Återmontering av bakhjul

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Har bytt däck, och monterat tillbaka hjulet. Då är min fråga, hur hårt skall hjulaxelmuttern dras? frågar inte om antalet newton, när jag spänner den relativt hårt går hjulet inte att rulla! Skall det vara så?
 
Förmodligen har du glömt nån av dom båda distanserna som ska sitta på axeln,dom gör så att de inte går å pressa ihop hjulet på d sättet du beskriver,d e ialf va jag tror.
 
Du har glömt en distans så jävla enkelt är det
 
Så jävla enkelt är det inte! Båda distanserna sitter där dom skall.. Allt sitter där det satt innan..

skall man dra muttern hår som f? eller bara dra åt den?
 
Så jävla enkelt är det inte! Båda distanserna sitter där dom skall.. Allt sitter där det satt innan..

skall man dra muttern hår som f? eller bara dra åt den?
Sätter man dit allt rätt,å drar de så d sitter,så ska du kunna snurra hjulet,och du ska inte tokdra det!!
 
Har du dragit så hjulet har svårt att rulla så är ju frågan om hjullagren överlevt. Hjulet ska rulla lätt när det är åt draget. Hjulen ska dras ca 100Nm. Det kan liknas vid att ha en halvmeter lång nyckel och sen hänga på 20kg längst ut.
 
ibland är distanserna olika stora. kolla det! sen kanske du glömt någon bricka?

Jag brukar dra med en ringnyckel eller en skiftnyckel typ 3dm lång.
om jag sitter bakom hojen eller framför och drar åt brukar de bli lagom. man orkar inte mycket mer iaf.
 
Allt sitter exakt som det gjorde innan. När jag drog loss hjulaxelmuttern använde jag en polygrip då jag inte hade en 32mm hylsa, och det behövdes inget större krafttag för att lossa muttern. Kan det vara så att den inte skall sitta hårdare än så?
 
Allt sitter exakt som det gjorde innan. När jag drog loss hjulaxelmuttern använde jag en polygrip då jag inte hade en 32mm hylsa, och det behövdes inget större krafttag för att lossa muttern. Kan det vara så att den inte skall sitta hårdare än så?

Jo,den ska sitta hårdare än så,c:a 100 Nm.
Har du kollat att distansen inne i drevhållaren sitter på plats?
 
Om muttern gick att lossa med polygrip, så hade nog ev tidigare amatörmekaniker samma problem.
Jag skulle kikat om rördistansen mellan hjullagrna i bakhjulet sitter där överhuvudtaget.

Går igenom min egna gamla bajk och en del klåpande från tidigare ägare är häpnadsväckande..
tex . nån drog av skruvskallen till en kopplingsfjäderskruv, bytte alla skruven men lämnade skruvskallen i oljetråget. suck
 
Ta en titt på http://fiche.ronayers.com och kolla om alla delar som skall finnas verkligen sitter där på din cykel. Om någon varit riktigt klantig och glömt distansen i fälgen kan det gå riktigt illa. Jag skulle nog rekommendera ett lagerbyte om du dragit lagren så hårt att hjulet inte gått att rulla.
 
Har du dragit så hjulet har svårt att rulla så är ju frågan om hjullagren överlevt. Hjulet ska rulla lätt när det är åt draget. Hjulen ska dras ca 100Nm. Det kan liknas vid att ha en halvmeter lång nyckel och sen hänga på 20kg längst ut.

Är inte 20 kg längst ut på 1 meter hävstång = 20 nm?
 
Ta en titt på http://fiche.ronayers.com och kolla om alla delar som skall finnas verkligen sitter där på din cykel. Om någon varit riktigt klantig och glömt distansen i fälgen kan det gå riktigt illa. Jag skulle nog rekommendera ett lagerbyte om du dragit lagren så hårt att hjulet inte gått att rulla.

Bra sida det där :tummenupp

Allt enligt den bilden jag tog upp sitter där det skall!! Jag skrev ut en kopia tog med ut till hojen rev isär och plockade ihop så jag är 100%. Skruvar åt muttern med polygripen och hjulet rullar fint, skruvar åt muttern med lite mera kraft, då går det skittrögt...släpper lite på muttern igen (den sitter så pass iaf att den inte går att dra med fingrarna) och hjulet snurrar fin fint igen. Spänner kedjan osv...
 
Last edited:
Det är inte så att bromsen tar eller nåt då? För man ska verkligen dra bakhjulet med ca 100nm.. Och det är rätt mycket...
 
Bra sida det där :tummenupp

Allt enligt den bilden jag tog upp sitter där det skall!! Jag skrev ut en kopia tog med ut till hojen rev isär och plockade ihop så jag är 100%. Skruvar åt muttern med polygripen och hjulet rullar fint, skruvar åt muttern med lite mera kraft, då går det skittrögt...släpper lite på muttern igen (den sitter så pass iaf att den inte går att dra med fingrarna) och hjulet snurrar fin fint igen. Spänner kedjan osv...

En sak är 100% säker och det är att man kan inte dra hjulaxeln för hårt så att hjulet slutar snurra om allt är som det ska.

Så ditt problem ligger i att någonting är felmonterat eller möjligen är dina lager trasiga. Bara att börja felsöka!

Och jag repeterar det någon sa. Har du verkligen kollat att rörstumpen som sitter i hjulet mellan kullagren sitter på plats?
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top