Vill inte slå "fel" o sen blire bara skit av det.

Sen utöver det... vad för färg finns det som fäster på aluram egentligen? försökte med spisfärg (rätt färg på det iaf) men det föll loss hela tiden som ett lager.

Swedie skrev:
Sen utöver det... vad för färg finns det som fäster på aluram egentligen? försökte med spisfärg (rätt färg på det iaf) men det föll loss hela tiden som ett lager.

Det är väl någon yt-tätning på aluramar (tror jag läst det i Rejvis
gnussartråd) som gör det svårt för färgen att fästa.

Någon typ ytav fälgfärg som hör till alufälgar på bilar borde ju funka fint skulle jag kunna tänka mig! Precis som du tror så är det svårt att knacka en och en o samntidigt få det rakt. Lite knepigt blir det alltid! det finns ju ingen direkt kant på stansarna som man kan lägga mot nån linje eller något heller eftersom dom är fasade inåt eller vad man ska säga. Finns iaf väldigt billiga på biltema som duger bra, kostar bara nån krona för ett set. :) Kolla innan på nån annan retta vad det ska vara för storlek på dom bara. Skulle iaf gissa på 8mm.

Tråkigt angående färgen. Hmm. Får kanske lämna det blankalu.

Japp, ska mäta nuvarande nummer på R1orna. Gjorde inte det innan jag åkte iväg... Vill ju att det ska se någorlunda bra gjort ut så man slipper snacket.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...