Återregistrera skrotad MC

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Går det att återregistrera/nyregistrera en hoj som varit skrotad?

Trodde att man genom ursprungskontroll kunde göra det, men hittade detta. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/ursprungsbeskrivningar/

"3. Fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige
Fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige, och sedan dess inte varit registrerat i något annat land, men avregistrerats på grund av andra orsaker än skrotning. Fordonet kan också vara en så kallad veteranbil som sedan renoverats till ursprungligt skick."

Hojen ifråga är en gammal 70-talsmaskin.

Någon med egen erfarenhet av ämnet?

Kan man inte regga den som hemmabygge eller måste den vara kraftigt modifierad från originalskicket då? Man kan väl hävda att man samlat ihop delar och byggt ihop? :)

Har två fordon, båda mc, som ska ursprungsbehandlas, á 700:- (tackar härmed alla bxxxxxr för deras importerade/stulna BMW/MB) och enligt de tel samtal jag haft går det att återreg skrotade fordon. Det ena är skrotat med "känd bakgrund" inkl reg nr. Har alla papper på det, sånt kan vanligen hämtas från arkiv.
De andra är en vanlig import, lär inte bli några problem.
Ju mer, framförallt BRA dokumentation man har ju bättre är det, så lät det iaf.
"Misslyckas" ursprungshanteringen är fö dina 700 pix förlorade..

Jaha, nu har jag fått backning från Transportstyrelsen på min ansökan om ursprungskontroll.

Hojen sändes nämligen som delar, ituplockad, från Tyskland, för då rymdes allt på en pall (=billigare frakt) och bild på pallen med alla delar var den enda bild jag hade (nästan, nu hittat en till)
Sände in en ny bild från förre ägaren med komplett hoj (nästan säker på att det är rätt bild av hojen) men icke.
Man vill ha bild på MIN hoj och ett kort på MIN hoj taget hemma hos MIG, av MIG.
Ihopsatt...dessutom.:huvet

Så nu är det bara att montera ihop, plåta, och ta isär igen...
Snacka om meninglöst pyssel...:gnissla

Jag frågade om detta för några år sen angående en hoj jag hittade och det svar jag fick var att det är omöjligt att regga om en hoj om ramen är kryssad. Är ramen däremot inte kryssad så ska det gå. Det är dock ovanligt att hitta en sån. Oftast är det smidigare att köpa en ram med reg-papper och flytta över allt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka