Återkommande problem med ramlager Aprilia SR50

Du monterade alltså först lagrena på veven, sedan dit med hela paketet i ena blockhalvan och sedan dit med den andra blockhalvan ?. Bilderna i inlägg #5, det är den högra blockhalvan, hur ser den vänstra blockhalvan ut? har du bild på den?
Vilket fall som helst! Jag hade tryckt dit Packboxarna först ( och rakt! det ser ut som att din packbox sitter snett.) sedan monterat Lagerna i blockhalvorna, dit med veven och sedan den andra blockhalvan.
Det enda som behövs är en Frys + Ugn, och absolut inget våld. Skulle gå det lätt att montera utan Värme/kyla så kontrollera att lagerbanorna/vevaxeln ligger inom toleranserna.
Att sätta ihop en 2-taktare är inget man behöver lämna bort för att få fixat!!

Du monterade alltså först lagrena på veven, sedan dit med hela paketet i ena blockhalvan och sedan dit med den andra blockhalvan ?. Bilderna i inlägg #5, det är den högra blockhalvan, hur ser den vänstra blockhalvan ut? har du bild på den?
Vilket fall som helst! Jag hade tryckt dit Packboxarna först ( och rakt! det ser ut som att din packbox sitter snett.) sedan monterat Lagerna i blockhalvorna, dit med veven och sedan den andra blockhalvan.
Det enda som behövs är en Frys + Ugn, och absolut inget våld. Skulle gå det lätt att montera utan Värme/kyla så kontrollera att lagerbanorna/vevaxeln ligger inom toleranserna.

När du ändå tog upp packboxen för TS, så finns det ett problem om man monterar den för lång in, då kommer du få väldigt dålig smörjning, oftast går det montera dom så långt in så dom tar i lagret, detta är inte att rekommendera.

Kollar man bilder värkar det inte vara någon fara, ytterst lite snett.

Last edited:
Du har ett spel horisontellt också , när du monterar ihop se till att det inte är för "tjajt" så det blir ett tryck på lagren från sidan

Jag har försökta att följa verkstadshandboken så gott jag kunnat och enligt den ska montera lagrena på veven först. Sedan ska man värma blockhalvorna innan veven med lager monteras. Det gjorde jag med varmluftspistol men ugn verkar ju faktiskt bättre. Och innan man monterar ihop blockhalvorna monterar man dit ett verktyg på utsidan som trycker på veven axiellt så eliminera spelet i lagret och när man sedan tar bort verktyget så ska det förhoppningsvis vara rätt spel (axiellt). Nåt våld för att montera ihop halvorna behövdes inte. Jag har dock inte haft något instrument för att kunna mäta spelet, och jag tror att det är just spelet som inte blivit rätt.

Jag ska göra ett nytt försök, skam den som ger sig.

Jag måste få göra ett inlägg och jag varnar för att det är OFF TOPIC!

Fan va bra SH ÄR! Här finns det människor som vet vad dem pratar om, och det gäller inte bara mc utan det gäller motorer så som mopeder. Detta är helt andra grejor mot om man jämför med de riktiga moppe forumen! GOGO tråden!:tummenupp

Mvh
Jesper N.A

Vad är fördelen med att göra så istället för tvärt om?

Sätter du i lagrena i blocket först så riskerar du inte att de går in det minsta snett i blocket samt att om du drar in veven med mothåll i inre lagerbanan så går ingen kraft igenom något av lagrena eller veven.
Nackdelen är att du får montera P-boxar med axeln i men det är inte så besvärligt faktiskt.
(Det går att fuska med ett avsvarvat rör med plan ände).

// Pelle

SR 50 motormontering

Kortis i ämnet,
Har även jag precis helrenoverat en SR Factory motor till dottern. ANg montering av vevhushalvorna så skall lagren monteras i vevhuset först - likaså p-boxarna monteras innan dess ("utifrån" vevhuset) och pressas helst i med tolk/jigg så de sitter rakt/plant. Om du dessutom tar lite och då ett mkt tunt lager av packningsmassa (MKT LITE!) på ytterkanten av P-boxen gör både monteringen aningens enklare samtidigt som P-boxen sitter säkrare & tätar optimalt.

Montera ramlagren - Att värma vevhusen m värmepistolen underklättar rejält,
Men lägg FÖRST vevpartiet (även lagren) i frysen över natten innan du skall montera vevhuset så kommer motorn ploppa ihop av sig själv nästan. Det är ju skillnaden i värmegrader på materialet som gör detta möjligt. Var sen försiktig så du inte värmer upp P-boxarna så de förstörs före du monterar lagren. Lagren skall bottna i vevhuset.

Montera vevhus/vev
OBS! Värm endast på den INRE lagerbanan på vevlagret om du tar värmepistolen till hjälp för monteringen av vev/motorhalvorna. Glöm ej att fetta in insidan av P-boxen samt lagren, så kommer det hålla betydligt längre. Och - ett stänk 556 på veven före mont i vehushalvorna underlättar också.

Övrigt,
Kom ihåg att lufta ur/prima oljepumpen FÖRE du startar första gången. Dvs kontrollera så motorn verkligen får olja via separatsmörjningen om oljeslangen har fått luft i sig. Vidare kommer du säkert behöva resetta TPS-en (Throttel position sensor) så att insprutningen fungerar som tänkt.

Motordelar till SR 50... har jag
Motorelektronik, och mekanik från en 02 ditech motor jag köpt i reserv. Lägg ett mejl om vad du ev. är intr utav via: eric_hulth@hotmail.com

Hej Erik!

Det är i stora drag så som jag gjort, men det finns några grejer i din beskrivning som jag ha i åtanke. Tack för tipsen :tummenupp

/Mats

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...